Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2021

Τάσος Τόκας δ.σ. -> Θολή η εικόνα στην οικονομική κατάσταση του Δήμου Ερμιονίδας - > Καταψηφίσαμε τον προϋπολογισμό του 2022

e-mail  στο blog   

[...] Μπορεί τα έσοδα να φτάνουν στο ύψος των 12.075.359,00€, όμως αυτό είναι μια θολή εικόνα, αφού αν προσέξουμε τα στοιχεία θα δούμε  ότι στον Κ.Α. 5 των εσόδων τα 3.182.475,19€, αποτελούν  χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά και έκτακτα έσοδα και από πιστώσεις προοριζόμενες για επενδυτικές δαπάνες για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων ετών.

Μαζί με τα προϋπολογισμένα έσοδα (που μόνο 10-15% θα εισπραχθούν λόγω της χαμηλής εισπραξιμότητας) για το 2022, από απαιτήσεις του δήμου κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη, ύψους 1.426.000,00€, και  τις επιστροφές χρημάτων ύψους 410.000,00 € από την ΔΕΥΑΕΡ, τότε κάνουμε λόγο για έναν  προϋπολογισμό εσόδων που δεν αφήνει πολλές προοπτικές και πρέπει να γίνει άμεσα μια εξωστρεφής πολιτική για να έρθουν χρήματα από νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να υπάρξει σύνεση και νοικοκύρεμα στις δαπάνες  αφού δεν υπάρχει καλή εικόνα της οικονομικής κατάστασης του Δήμου Ερμιονίδας.


 

Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2021

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2022:  ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΕΔΥΠΕΡ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ  ΣΤΙΣ 22/12/2021.>>>>>

Το κορυφαίο θέμα συζήτησης σε ένα δημοτικό συμβούλιο είναι  η διαδικασία ψήφισης του Προϋπολογισμού του Δήμου, ο οποίος αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τη διοίκηση του Δήμου.

Ο προϋπολογισμός  αντικατοπτρίζει την πολιτική του δήμου και πρέπει η εκάστοτε Δημοτική Αρχή να δίνει  το στίγμα της.

 Ο προϋπολογισμός του Δήμου για το έτος 2022, καταρχήν,  ήρθε καθυστερημένα για συζήτηση και ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο, και κατά δεύτερον  θα έπρεπε να αποτελεί απόρροια μιας  στρατηγικής για έναν Δήμο εύρωστο οικονομικά, όπου με κύριο γνώμονα την υπηρέτηση των συμφερόντων και των αναγκών των δημοτών, θα έπρεπε να χαράσσονται και να υλοποιούνται έργα και πολιτικές. 

Με σύνεση, οικονομική πειθαρχία, αλλά και με αξιοποίηση στο έπακρον όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων, η δημοτική αρχή θα έπρεπε να εκπονήσει  ένα σχέδιο προϋπολογισμού με ιεράρχηση των αναγκών μας, με σκοπό την ανάπτυξη του Δήμου μας τη χρονιά που ανοίγεται μπροστά μας, βελτιώνοντας παράλληλα  τις συνθήκες της καθημερινότητας στις Κοινότητες του Δήμου μας.

Όμως με δεδομένο την αδυναμία της δημοτικής αρχής να εκπονήσει ακόμα το  Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου Ερμιονίδας ( υποχρέωση της δημοτικής αρχής που δεν τηρήθηκε αν και βρισκόμαστε στο 3ο έτος της δημοτικής περιόδου),  θεωρούμε ότι ο προϋπολογισμός του 2022 δεν έχει αναπτυξιακά χαρακτηριστικά και δεν έχουμε εργαστεί καθόλου για να εξασφαλίσουμε την ανάπτυξη σε τοπικό επίπεδο. 

  Μπορεί τα έσοδα να φτάνουν στο ύψος των 12.075.359,00€, όμως αυτό είναι μια θολή εικόνα, αφού αν προσέξουμε τα στοιχεία θα δούμε  ότι στον Κ.Α. 5 των εσόδων τα 3.182.475,19€, αποτελούν  χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά και έκτακτα έσοδα και από πιστώσεις προοριζόμενες για επενδυτικές δαπάνες για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων ετών.

Μαζί με τα προϋπολογισμένα έσοδα (που μόνο 10-15% θα εισπραχθούν λόγω της χαμηλής εισπραξιμότητας) για το 2022, από απαιτήσεις του δήμου κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη, ύψους 1.426.000,00€, και  τις επιστροφές χρημάτων ύψους 410.000,00 € από την ΔΕΥΑΕΡ, τότε κάνουμε λόγο για έναν  προϋπολογισμό εσόδων που δεν αφήνει πολλές προοπτικές και πρέπει να γίνει άμεσα μια εξωστρεφής πολιτική για να έρθουν χρήματα από νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να υπάρξει σύνεση και νοικοκύρεμα στις δαπάνες  αφού δεν υπάρχει καλή εικόνα της οικονομικής κατάστασης του Δήμου Ερμιονίδας.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 

  -Στο συνόλο των τακτικών και έκτακτων εσόδων ύψους 6.707.000,00€  τα 3.258.000€ ή το 48% είναι  από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Δήμων (κρατική επιχορήγηση 1.658.000€) και από κρατικές επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες και επενδύσεις ( καθαρίστριες, ΣΑΤΑ, ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, ΕΕΑΑ, ΣΧΟΛ.ΚΤΙΡΙΑ, ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ, σύνολο 1.600.000€).

 -Το 32% των εσόδων (τακτικών και έκτακτων) ή το 46% των τακτικών είναι από  τα ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ. 

-Μόνο  σχεδόν το   10% είναι από τα έσοδα του Δήμου από άλλες δραστηριότητες τα οποία είναι στάσιμα. ( ΑΠΕ, διάφορα τέλη κ.λ.π.).

-Οι προβλέψεις μη είσπραξης φτάνουν στο ύψος των   1.247.338,84€.

 -Απουσιάζουν παντελώς έσοδα από το ΕΣΠΑ, ενώ θα έπρεπε να συνεργαστούμε με αναπτυξιακές εταιρείες όπως η   ΜΟΔ ΑΕ. Η ΜΟΔ στηρίζει τη δημόσια διοίκηση για την αποτελεσματική διαχείριση και εφαρμογή των συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. 

Πιο συγκεκριμένα, προγράμματα για τις αστικές αναπλάσεις, χρηματοδοτεί σύνθετες και απλές αναπλάσεις, αποκαταστάσεις δημοσίων κτιρίων, μνημείων και διατηρητέων, ενεργειακή αναβάθμιση σχολικών κτιρίων, ανακαίνιση και διαμόρφωση κτιρίων που ανήκουν σε ΟΤΑ για κοινωνική, πολιτιστική και αναπτυξιακή δραστηριότητα, διαμόρφωση υφιστάμενων χώρων στάθμευσης και υπόγειων χώρων στάθμευσης, έργα πρόσβασης ΑΜΕΑ κ.α.\

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ


1) Στο σύνολο των εξόδων που είναι της τάξης του 12.075.359 €,  το 27% (δηλ τα  3.264.799,21€)  πάει στις υπηρεσίες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού!!

Υπάρχει όμως μεγάλη απόκλιση από τα έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα που είναι 2.178.000€ σε σχέση με τις δαπάνες του Κ.Α. 20 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ (3.264.799€) που είναι υπέρμετρες και μη ρεαλιστικές καθώς τα έσοδα  πρέπει να καλύπτουν υποχρεωτικά τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών. Σε διαφορετική περίπτωση παραβιάζεται ο χαρακτήρας των υπηρεσιών αυτών ως ανταποδοτικών. Και μπορεί τα έσοδα  με τις επιχορηγήσεις ( χρηματοδότηση από  Πράσινο Ταμείο 212.000€  για υπογειοποίηση κάδων, χρηματοδότηση από  ΕΕΕΑ 74.000€ να φθάνουν το ύψος των 2.478.000€,  λείπουν όμως για τον ισοσκελισμό περισσότερα από 750.000€.   

Μεγάλο ζήτημα επίσης  προκύπτει από τη μεγάλη δαπάνη που πληρώνει ο Δήμος Ερμιονίδας για την πληρωμή της ΔΕΗ  για τις καταναλώσεις ρεύματος στα αντλιοστάσια της ΔΕΥΑΕΡ, που εντάσσεται μέσα στις δαπάνες του Κ.Α.20 και αλλοιώνει τον προϋπολογισμό.

Η παράταξή μας ζήτησε αναλυτικά στοιχεία από την αρμόδια υπηρεσία για το θέμα, ώστε το αμέσως επόμενο διάστημα να κινηθούν οι νόμιμες διαδικασίες.

2) Στον Κ.Α 30 των δαπανών για τα Τεχνικά Έργα  υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις σε έργα γιατί το Τεχνικό Πρόγραμμα το οποίο είναι μέρος του Προϋπολογισμού δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του Δήμου αλλά και τις προοπτικές για έργα  ανάπτυξης που θα ωφελήσουν την τοπική οικονομία όπως είχαμε τονίσει και στη συζήτηση στο ΔΣ.

Υπάρχει απουσία διαλόγου με τις τοπικές κοινωνίες και έλλειψη ικανότητας της δημοτικής αρχής να αφουγκραστεί  τον παλμό τους, αφού η διαμόρφωση του  Τεχνικού  Προγράμματος είναι διαδικαστικού χαρακτήρα και ελλιπής

 Πρέπει να υπάρξει συνεργασία της δημοτικής αρχής  με τις Κοινότητες, ώστε να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες των κατοίκων, των αγροτών και των επαγγελματιών της περιοχής τους.

 Συνοψίζοντας, θεωρούμε ότι ο προϋπολογισμός αν και είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τη διοίκηση του Δήμου Ερμιονίδας δεν έχει αναπτυξιακά χαρακτηριστικά,   και δεν έχουμε εργαστεί καθόλου για να εξασφαλίσουμε την ανάπτυξη σε τοπικό επίπεδο και χάνονται αρκετές  ευκαιρίες.

Όμως αν και είμαστε θετικοί στον προϋπολογισμό σχετικά με τις Γενικές Υπηρεσίες, τις Οικονομικές και Διοικητικές Υπηρεσίες καταψηφίζουμε τον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων και των υπηρεσιών τεχνικών έργων.

Συγκεκριμένα καταψηφίσαμε λόγω επιφυλάξεων και ως μη ρεαλιστικούς τους κωδικούς:  

Κ.Α.   20  ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ 

Κ.Α.  30   ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

σύμφωνα με την θέση μας που αναλύθηκε παραπάνω.

Τάσος Τόκας

Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ερμιονίδας

Επικεφαλής της ΝΕΔΥΠΕΡ  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου