Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...
ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟ -> Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Τρίτη 2 Μαρτίου 2021

Ενημέρωση σχετικά με την λήψη δειγμάτων για τεστ covid στον Δήμο Ερμιονίδας.

Από την επίσημη ιστοσελίδα του Δήμυυ >>> https://ermionida.gr/

Κρανίδι, 01.03.2021

Ανακοίνωση

Σήμερα Δευτέρα 1/3/2021 ολοκληρώθηκε η λήψη δειγμάτων από τις Κινητές Ομάδες Υγείας (Κ.ΟΜ.Υ.) Αργολίδας του ΕΟΔΥ,  για την διάγνωση covid-19.

Η εξέταση πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις. Αρχικά το κλιμάκιο βρέθηκε στο Κέντρο Υγείας Κρανιδίου και έλαβε 52 δείγματα από μαθητές, καθηγητές και γενικότερα δημότες, οι οποίοι είχαν έρθει σε επαφή με θετικό κρούσμα, πραγματοποιώντας μοριακό τεστ.

Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκαν 138 rapid test σε δημότες, σε χώρο έξω από το  Super Market ”Lidl”, όπου διαγνώστηκαν 5 θετικά κρούσματα, τα οποία παραπέμφθηκαν στο Κέντρο Υγείας Κρανιδίου και υποβλήθηκαν σε μοριακά τεστ.

Οι απαντήσεις των 57 συνολικά μοριακών τεστ θα αρχίσουν να καταγράφονται από σήμερα το βράδυ.

Θα ακολουθήσει ενημέρωση όταν θα έχουμε όλες τις απαντήσεις.

Η προστασία της υγείας των δημοτών είναι πρώτη μας προτεραιότητα και κάνουμε ότι είναι αναγκαίο ώστε να περιορίσουμε στο ελάχιστο την διασπορά του ιού.

Τηρούμε τα μέτρα για να προστατέψουμε τον εαυτό μας και τους συμπολίτες μας.

Ο Δήμαρχος

Γιάννης Γεωργόπουλος

Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Πέρασε κι' όλας ένας χρόνος, που ταξίδεψε στις γειτονιές των αγγέλων ο Κρανιδιώτης Σιναΐτης Αρχιμανδρίτης π. Παύλος Μπουγιούρας...

Υπηρέτησε την  Ορθοδοξία μας ως ασκητής
στην Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του  Σινά...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 κοινοποίησε μια παλιότερη δημοσίευση. 

1 Μαρτίου 2020

Πέρασε κιόλας ένας χρόνος από τότε που άφησε την επίγεια ζωή ο συμπατριώτης μας, Πατέρας Παύλος Μπουγιούρας Ιερομόναχος στην Αγία Αικατερίνη του Σινά.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Δυστυχώς χθες το απόγευμα (2020) έφυγε από την ζωή ο ασκητής της Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά, γέροντας Παύλος, ο επονομαζόμενος Σιναιτης Ο πατέρας Παύλος, γέννημα και θρέμμα του Κρανιδίου θεωρείτο μια από τις πνευματικώτερες μορφές της σύγχρονης Ορθοδοξίας. Η Αγιοποίηση του από την Εκκλησία θα ήταν πιστεύω απόλυτα δικαιολογημένη.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΔΑΜΑΛΙΤΗΣ

Για τις ανάγκες του πιο κάτω ρεπορτάζ μας το Νοέμβριο του 2006 επισκεφθήκαμε στο Κρανίδι την αδερφή του Αικατερίνη Μπουγιούρα - Μπία. Αυτή μας μίλησε για τον π. Παύλο Μπουγιούρα, μας έδωσε και φωτογραφικό υλικό. 

Λίγο αργότερα επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά με τον ίδιο και στο τέλος της κουβέντας, μας έδωσε την ευχή του, εμείς του ευχηθήκαμε Υγεία και καλή συνέχεια στο χριστιανικό του έργο και αυτός «μας χάρισε (από το τηλέφωνο )ένα άνθος - κρινάκι της ερήμου» …

Για να διαβάσετε το ρεπορτάζ μου κλικ >>>ΕΔΩ... και στη συνέχεια κλικ στο συν + για ν' ανοίξει σε όλο το εύρος...

...η συνέχεια στη δεύτερη σελίδα της καθημερινής εφημερίδας "ΑΡΓΟΛΙΔΑ" για να τη διαβάσετε κλικ >>>ΕΔΩ...και στη συνέχεια κλικ στο συν + για ν' ανοίξει σε όλο το εύρος...



Ο Μάκης Κατσαΐτης στο blog του με λόγια πολιτικά, σταράτα και ματιά αριστερή...

 Kαι ο δημόσιος διάλογος Αντιδημάρχου Τσαμαδού -Προέδρου Ερμιόνης Γανώση

https://sikam.wordpress.com/2021/03/01/

1 Μαρτίου, 2021 in 

Τα λογια κοβουν. Ειναι μαχαιρια. Προφανως ο κ Γανωσης δεν επιζητα την θεση του Αντιδημαρχου στις επομενες εκλογες. Οταν συνομιλει δημοσια μεσα απο το διαδικτυο με τον κ Τσαμαδο και την κ Λουμη Γιαννικοπουλου στο βαθος αλλος ειναι ο αποδεκτης. Και δεν εννοω μονο την τοπικη κοινωνια της Ερμιονης στην οποια λογοδοτει και θελει (πολυ σωστα ) να ενημερωνει τακτικα για οσα κανει και οσα θα ηθελε να κανει στα πλαισια των καθηκοντων του.Γιατι αλλους προεδρους κοινοτητων δεν βλεπω να ειναι τοσο επικοινωνιακοι.Αυτο σημαινει πως δεν παραγουν εργο; Το ξαναγραφω. Ο κ Γανωσης ασκει τεκμηριωμενη σοβαρη  αντιπολιτευση στην σημερινη πλειοψηφια. Στα σημεια που επιλεγει να δωσει την μαχη. Κανενας δεν μπορει να τον κατηγορησει  για οσα γραφει. Και στο κατω κατω εχει εκλεγει με ανεξαρτητο τοπικο συνδιασμο δεν ειναι μελος της Δυνατης Ερμιονιδας .

Αυτο ειναι το μερικο. Για να δουμε ομως την μεγαλη εικονα μεσα στην οποια εγγραφεται η μικρη μας κοινωνια.

Ο κ Γανωσης κανει αντιπολιτευση και εχει καθε δικαιωμα απο καθε αποψη να κανει αντιπολιτευση για οποιο θεμα θεωρει σημαντικο οποτε και οπως νομιζει . Ειναι αυτο που θελει να καταργησει η κυβερνηση της ΝΔ με τον νεο νομο που πλασαρει. Να μην υπαρχουν ουτε σαν πιθανοτητα τοπικοι ανεξαρτητοι συνδιασμοι που να ασκουν αντιπολιτευση η εστω κριτικη στην πλειοψηφια του Δημου. Και προσεξτε δεν μιλαμε για συνδιασμους διαφορετικης πολιτικης αφετηριας . Ολοι Νεο Δημοκρατες ειναι. Αλλα το νεο καθεστως που οικοδομειται ουτε αυτο δεν ανεχεται. Σιγη νεκροταφειου και ελεγχος μεσα και εξω απο το κομμα σε ολη την κοινωνια >>>

ΟΙ δημόσιοι άνδρες (αιρετοί) μιλούν δημόσια, για να ενημερώνονται και οι πολίτες - δημότες ...

 Λοιπόν  αφήστε τα μεταξύ  μας.... και άλλα τερτίπια... και όλα στο φως, για να δούμε, πόσο το αντέχετε αυτό... Επομένως, ο Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Ερμιόνης βρίσκεται στο σωστό δρόμο…

ΥΓ. Ο αντιδήμαρχος Γιάννης Τσαμαδός δεν μας έστειλε την απάντηση του  >>> ΕΔΩ...στην πρώτη επιστολή του κ. Ιωσήφ Γανώση,  παρ' ότι την έχουμε αναρτήσει στο blog μας και θα μπορούν οι αναγνώστες να βγάλουν σωστά συμπεράσματα. Και ύστερα, ο κ. αντιδήμαρχος μας μιλάει για δεοντολογία και  άλλα πολλά...

Και κάτι ακόμα αντιδήμαρχε, λίγο μας ενδιαφέρουν οι τίτλοι που τόσο σημασία δίνεις εσύ, αλλά η ουσία! - Έτσι, εμείς κρατάμε την ουσία και ονειρευόμαστε...

Ο ιδιοκτήτης & διαχειριστής αυτού του ιστολογίου

 (για να με γνωρίζουν οι εισαγγελικές και οι αστυνομικές  αρχές) 

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΔΑΜΑΛΙΤΗΣ 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

e-mail  στο blog ...



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ

1 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021DK ERMIONIS ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΝΟΜΟΣ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ

ΔΗΜΟΣ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΕΡΜΙΟΝΗΣ

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ   ΕΡΜΙΟΝΗΣ

Ταχ. Δ/νση:  ΕΡΜΙΟΝΗ

Τ.Κ.:  21051

Τηλ: 2754360219 – 2754360221

E-mail:   proedroske@gmail.com

 

ΕΡΜΙΟΝΗ 1 /3/2021

Αρ. πρωτ.:

ΠΡΟΣ

Αντιδήμαρχο καθαριότητας

κ. Ιωάννη Τσαμαδό

 

Αγαπητέ Γιάννη,

Επέτρεψε μου σε αυτή την επιστολή να χρησιμοποιήσω τον τρόπο με τον οποίο προσφωνεί ο ένας τον άλλο μιας  και εσύ στην δική σου επιστολή προς εμέ αμφιταλαντεύεσαι χαρακτηριστικά  πότε κ. Πρόεδρε και πότε κ. Γανώση.

Και οι δύο προσφωνήσεις εξίσου με τιμούν αλλά η αμηχανία της απάντησης σου φαίνεται από τον τρόπο  που επιλέγεις  την  προσφώνηση.

Επιλέγω λοιπόν το “Γιάννης” διότι η σχέση μας είναι καλά ριζωμένη από τα μαθητικά μας χρόνια αλλά και ο Καλλικράτης έλαχε να μας βρει  στην ίδια πλευρά της αυτοδιοίκησης .

Επειδή και οι δύο γνωρίζουμε πολύ καλά και τον τρόπο και την γλώσσα της Αυτοδιοίκησης αλλά και τις δυνατότητες και τα προσόντα μας δεν  θα μπω στην ουσία  της επιστολής σου και θα την δεχτώ ως φιλοφρόνηση……

Εσύ καταλαβαίνεις παρά πάρα  πολύ καλά, την ανάγκη και τους λόγους της δημοσιοποίησης των θεμάτων  που κατέγραψα στην επιστολή μου,  διότι μπορεί ο κάθε συμπολίτης ή αιρετός να σε κατηγορήσει για οτιδήποτε άλλο, αλλά ουδείς για την ευφυΐα σου και τους ελιγμούς σου.

Σου υπενθυμίζω  ότι καθ΄ όλη την θητεία μας  με επιστολές μου -άλλες δημοσιευμένες άλλες όχι -έχω αναφερθεί σε θέματα αρμοδιότητας σου και άπειρες φορές με προσωπικές μας συνομιλίες και συναντήσεις .

Ανάτρεξε αν θέλεις στα εισερχόμενα  έγγραφα σου με αποστολέα την Κοινότητα μας.

Για όλα τα υπόλοιπα που αναφέρεις  είναι χαριτωμένα  αλλά εμείς ως Κοινότητα θα κρατήσουμε  τον σκοπό και  την ουσία της επιστολής μας που είναι η καθαριότητα και η ευταξία της πόλης μας και επιτυγχάνεται με την συνεργασία Κοινότητας και Αντιδημάρχου καθαριότητας .

Η συνεργασία μας παραμένει αγαστή και επωφελής και το γεγονός ότι ήδη από σήμερα Δευτέρα 1/3/2021 δώσατε τις απαιτούμενες κατευθύνσεις προς το προσωπικό του Δήμου έστω και για δύο – τρία πράγματα δευτερεύουσας σημασίας που αναφέρονται στην επιστολή μας να πραγματοποιηθούν είναι προς την θετική κατεύθυνση.

Ευχόμαστε και ελπίζουμε για την συνέχεια και την συνέπεια και την υλοποίηση όσο  το δυνατόν περισσοτέρων προτάσεων μας .

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

της ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΕΡΜΙΟΝΗΣ

ΙΩΣΗΦ  ΓΑΝΩΣΗΣ

Previous Post:ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ: «ΛΙΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ Α’ ΕΘΝΟΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΣΤΗ Ν. ΕΠΙΔΑΥΡΟ»

 


ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ    ΣΥΡΙΖΑ  ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ

ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ    1      ΝΑΥΠΛΙΟ

ΤΗΛ - FΑΧ   27520-99454

Email    yiannispolitiko@hotmail.com                        1-3 -2021

                                

                                                                  ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

 ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ: «ΛΙΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ Α’ ΕΘΝΟΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΣΤΗ Ν. ΕΠΙΔΑΥΡΟ»

      Με την παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας κ.Κατερίνας Σακελλαροπούλου και με μία απέριττη και σεμνή τελετή, τιμήθηκε και φέτος η επέτειος της Α’ Εθνοσυνέλευσης στην Νέα Επίδαυρο.

  Σε αντίθεση με τις εορταστικές εκδηλώσεις των προηγούμενων ετών και εν όψει τον επιβαλλόμενων αυστηρών υγειονομικών μέτρων, έγινε η εκδήλωση κυρίως στο Ναό της Ευαγγελίστριας την Ν. Επιδαύρου, με δοξολογία  και την εκφώνηση του πανηγυρικού από τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου δήμου Επιδαύρου κ. Φ. Οψιμούλη.

  Στη συνέχεια, επακολούθησε επιμνημόσυνη δέηση στο μνημείο και κατάθεση στεφάνου μόνο από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

  Η τήρηση των μέτρων δεν επέτρεψε την παρουσία του κόσμου που συνήθως προσερχόταν και συμμετείχε στις εκδηλώσεις.

  Προς  απόδοση της δέουσας τιμής στο σπουδαίο ιστορικό γεγονός της ψήφισης του Α’ Συνταγματικού χάρτη της ανεξάρτητης Ελληνικής Πολιτείας, παρατίθεται επ’ αυτού αναφορά του βουλευτή:

  «Ευρισκόμενοι στο χώρο της πρώτης Εθνοσυνέλευσης των Ελλήνων οφείλουμε πρωτίστως να ανατρέξουμε στην Επανάσταση του 1821, στις ρίζες, τον χαρακτήρα και τους αιματηρούς αλλά απαράμιλλης ανδρείας αγώνες των επαναστατημένων ρωμαϊκών πληθυσμών σε όλη την έκταση της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

  Η Επανάσταση του ‘21 δεν ήταν ένα τοπικό γεγονός αλλά είχε παγκόσμια σημασία. Υπήρξε μια πρώιμη εθνική επανάσταση εμπνευσμένη από το πρότυπο της Γαλλικής κατά της ισλαμικής κυριαρχίας στο χώρο της Ανατολής. Ήταν μια επανάσταση που είχε ως γενέθλια ημερομηνία την 22α Φεβρουαρίου του 1821, όταν ο Αλέξανδρος Υψηλάντης πέρασε τον Προύθο, ύψωσε τη σημαία της Επανάστασης και δύο μέρες μετά εξέδωσε την προκήρυξη- κάλεσμα. «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος».  Αυτό ήταν το γεγονός που πυροδότησε τις ελληνικές εξεγέρσεις σε διάφορα μέρη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με πιο πετυχημένη απ’όλες αυτή του Μοριά.

  Η Επανάσταση του 1821 υπήρξε ένα κορυφαίο γεγονός που είχε κυρίως αντιαπολυταρχικά χαρακτηριστικά και ως περιεχόμενο ήταν:

 -Εθνική, ως έχουσα ηγεσία εμπνευσμένη από τη Γαλλική Επανάσταση.

-Θρησκευτική, των Χριστιανών κατά των κυρίαρχων μουσουλμάνων, γιατί ήταν δεύτερης και τρίτης κατηγορίας πολίτες, υφιστάμενοι πλείστες όσες διακρίσεις ένεκα του θρησκεύματός τους.

Και τρίτον κοινωνική- ταξική, ως μάχη των απόκληρων Ρωμιών, γιατί αυτοί ήσαν οι οικονομικά δυναστευόμενοι πολίτες μέσα από την απλοϊκή μουσουλμανική δομή που καθόριζε τις ενδοοθωμανικές σχέσεις.

  Αυτή η πολλαπλή σημασία θα εκφραστεί με την πανελλήνια κινητοποίηση. Σε κάθε μέρος του Ελληνικού κόσμου θα πυροδοτηθούν ελληνικές εξεγέρσεις, με πιο επιτυχημένη απ’όλες, αυτή του Μοριά.

  Μέσα στη λαίλαπα του αγώνα, στον τόπο αυτό, πριν από 199 χρόνια, έλαβε χώρα η πρώτη συνέλευση νομοθετικού σώματος του υπό σύσταση Ελληνικού κράτους, ορίστηκε ο τρόπος πολιτικής οργάνωσης και λειτουργίας του και ψηφίστηκε το Α’ Σύνταγμα της Επαναστατημένης Ελλάδας.

Μνημειώδης έμεινε η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας (1-1-1822), με την οποία «το Ελληνικόν Έθνος εκήρυξεν ενώπιον Θεού και ανθρώπων την πολιτικήν αυτού ύπαρξιν και ανεξαρτησίαν». >>>

Διαχείριση Κρίσης: η «Επικοινωνιακή» Διάσταση

 

                             Γράφει ο Καθηγητής Γιώργος Πιπερόπουλος

     Η «κρίση» ως γενική αλλά και συγκεκριμένη έννοια περιγράφεται με μια ποικιλία ορισμών όπως:

- η διανοητική ενέργεια που προσδιορίζει τις σχέσεις ανάμεσα σε έννοιες, συγκρίνοντας και ξεχωρίζοντας τις διαφορές,

- ως αξιολόγηση πράξεων ή καταστάσεων,

- ως διατύπωση έγκυρης και εμπεριστατωμένης γνώμης για κάτι,

- ως διανοητική διαύγεια ή ορθοφροσύνη και, τελικά,

- ως περίοδος ανωμαλίας με δυσχέρειες και κινδύνους που αφορά σε οποιαδήποτε δραματική αλλαγή και επιδείνωση σε δεδομένες καταστάσεις.

     Ο τελευταίος ορισμός της έννοιας της «κρίσης» είναι αυτός που αφορά στον σημερινό προβληματισμό μου για Ιδιωτικές & Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμούς και για Κράτη.

     Οι κρίσεις μπορεί να προκληθούν από φυσικά αίτια ή θεομηνίες, μπορεί να οφείλονται σε ανθρώπινα λάθη και παραλείψεις ή ακόμη και σε εγκληματικές ενέργειες μεμονωμένων ατόμων ή επιχειρήσεων και οργανισμών.

    Τα στελέχη Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων Κρατικών Δομών όπως και Δημοσίων και Ιδιωτικών Επιχειρήσεων και Οργανισμών ενδέχεται να βρεθούν αντιμέτωπα με μία «κρίση» που προκύπτει εντελώς αναπάντεχα ή με ένα πρόβλημα που δεν του δίνουμε στα αρχικά του στάδια την πρέπουσα σημασία και στη συνέχεια εξελίσσεται με γοργό (και σε μερικές περιπτώσεις με ραγδαίο) ρυθμό σε «κρίση» που απαιτεί άμεση, ορθή και αποτελεσματική διαχείριση.

     Ιστορικά δεδομένα και πληθώρα παραδειγμάτων αναδεικνύουν ως έμπρακτη αλήθεια ότι και στην περίπτωση των κρίσεων και της διαχείρισής τους ισχύει το Ιπποκρατικό ρητό, που αξιολογεί την «πρόληψη ως κατά πολύ σημαντικότερη προσέγγιση από τη θεραπεία» (αυτό περιγράφει το αγγλοσαξονικό ρητό που θέλει «μια ουγκιά πρόληψης να αξίζει όσο ένα λίτρο θεραπείας».

     Καλό είναι, με άλλα λόγια, να διαχειριζόμαστε έγκαιρα και έγκυρα προβλήματα και μαζί προβληματικές καταστάσεις πριν εξελιχθούν σε κρίσεις εφόσον μπορούμε αλλά αυτό δεν είναι πάντοτε εφικτό όσο και αν είναι επιθυμητό. Το επόμενο στάδιο είναι να έχουμε έτοιμο ένα σχέδιο και μαζί ένα «εγχειρίδιο διαχείρισης κρίσεων», (αυτό που διεθνώς είναι γνωστό ως «crisis management manual») και να έχουμε εκπαιδεύσει επαρκώς τον Αρχηγό και την ομάδα των ατόμων που θα την διαχειριστεί, εάν και όποτε αυτή εκδηλωθεί. >>>>

Γιάννης Μιχ. Σπετσιώτης με τη ματιά, τη σκέψη και την αγάπη του, στις παραδόσεις και τα έθιμά μας...

Οι πρωτομηνιές της άνοιξης στην Ερμιόνη


Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε πως η πρώτη μέρα και των τριών μηνών της άνοιξης (Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος) είναι ξεχωριστή κάτι που δεν συμβαίνει με τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου, με εξαίρεση την Πρωτοχρονιά (πρώτη του Γενάρη). Μάλιστα η κάθε μια απ’ αυτές Πρωτομαρτιά, Πρωταπριλιά και Πρωτομαγιά συνδέεται με ποικίλες δοξασίες, δεισιδαιμονίες και προλήψεις, πρακτικές συνήθειες, ήθη και έθιμα που σε χρόνους περασμένους ασκούσαν τεράστια επίδραση και καθόριζαν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Σήμερα, τα περισσότερα, αποτελούν επιφανειακές και επιτηδευμένες μιμήσεις του παραδοσιακού λαϊκού πολιτισμού, που συνεχίζουν να ασκούν γοητεία στη σύγχρονη κοινωνία.

Η Πρωτομαρτιά (1η Μαρτίου)

Παλιότερα ο Μάρτης ήταν ο πρώτος μήνας του χρόνου και η πρωτομηνιά του ήταν και πρωτοχρονιά. Ακόμη, ήταν ο μήνας που ευνοούσε και βοηθούσε στη βλάστηση λόγω των ανέμων του. Την αστάθεια που παρουσιάζει ο καιρός τον Μάρτη η λαϊκή σοφία την αποδίδει με τη γνωστή παροιμία: «Μάρτης είναι, χάδια κάνει, πότε κλαίει, πότε γελάει», αλλά και με μία ιδιαίτερη ιστορία που αλιεύσαμε σε κάποια παλιά εφημερίδα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την παράδοση ο Μάρτης έχει δύο γυναίκες μια πολύ όμορφη και φτωχή και μια πολύ άσχημη και πλούσια. Όταν γυρίζει και κοιτάζει την άσχημη κατσουφιάζει και κλαψουρίζει, γι’ αυτό ο καιρός χαλάει. Όταν γυρίζει και κοιτάζει την όμορφη χαίρεται και γελάει, γι’ αυτό ο καιρός καλοσυνεύει.

Πολλά είναι τα έθιμα της Πρωτομαρτιάς στους διάφορους τόπους της Ελλάδας. Θα αναφέρω δύο απ’ αυτά γνωστά σε όλη την Ελλάδα που τα τηρούσαμε και στην Ερμιόνη με κάποιες παραλλαγές. Τα αντιγράφω από τις σημειώσεις της μητέρας μου.

Ø Τα χελιδονίσματα

Έθιμο που έχει τις ρίζες του στην Ελληνική αρχαιότητα. Τα παιδιά φτιάχνουν ένα ξύλινο ομοίωμα χελιδόνας, συχνά αρθρωτή, για να έχει κίνηση στο σώμα και τα φτερά της. Την περιφέρουν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας ζωηρά και σε «τροχαϊκό μέτρο»:

Ήρθε |ήρθε |χελιδόνα,

ήρθε|πάλι|μελιδόνα

κάθι|σε και |λάλησε

και γλυ|κα  κε|λάδησε

ενώ οι νοικοκυραίοι γεμίζουν με αβγά το καλάθι που κρατούν.

Ø Το μάρσι

Έτσι ονομάζει ο δάσκαλος Μιχαήλ Παπαβασιλείου τον «μάρτη», το βραχιόλι και το δαχτυλίδι που φτιάχνουν οι μητέρες, για τα κορίτσια τους κυρίως, «μην τα μαυρίσει και τα κάψει ο ήλιος». Η μητέρα μου, σημειώνει, πως έστριβαν δυο χοντρές κλωστές από αυτές που ύφαιναν στους αργαλειούς, μία άσπρη και μία κόκκινη και έφτιαχναν ένα βραχιόλι που το περνούσαν στον καρπό κι ένα δαχτυλίδι στο δάχτυλο. Αφού έδεναν προσεκτικά τις κλωστές πρωί - πρωί τα κορίτσια καθρεφτίζονταν στο πιθάρι με το λάδι. Ήσυχες πια με τη σκέψη πως ο ήλιος δε θα τις μαυρίσει και θα διατηρούνταν άσπρες, όμορφες και αφράτες ξεκινούσαν τη μέρα τους!

Το μάρσι (μάρτη) τον φορούσαν και πολλά αγόρια ακόμα και μεγάλοι, έτσι για το καλό, μέχρι τη νύχτα της Λαμπρής, οπότε και το έκαιγαν με το φως της Ανάστασης.

Η Πρωταπριλιά (1η Απριλίου)

Ο Απρίλιος είναι ο δεύτερος μήνας της άνοιξης που κυριαρχεί η ανθοφορία, το εποχικό άνοιγμα και σ’ αυτό οφείλει το όνομά του (από το λατινικό ρήμα aperio: ανοίγω). Η πρωτομηνιά του έχει συνδεθεί με την ψευδολογία, ένα είδος μαγικής πάλης για την επικράτηση του καλού. Τούτη η μέρα συνδέεται με πολλές δεισιδαιμονίες. Μελετώντας τα σχετικά εντύπωση μου έκανε πως σε ορισμένα μέρη, άμα βρέξει την πρωταπριλιά, «πιάνουν» τη βροχή σε ένα μπουκάλι για γιατρικό, στην περίπτωση που αρρωστήσουν από θέρμη!

Η μητέρα μου στις σημειώσεις της καταγράφει τα αθώα παιδικά ψέματα που κυκλοφορούσαν στο σχολείο με πρώτο και καλύτερο:

- Πήγαινε, σε θέλει η κυρία! έλεγε με το ανάλογο σοβαρό ύφος το ένα, ενώ τα υπόλοιπα κρατούσαν την αναπνοή τους μη σκάσουν στα γέλια.

- Τι άραγε να με θέλει; σκεφτόταν το άλλο σαστισμένο και έτρεχε να τη συναντήσει.

Τούτο το έθιμο δεν φαίνεται να έχει τις ρίζες του στην Ελλάδα. Οι πρώτες του καταγραφές στην Αθήνα και γενικότερα στη χώρα πηγαίνουν αιώνες πίσω. Ήδη τον καιρό της Τουρκοκρατίας καταγράφονται οι πρώτες πρωταπριλιάτικες φάρσες. Σίγουρα η μεγαλύτερη διάδοση του εθίμου στην Ελλάδα έγινε αμέσως μετά την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό με τη συμμετοχή των εφημερίδων της εποχής και του κόσμου. Τα τελευταία χρόνια ο Τύπος, η τηλεόραση και τα ραδιόφωνα με τις μόνιμες πλάκες τους μας έχουν κάνει «καχύποπτους», αλλά και πάλι δεν είναι λίγες οι φορές που ο κόσμος την «παθαίνει», όπως παρατηρεί σε σχετικό άρθρο ο Κωνσταντίνος Μπορδόκας.

Τέλος, να σημειώσουμε πως ο Απρίλης έχει τραγουδηθεί από τα δημοτικά μας τραγούδια και τη λυρική ποίηση, ενώ έχει εμπνεύσει τους ποιητές μας, ιδιαίτερα τον Διονύσιο Σολωμό που βλέποντάς τον τραγικά ωραίο στις ώρες της Επανάστασης του 21, γράφει: «Έστησε ο Έρωτας χορό με τον ξανθόν Απρίλη/ κι η φύσις ηύρε την καλή και τη γλυκιά της ώρα!».


Η Πρωτομαγιά (1η Μαΐου)

Τον τρίτο μήνα της άνοιξης, τον Μάιο, «Τον γιο του ήλιου και της τριανταφυλλιάς» βλέπει κανείς κυρίως τα λαχανικά και τα σιτηρά να μεγαλώνουν όλο και περισσότερο και σ΄ αυτό οφείλει το όνομά του.

«Η πρωτομαγιά των Ελληνικών λαϊκών παραδόσεων, όπως γιορτάζεται από τα παλιά ως τα νεότερα χρόνια, είναι ένα κράμα στοιχείων και επιδράσεων από τα ανθεστήρια των αρχαίων Ελλήνων που μέσα από τα χρόνια τα Ρωμαϊκά και τα Βυζαντινά έφτασε ως τις μέρες μας».

Το 1884 για πρώτη φορά η 1η του Μάη ορίστηκε ως εργατική γιορτή και είναι αργία. Έτσι κάτω από τον τόνο και την προτροπή του γνωστού τραγουδιού: «Ο Μάιος μας έφτασε εμπρός βήμα ταχύ, να τον προϋπαντήσουμε παιδιά στην εξοχή», μικροί-μεγάλοι βγαίνουν στην ύπαιθρο να «πιάσουν» τον Μάη. Εκεί στην εξοχή πλέκουν τα μαγιάτικα στεφάνια με τα πολύχρωμα του αγρού λουλούδια και σύμφωνα με το έθιμο που έφτασε μέχρι τις ημέρες μας τα κρεμούν στην πόρτα ως στολίδι αλλά και αποτρεπτικό κακών για την οικογένεια. Εκεί έμεναν κρεμασμένα μέχρι τις 23 Ιουνίου το βράδυ, παραμονή του Άη Γιάννη, οπότε τα έκαιγαν στις φωτιές λέγοντας την ευχή «και του χρόνου να ’μαστε καλά και να ξαναεορτάσουμε  όλοι μαζί».

Τα παιδιά έξω στη φύση έβρισκαν την ευκαιρία να εκδηλώσουν τη χαρά που γεννιόταν μέσα τους από τη βλάστηση και την ανθοφορία και να επινοήσουν πρωτότυπα παιχνίδια. Έφτιαχναν αυτοσχέδιες σφυρίχτρες από τους βλαστούς της βρώμης, σαΐτες από τ’ αγριοστάχυα, έπαιζαν «τη νύφη και το γαμπρό» ή και το «παντρεμένη - ανύπαντρη» με τα μπουμπούκια της παπαρούνας και του ήλιου. Άλλα μάζευαν τη «μαστίχα του βουνού» από τα μαστιχάγκαθα και τη μασούσαν ασταμάτητα, τόσο που τα σαγόνια τους πονούσαν.

Τον Μάη οι άνθρωποι αποφεύγουν να τελέσουν γάμους, γιατί, καθώς έλεγαν οι παλιοί, τότε παντρεύονται μόνο οι γάιδαροι!

Στην ερώτηση

- Τον πιάσατε καλέ τον Μάη; Ορισμένοι απαντούσαν πονηρά

- Ναι, πιάσαμε και το μαγιόξυλο…

Το μαγιόξυλο, όμως, είναι κλαδί ανθισμένου δέντρου, συνήθως «φιορνταμόρε», που στη Ζάκυνθο το κρεμούν οι μαγαζάτορες έξω από τα μαγαζιά τους.

 Η λαμπριάτικη μαγιοκουλούρα

Λίγο πολύ οι συνήθειες που περιγράψαμε είναι γνωστές με διάφορες παραλλαγές σ’ ολόκληρη την Ελλάδα και φυσικά στην Ερμιόνη. Το αποκλειστικά ερμιονίτικο έθιμο είναι τα μουσκεμένα στο κρασί ξεροκόμματα, που είχαν περισσέψει από το βραδινό τραπέζι της Ανάστασης φυλαγμένα μέσα στο πανέρι και κρεμασμένα απ’ το ταβάνι για να μη μουχλιάσουν. Κάποιοι, για να τηρείται το έθιμο μαζί με τις λαμπροκουλούρες έφτιαχναν ξεχωριστή μαγιοκουλούρα. Ήταν μάλιστα η πρώτη δουλειά της μάνας, αν δεν ζούσε η γιαγιά, να φάει όλη η οικογένεια το πρωινό της Πρωτομαγιάς εκείνο το πεντανόστιμο, μουσκεμένο στο κρασί ψωμί! Τα σχολικά τραγούδια για το Μάη και την Πρωτομαγιά είναι πολλά. Φαίνεται μάλιστα πως κάνουν τόσο μεγάλη εντύπωση που και ακόμα στα βαθιά γεράματα οι άνθρωποι τα θυμούνται.

Περισσότερα για την Πρωτομαγιά μπορείτε να διαβάσετε στο σχετικό άρθρο «Θυμάμαι την πρώτη του Μάη…», αναρτημένο στα τοπικά ιστολόγια.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΑΓΩΝΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΦΕΡΕΙ»

   ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ    ΣΥΡΙΖΑ  ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ

ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ    1      ΝΑΥΠΛΙΟ

ΤΗΛ - FΑΧ   27520-99454

Email   yiannispolitiko@hotmail.com         28-2-2021                                                                                                                                                                                                                     

                                                                  ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΑΓΩΝΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΦΕΡΕΙ»

  


    Μιλώντας χτες στην έναρξη της Νομαρχιακής Συνδιάσκεψης ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Αργολίδας ο βουλευτής Γιάννης Γκιόλας, τόνισε ότι το νέο Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ θα στοχεύει στην ανακούφιση των ανθρώπων της πραγματικής εργασίας, στην ανάπτυξη με κοινωνικό πρόσωπο, στην αυστηρή προστασία του περιβάλλοντος και στην λειτουργία της κοινωνίας με αλληλεγγύη.

    Το νέο Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. απευθύνεται στην προοδευτική κοινωνική πλειοψηφία που γνωρίζει τη σημασία του δημόσιου συστήματος υγείας, μιας σύγχρονης και ισχυρής δημοσίας εκπαίδευσης, των δημόσιων αγαθών, του κοινωνικού κράτους, της καταπολέμησης των ανισοτήτων, της ενίσχυσης και διεύρυνσης της δημοκρατίας.

  Η ανάπτυξη της χώρας, δεν θα πρέπει να ευνοεί επιλεγμένα μεγάλες επιχειρήσεις και ημέτερους ενώ  τα μεγάλα τμήματα της κοινωνίας είναι παγιδευμένα  στην ανεργία, στη φτώχεια, στη μόνιμη υπερχρέωση, στην έλλειψη προοπτικής.

  Το άνοιγμα της συζήτησης που ακολούθησε έκανε με μικρή εισαγωγή ο Κ. Γρατσέας, συντονιστής της απερχόμενης Νομαρχιακής. Ακολούθησε ο Παν. Παναγιώτου (εκ μέρους της Π.Σ).

  Φιλοξενούμενοι της συνδιάσκεψης ήταν: Φώτης Δαμούλος, Πρόεδρος Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αργολίδας, Φώτης Κολεβέντης, Πρόεδρος Εργατικού Κέντρου Άργους, Αντώνης Ντέμος Πρόεδρος Δασκάλων, Τάκης Μακρής Πρόεδρος Ε.Β.Ε.Ε, Καλογερόπουλος Ιωάννης Πρόεδρος Αγρ. Συνεταιρισμού Αγ. Τριάδας.

  Τέλος έκλεισε τη συζήτηση ο Χάρης Τσιόκας από το Πολιτικό Συμβούλιο του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ.

  Ακολουθεί  ολόκληρη η τοποθέτηση του βουλευτή: >>>>>>>>