Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...
ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟ -> Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Σάββατο 13 Ιουλίου 2019

Αφιέρωμα του blog στη Σχολή Παραδοσιακών Χορών του Δήμου Ερμιονίδας

...Έτος Ίδρυσης 1999 επί Δημάρχου Κρανιδίου Δημήτρη Καμιζή.

                   Έκτοτε έχει γράψει λαμπρή ιστορία!! ...
----------------------------------------------------------------------------------

Πραγματοποιήθηκε η τελετή λήξης των μαθημάτων της Σχολής Παραδοσιακών Χορών του Δήμου Ερμιονίδας.

>>> https://kamizis.blogspot.com/

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία χθες το βράδυ,11 Ιουλίου 2019, στο προαύλιο του Α Δημοτικού Σχολείου Κρανιδίου  η καθιερωμένη τελετή λήξης των μαθημάτων της Σχολής Παραδοσιακών Χορών του Δήμου Ερμιονίδας με την συνοδεία της γνωστής ορχήστρας Παραδοσιακής Μουσικής "ΕΠΤΑΣΗΜΟ".
Οι ηλικιακά συγκροτημένες ξεχωριστές χορευτικές ομάδες αλλά και σε συνεργασία μεταξύ τους χόρεψαν χορούς από την  ΗΠΕΙΡΟ (Κόνιτσα), ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ, ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΣΟ και θΡΑΚΗ.
Η Σχολή Παραδοσιακών Χορών του Δήμου Ερμιονίδας από την σύστασή της πριν από 19 χρόνια πέρα από τον εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό της ρόλο , προσφέρει στα  παιδιά μας γνώσεις για την Ελληνική Παράδοση και τον Πολιτισμό την Ιστορία και την Γεωγραφία της Πατρίδας μας.

Θεσμός πλέον η απονομή των Βραβείων «Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» στην ιδιαιτέρα της πατρίδα...

Μα καλά εμπνευστής του Βραβείου Μαριάννα  Βαρδινογιάννη και στενός συνεργάτης της ο Θ. Ι. Σκούρτης;
Και  φέτος - την Παρασκευή 19 Ιουλίου ημέρα της τελετής στην Ερμιόνη -
  την απονομή θα κάνει η ΑΕ. ΠτΔ  κ . Προκόπιος  Παυλόπουλος 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Εδώ θα διαβάσετε το περυσινό μας ρεπορτάζ 

>>> https://stamdamd.blogspot.com/

Με λαμπρότητα η τελετή της απονομής των Βραβείων «Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη»

Με λαμπρότητα η τελετή της απονομής των Βραβείων  «Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη»

Παρασκευή 12 Ιουλίου 2019

Μια φώτο από το αρχείο μας που με τις σημερινές πολιτικές εξελίξεις σε εθνικό και τοπικό επίπεδο τα λέει όλα...

Κι' αυτό, γιατί "είναι  κακό στην άμμο να κτίζεις παλάτια... 
- ο βοριάς θα τα κάνει συντρίμμια κομμάτια"...
Όπερ και έγινε...


Δροσερές νοσταλγικές θύμισες από τα αλλοτινά χρόνια - ωστόσο διαχρονικές! ....

 ...γραμμένες με την πέννα του Γιάννη Σπετσιώτη και της Τζένης Ντεστάκου

Από το προσωπικό μας αρχείο – 11 Ιουλίου 2011
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Από τις καλοκαιρινές διακοπές της δεκαετίας του 50…
Με το κλείσιμο των σχολείων στη λήξη της χρονιάς το πρόγραμμα των καλοκαιρινών διακοπών των «τυχερών» παιδιών στην Ερμιόνη, γιατί υπήρχαν και …άτυχα που «συντρόφευαν» τους γονείς τους στη δουλειά, διαμορφωνόταν ως εξής:
Το πρωί ψάρεμα, στις 10 και μέχρι να κρυφτεί το καράβι στο Μπογάζι, γύρω στη 1 το μεσημέρι, μπάνιο, το απόγευμα μπάλα στ’ Αλώνια ή στη γειτονιά και το βράδυ …Καραγκιόζια!
Οι γονείς μας, αρχικά, καλοδέχονταν το μακρύ καυτό ελληνικό καλοκαίρι με την επωδό:
-     Να παίζετε ήσυχα και να μη μαλώνετε!
Αργότερα, καθώς τα πράγματα …δυσκόλευαν, άλλαζαν ρότα.
-     Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία να ησυχάσουμε! έλεγαν.
Με αφορμή τις διακοπές των παιδιών που έχουν ήδη ξεκινήσει, θελήσαμε να αναφερθούμε στο πιο αγαπημένο παιχνίδι, «Τα Καραγκιόζια», έτσι όπως  παιζόταν τη δεκαετία του 50. Επιλέξαμε αποσπάσματα από το βιβλίο που ετοιμάζουμε με θέμα τα παραδοσιακά παιχνίδια της Ερμιόνης.
Καλό καλοκαίρι!


«Τα Καραγκιόζια»



«Απόψε το βράδυ στις 8 η ώρα θα παίξουμε Καραγκιόζη 
στου Μπούλη του παπά το σπίτι! 
- Ο Μεγα- Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδιι!
- Δυο δεκάρες το εισιτήριο!»
Λακωνικά, με σαφήνεια, πειστικότητα και ζωντάνια διαφήμιζε το παιδί/ ντελάλης στη γειτονιά την παράσταση που αφορούσε μικρούς αλλά και μεγάλους. Η αμοιβή του δελεαστική, δωρεάν η είσοδος για την παρακολούθησή της! Πολλές φορές, μάλιστα, για να μαζευτεί περισσότερος κόσμος, έλεγε και το όνομα του καραγκιοζοπαίχτη!
…Με τα χρήματα που «έπιανε» από τις παραστάσεις η ομάδα των παιδιών που είχε την ευθύνη, αγόραζε «κόλλες καραγκιοζιού» από το μαγαζί του Αλ. Γκόγκου, για να εμπλουτίζει τη συλλογή και το υλικό της. Όσα τους έμεναν, τα μοιράζονταν μεταξύ τους. Οι κόλλες του Καραγκιόζη, καμιά εκατοστή, αν θυμάμαι καλά, ήσαν προϊόντα των εκδοτικών καταστημάτων «ΑΓΚΥΡΑ» και «ΑΣΤΗΡ». Ήταν ένα δίφυλλο από λεπτό χαρτί, με τον αριθμό του, ευδιάκριτο, σε κόκκινο κύκλο, που έμοιαζε με λαδόκολλα. Είχε ζωγραφισμένες, συνήθως, τέσσερις φιγούρες «καραγκιοζιών», δύο στην πρώτη σελίδα και δύο στην τέταρτη. Στις ίδιες κόλλες βρίσκαμε και τα άλλα «εξαρτήματα» της παράστασης, την καλύβα του Καραγκιόζη, το σαράι του πασά, φίδια, σπαθιά κ.λπ. Τις διαλέγαμε με προσοχή, γιατί αν παίρναμε κάποια από αυτές που ήδη είχαμε, ο κυρ Αλέκος δεν μας την άλλαζε. Βλέπετε, είχε το μονοπώλιο!
Φτιάχνοντας καραγκιόζια!
Με τις κόλλες στα χέρια μας, άρχιζε η πολύ ενδιαφέρουσα εργασία της κατασκευής των καραγκιοζιών. Κόβαμε, πρώτα, με προσοχή, το περίγραμμα κάθε φιγούρας που απαρτιζόταν, αν ήταν άνδρας, από τέσσερα μέρη (κεφάλι και σώμα μαζί, μέση και δύο πόδια) και, αν ήταν γυναίκα, από δύο (κεφάλι και σώμα μαζί, μέση και πόδια το ίδιο). Προσέχαμε πολύ μη μας ξεφύγει το ψαλίδι και κόψουμε «του ανθρώπου» καμιά μύτη, κανένα χέρι, κάτι τέλος πάντων που εξείχε και αχρηστέψουμε τη φιγούρα. Γι’ αυτό οι βιαστικοί και ανεπιτήδειοι αποκλείονταν απ’ αυτή την εργασία ή έκοβαν τα πιο εύκολα μέρη.
Στη συνέχεια κολλούσαμε τα κομμάτια της φιγούρας που κόψαμε πάνω σε χαρτόνια, με κόλλα, φτιαγμένη από αλεύρι και νερό, τη γνωστή μας αλευρόκολλα. Ύστερα ξανακόβαμε το περίγραμμα της ολοκληρωμένης πια φιγούρας με το χαρτόνι μαζί.
Τα καλύτερα χαρτόνια γι’ αυτή τη δουλειά, ήταν τα χαρτόνια των μπαχαρικών. Στο σωστό πάχος και μέγεθος είχαν κολλημένες τις μικρές σακουλίτσες με τα αρωματικά καρυκεύματα και τα πουλούσαν σε όλα τα μπακάλικα της Ερμιόνης…
Τέλος, ενώναμε με σπάγκο τα κομμάτια της κάνοντας έναν κόμπο μπροστά κι έναν πίσω, όπως μας έδειχνε το σημάδι στη φιγούρα. Στα καραγκιόζια που χρησιμοποιούσαμε πιο συχνά, στερεώναμε τη συρματόβεργα στο πίσω μέρος, περίπου στη μέση της φιγούρας. Με αυτό τον τρόπο διευκολυνόταν η κίνησή της στο πανί και δε φαινόταν η σκιά του χεριού που την …καθοδηγούσε.
Παραστάσεις διοργανώναμε στις αυλές των σπιτιών. Χρειαζόταν μια μεγάλη, σχετικά, αυλή που διέθετε, απαραίτητα, αποθήκη. Κατά τη διάρκεια της παράστασης, το δίωρο 8 με 10 τα βράδια του καλοκαιριού, οι νοικοκυραίοι μάς έδιναν το λόγο τους πως δεν θα χρησιμοποιούσαν την αποθήκη τους, ό,τι κι αν συνέβαινε και δεν θα μας ενοχλούσαν καθόλου, περιμένοντας, υπομονετικά, το …φινάλε.
Η παράσταση ξεκινά!
Η μαγεία της σκιάς και η δύναμη του λόγου καθήλωνε τα παιδιά. Στην αρχή, πάντα, όποιο κι αν ήταν το έργο, σύμφωνα με την ερμιονίτικη παιδική εκδοχή, εμφανίζονταν πέντε – έξι βασικές φιγούρες «του Θεάτρου Σκιών».
Ο Καραγκιόζης, ο Καμπουρομακρυχέρης, με το χέρι το «σπασμένο» σε τρία ή τέσσερα μέρη. Το μεγάλο χέρι του ξεκινούσε από τον καμπουριασμένο ώμο του και κατέληγε, σχεδόν, στα πόδια του. Ήταν τόσο μακρύ και τόσο ευκίνητο, γιατί ο Καραγκιόζης πρέπει να δίνει σφαλιάρες με ευκολία και να φυλάγεται από αυτές που τρώει. Ο μπαρμπα-Γιώργος έβγαινε με τα τραγούδια «Μια βλάχα μια παλιόβλαχα», «Διαμάντω», «Σαν πας Μαλάμω για νερό» και με τη χαρακτηριστική φράση «λουμπουδιέτ» που θα πει «λωποδύτη».
Ο Βελιγκέκας ή (Ντε)Δερβέναγας, ορκισμένος εχθρός του Μπαρμπαγιώργου, εμφανιζόταν με την ατάκα «Πο για το μπεζεβέν». Ήταν γεροδεμένος, σκληρός, με τυραννική συμπεριφορά, άγρυπνος φρουρός του Πασά.
Ο Χα(ν)τζηαβάτης, επιστήθιος φίλος του Καραγκιόζη -Χατζατζάρη τον έλεγε καθώς δεν μπορούσε να αρθρώσει το όνομά του, ο μάγκας Σταύρακας, ο σιορ-Διονύσιος ο Ζακυνθινός, ξεπεσμένος αριστοκράτης και ο Ομορφονιός με τη μεγάλη μύτη! Πολύ μου άρεσαν τα λόγια που έλεγε, καθώς έβγαινε ο Ομορφονιός και ακόμα τα θυμάμαι:
-     Εγώ είμαι ο Μορφονιός /της μάνας το καμάρι,
όλες οι νιες τρελαίνονται /ποια πρώτη θα με πάρει!
Και κατέληγε:
-     Ουίντσ-ουίντσ, τριαλαριλαλό!
Υπήρχαν και δευτερεύουσες, θα λέγαμε, φιγούρες, όπως ήταν το Κολλητήρι, ο Εβραίος, η Αγλαΐα, γυναίκα του Καραγκιόζη κ.α. Ωστόσο, την απόλυτη γοητεία στις ψυχές των παιδιών ασκούσαν οι φιγούρες των ηρώων της Επανάστασης, του Οδυσσέα Ανδρούτσου, του Κατσαντώνη, του Αθανασίου Διάκου και των παλληκαριών του, καπεταν-Απέθαντου, καπεταν-Αθάνατου και καπεταν-Τρομάρα! Μάλιστα οι φιγούρες των τριών τελευταίων ήταν πελώριες και έπιαναν ολόκληρη τη μπροστινή σελίδα της «κόλλας», δείχνοντας με τον τρόπο αυτό και την …τιτάνια δύναμή τους!
Τα πιο προσφιλή έργα των παιδιών ήσαν «τα ιστορικά», με θέματα από την επανάσταση του 1821. Τότε «η πλατεία» γέμιζε από θεατές. Ιδιαίτερα στο έργο «Αθανάσιος Διάκος και η μάχη της Αλαμάνας» επικρατούσε το αδιαχώρητο! Την ώρα, μάλιστα, που ο καραγκιοζοπαίχτης «σούβλιζε» το Διάκο, θυμάμαι τη συγκίνηση των παιδιών να κορυφώνεται, να επικρατεί «άκρα ησυχία» και όλα να έχουν καρφωμένα τα μάτια τους «πάνω στη σκηνή», ενώ ο …ετοιμοθάνατος Διάκος, δήλωνε θαρρετά:
-     Εγώ δραικός -έτσι είχαμε «καταγράψει» τη λέξη γραικός- γεννήθηκα, δραικός θε να παθαίνω!
Στο τέλος του Αυγούστου το ενδιαφέρον των παιδιών για τα καραγκιόζια υποχωρούσε και άλλα παιχνίδια, συνδυασμένα και με την επικαιρότητα της ζωής στην Ερμιόνη (πλύσιμο βαρελιών, τρύγο, κ.λπ.), έπαιρναν τη θέση τους.
Στο Τροκαντερό!
«Καραγκιόζη» έβλεπαν και οι μεγάλοι. Όχι, βέβαια, τις παιδικές παραστάσεις. Έρχονταν επαγγελματίες καραγκιοζοπαίχτες, έστηναν τη σκηνή τους στο περιώνυμο Καφενείο/κέντρο «του Τροκαντερού» κι εκεί έδιναν παραστάσεις που τις παρακολουθούσε αρκετός κόσμος. Μάλιστα «πολλά λόγια» και ατάκες του καραγκιοζοπαίχτη κυκλοφορούσαν την επομένη σε ολόκληρη την Ερμιόνη, ως αστεία. Ο πιο γνωστός καραγκιοζοπαίχτης ήταν ο ΑΒΡΑΑΜ που ερχόταν στην Ερμιόνη επί σειρά ετών, κυρίως στο τέλος του φθινοπώρου και έφευγε στις αρχές της άνοιξης. Του άρεσε να ξεχειμωνιάζει στην πόλη μας, γιατί είχε ζεστό κλίμα.
Τον θυμάμαι ψηλόλιγνο, μελαχρινό, λεβένταρο! Με μακριές παχιές φαβορίτες και χαρακτηριστικό μουστάκι – ποντικοουρά! Με ρεμπούμπλικο και πράσινο σακάκι με μαντήλι στο τσεπάκι! Καλοσιδερωμένοπαντελόνι, ριγωτό και λουστρινάτο παπούτσι, μυτερό, πάντα καλογυαλισμένο. Με μακρυμάνικο πουκάμισο λευκό, σκούρο γιλέκο με ρολόι - αλυσίδα κι ένα σατινένιο (!) μαύρο φιόγκο – παπιγιόν. Στα μεγάλα μάτια του καθρεφτιζόταν η αγάπη για τις φιγούρες, που στα χέρια του έπαιρναν ζωή! Οι κουβέντες του μακρόσυρτες και σταράτες, με τονισμό στο σίγμα σαν έκανε το μπάρμπα-Γιώργο. Κι ύστερα, με εντυπωσιακή ευκολία, η φωνή του άλλαζε στο λεπτό, τόσες φορές όσες κι οι πρωταγωνιστές του κι εμείς, με αφέλεια παιδική, αναζητούσαμε, μάταια, στο μπερντέ τους άλλους, τους …κρυμμένους! Μεγαλώνοντας ανακαλύψαμε το …μυστικό και ταυτίσαμε τον Καραγκιόζη με τη φωνή του Αβραάμ! ...Οι φιγούρες που χρησιμοποιούσε ήταν πανέμορφες, ζωγραφισμένες πάνω σε δέρμα ή σε χοντρό χαρτόνι ή ξυλόγλυπτες (ξυλογραφίες), έργα όλα, δικά του, που έφεραν κάτω δεξιά την υπογραφή του…
Σήμερα…
Σήμερα, μέσα απ’ αυτό το παραδοσιακό «Θέατρο Σκιών», παρουσιάζονται νέες παραστάσεις με καινούρια θεματολογία. Σημαντικά πράγματα λέγονται με τους ίδιους ήρωες απολαυστικά, επίκαιρα, επιτυχημένα. Οι παραδοσιακές συνταγές, στα χέρια σωστών μαστόρων με σύγχρονα καλά υλικά, κάνουν θαύματα. Με αυτόν τον τρόπο «ο Καραγκιόζης παραμένει ζωντανός, ανανεωμένος, σύντροφος καλός για πολύ ακόμα». Τα παιδιά συνεχίζουν να τον παρακολουθούν με αμείωτο ενδιαφέρον. Ωστόσο δε φτιάχνουν πια φιγούρες, ούτε «παίζουν» καραγκιόζη με τους φίλους τους. Και αυτή είναι η διαφορά…

ΣΗΜ: Το  ιδιαίτερο ψηφιδωτό, εμπνευσμένο από τον Καραγκιόζη, είναι έργο του Κώστα Γκάτσου και ανήκει στο Σταμάτη Δαμαλίτη, ο οποίος μας παραχώρησε τη φωτο.

Γιάννης Σπετσιώτης – Τζένη Ντεστάκου




Πέμπτη 11 Ιουλίου 2019

«Οι σκοτεινές δυνάμεις του Μεσαίωνα.. της Ερμιόνης μας ενημερώνουν»…

… από το δικό τους blog και με το δικό τους υποχείριό τους…

Αναρτήσανε στο blog τους από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ αρχιτεκτονική μελέτη  στατικής ενίσχυσης για τον Ι. Ν. Ταξιαρχών,.. 
...Μάλιστα,  μαρκάρανε(!) το έγγραφο οι «μαρκαρισμένοι».. για να έχει την αποκλειστικότητα δήθεν, το «πολύτιμο» εύρημα τους…

Μα εμείς τόσο καιρό, από αυτό το χώρο, δεν ζητάμε να ενημερωθούμε γι’ αυτό, αλλά για την αρχαία ιστορία μας, που έφερε στην επιφάνεια η  σκαπάνη της αρχαιολογίας στο εσωτερικό του Ι.Ν. Ταξιαρχών κι’ αν η έρευνα αυτή συνεχιστεί...

Ο Ιστορικός μητροπολιτικός  Ι.Ν. των Ταξιαρχών στην Ερμιόνη...

Αντ’ αυτού, μας ενημερώνουν με το έγγραφο που διαβάζετε, λες και  εμείς γνωρίζουμε από αρχιτεκτονικούς και πολεοδομικούς κανόνες…



Και τελικά, έξω απ' όλα αυτά, πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες για να τελειώσει επιτέλους ο Ι,Ν. των Ταξιαρχών;  Μπορεί κανείς να μας  το πει;;;
ΝΑΙ ή ΟΧΙ;;;

Με αυτά τα λίγα προς το παρόν…
ΣΤΑΜ. ΔΑΜ.  

Τετάρτη 10 Ιουλίου 2019

Αποτυπώματα Πολιτών της Ερμιονίδας του 20ου και 21ου αιώνα που άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην πατρική γη!!!...


Φώτο από το ρεπορτάζ μας με την επίσκεψη του Υπουργού Εσωτερικών Κώστα Σκανδαλίδη στο Δημαρχείο Κρανιδίου, για τα εγκαίνια του βιολογικού σταθμού και του μεγάλου έργου με τις νέες δεξαμενές στο λόφο της Αγίας Άννας και το έργο ύδρευσης της πόλης,  από τον άλλοτε κραταιό  Δήμαρχο Δημήτρη Καμιζή….




Άραγε τι να λέει  ο τότε  δημοτικός  «άρχοντας του αείμνηστου» Δήμου Ερμιόνης που σέρνεται  στα δικαστήρια για τους Βιολογικούς σταθμούς Ερμιόνης  και Θερμησίας. 
Στην πρώτη περίπτωση έχει τελεσιδικήσει η υπόθεση στο πενταμελές εφετείο  Ναυπλίου με καταδίκη εις βάρος του, ενώ η δεύτερη – γι’ αυτόν τον βιολογικό σταθμό Θερμησίας – εκκρεμεί με πολύ βαριά κατηγορία, όπως πληροφορούμεθα... 
....Έτσι, για - να καθαρίσει η ήρα από το στάρι, όπως λέει ο λαός… 
ΣΤΑΜ. ΔΑΜ. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Τι σου κάνει το fb και ο Σταμάτης Δαμαλίτης, ο άνθρωπος που έχει αποτυπώσει συστηματικά και παραστατικά την ιστορία του τόπου μας τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια, χρησιμοποιώντας παλαιά και σύγχρονα εργαλεία της δημοσιογραφίας....


Ρεπορτάζ μας με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του "Ερμιονικόυ Συνδέσμου" τα καλοκαίρια στην Ερμιόνη ...

Ιούλιος 2011 - από το προσωπικό μας αρχείο, για να μην ξεχνάμε την προσφορά του Συνδέσμου στην ιστορία και τον πολιτισμό στην ιδιαιτέρα μας πατρίδα...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Το θέμα της εκδήλωσης του «Ερμιονικού Συνδέσμου»

Χθες Σάββατο στον αύλιο χώρο του Ι.Λ.Μ.Ε. ο «Ερμιονικός Σύνδεσμος» στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων όπως κάθε χρόνο και φέτος πραγματοποίησε την πρώτη του εκδήλωση με θέμα «Η Ερμιονίτικη πορφύρα και τα μυστικά της»









Στο κατάμεστο εξωτερικό χώρο του μουσείου την έναρξη της εκδήλωσης έκανε ο πρόεδρος του «ΕΡ. ΣΥΝΔ.» κ. Ιωάννης Σπετσιώτης ο οποίος με ένα λόγο γλαφυρό μας εισήγαγε στο θέμα, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στο βιογραφικό της Ερμιονίτισσας ομιλήτριας κα Αθανασία Τσατσαρού – Μιχαλάκη κυρίως σε ό,τι αφορά τις σπουδές της και την επιστημονική της καριέρα, εκφράζοντας και τις ευχαριστίες του Συνδέσμου για την παρουσίαση αυτού του θέματος.

Ο κ. Σπετσιώτης έκλεισε την ομιλία του αναφερόμενος στο σκοπό και το στόχο που έχει ο «Ερμιονικός Σύνδεσμος» να παίρνει στους κόλπους του νέα μέλη συμπατριώτες κατοίκους της περιοχής Αθηνών όπως είναι και η ομιλήτρια διότι όπως είπε, « … εκεί που κοχλάζει νεανικό αίμα, εκεί γεννιούνται οι ιδέες που τις έχει άμεση ανάγκη η κοινωνία και πρέπει όσο γίνεται πιο γρήγορα να τις αξιοποιεί, για να μην είναι γερασμένη, ανήμπορη και καταδικασμένη. Τα νέα παιδιά είναι αυτά που μας κάνουν να χαιρόμαστε με τις επιτυχίες τους να βλέπουμε τη ζωή με περισσότερη εμπιστοσύνη και να ατενίζουμε το μέλλον και την ευημερία του τόπου αλλά και την πρόοδο του «ΕΡ. ΣΥΝΔ.» με αισιοδοξία και προς την κατεύθυνση αυτή κινούμαστε. Τελειώνοντας, θέλω να σας ευχαριστήσω που επί 50 χρόνια τώρα μας εμπιστεύεστε και μας ακολουθείτε σ’ αυτά τα ταξίδια της ιστορίας και του πολιτισμού. Σας ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον, την υποστήριξή σας και την ευαισθησία σας. Εσείς και εμείς, πιστεύουμε στις ίδιες πνευματικές αξίες που είναι διαχρονικές και προσφέρουν ηθική ανάταση ψυχική καλλιέργεια και γνώση»


Κατόπιν η ομιλήτρια με ένα λόγο εμπεριστατωμένο βασισμένο στις επιστημονικές της γνώσεις, στις διάφορες ιστορικές πηγές αλλά και στη βοήθεια της τεχνολογίας, αναφέρθηκε στην αρχή της ομιλίας της στις αναμνήσεις που έχει από τον τόπο που τη γέννησε και ήταν η αφορμή της παρουσίασης αυτού του θέματος, όταν περπατούσε μικρή με τον πατέρα της στο «Μπίστι», όπου και τα αρχαία εργαστήρια για την κατεργασία της πορφύρας και της πορφυροβαφής και έβλεπε υπολείμματα από θραυσμένα κομμάτια πορφύρας. Μας ταξίδεψε νοερά χιλιάδες χρόνια πριν στην αρχαία Ερμιόνη ως πόλις φημισμένη για την παραγωγή του πορφυρούν χρώματος από την αλιεία του οστράκου – πορφύρα μέχρι τη δημιουργία της βαφής, που επίσης αυτό γινόταν  και σε άλλες περιοχές της αρχαίας Ελλάδας –Κρήτη, Κυκλάδες κ.α καθώς σε διάφορες γωνιές της Μεσογείου.  Κυρίως η αρχαία Φοινίκη  θεωρείται η πρώτη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου που ανακάλυψαν αυτή τη χρυσή σε αξία βαφή, η οποία με μια ειδική επεξεργασία άξια θαυμασμού για την πρόοδο των ανθρώπων και του πολιτισμού εκείνων των χρόνων, κατέκτησε τους παλατιανούς και αρχοντικούς χώρους, βασιλείς, άρχοντες και πλούσιους πολλούς αιώνες πριν.  Η ομιλήτρια αναφέρθηκε στη συνέχεια στα είδη αυτού του οστρακοειδούς στις ιστορικές αναφορές που υπάρχουν, για το πώς ανακάλυψαν την σπάνια πορφυρή βαφή που περιείχε ο εσωτερικός σαρκώδεις οργανισμός αυτού του οστράκου και ότι η πρώτη ανακάλυψή της σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές αρχίζει 10.000 χρόνια π.Χ. Θεωρήθηκε από τους αρχαίους χρόνους ευγενές χρώμα και σύμβολο των θεών και των βασιλιάδων, σύμβολο ισχύος, πλούτου εξουσίας όχι μόνο στην Ανατολή, αλλά και στην Ελλάδα την Ιταλία και τη Σικελία. Έκανε αναφορά  από την εποχή του Ομήρου και την Ιλιάδα σε πολλές περιπτώσεις ιστορικών προσώπων της αρχαίας Ελλάδας    που φορούσαν ενδύματα βαμμένα με πορφυρού χρώμα, ενώ η αξία της βαφής των ενδυμάτων και αντικειμένων ήταν όμοια με αυτή του χρυσού και του ασημιού την εποχή εκείνη.
Η κα Αθ. Τσατσαρού - Μιχαλάκη ξετυλίγοντας όλες τις πτυχές του θέματος και μετά από παράθεση πολλών ιστορικών και άλλων στοιχείων, τελείωσε την ομιλία της με λόγια του Πλίνιου ( Ρωμαίος φυσικός φιλόσοφος και ιστοριογράφος) «Μπροστά στην πορφύρα τα πάντα ανοίγουν δρόμους. Αυτή δίνει το μεγαλείο στη βρεφική ηλικία. Αυτή διακρίνει τον αξιωματούχο από τον ιππέα. Αυτήν φορούν όταν εξιλεώνουν τους θεούς. Δίνει φως σε όλα τα ενδύματα, ως διακοσμητικό στοιχείο. Όταν συνδυάζεται με το χρυσάφι πάνω στα ενδύματα του ιερατείου. Συγχωρημένο λοιπόν το πάθος για την πορφύρα»

Απόσπασμα από την ομιλία του προέδρου του
«Ερμιονικού Συνδέσμου» κατά το προλόγισμα της εκδήλωσης.

[…] «Είμαστε προνομιούχοι αλλά και ευγνώμονες που έχουμε μια όμορφη πατρίδα. Αστείρευτη πηγή πολιτισμού νερομάνα έμπνευσης και δημιουργίας καταφύγιο ξεγνοιασιάς και ανάπαυσης. Ήμαστε αληθινά τυχεροί αφού η Ερμιόνη η βαθύκολπος και πορφυροπετροκυματούσα σε κάθε βήμα μας κατακλύζει προσφέροντάς μας τη χαρά της ανάμνησης, της συγκίνησης, της αναζήτησης και της αναπάντεχης συνάντησης του χθες, με το σήμερα. Αιώνιοι θαυμαστές εραστές και υμνητές της εσείς και εμείς δεχόμαστε λαίμαργα το ευεργετικό της φως και τους ήχους της. Ντυνόμαστε την πελαγίσια αύρα της και ρουφάμε αχόρταγα τα αρώματα και τα χρώματα του κάμπου της. Λουζόμαστε με το μπλε της θάλασσας και το γαλάζιο χρώμα του ουρανού της και γλιστράμε με σεβασμό, τόλμη, φαντασία και ενθουσιασμό, στα μαγικά παλάτια της. Στα καταφύγια του χρόνου. Εκεί που άλλοτε η φαντασία υποκύπτει στο μύθο και άλλες φορές ο μύθος υποχωρεί στις αξιώσεις της ιστορίας και γίνεται το χθες παρόν. Και όσο διαρκεί το ταξίδι μας, βουτάμε την πέννα μας, σε πορφυρένιο μελάνι. Αμόλευτο και ανεξίτηλο αιώνες τώρα. Μέσα από λάφυρα μύθων και θρύλων, ιστορικές αλήθειες και ζωντανές εικόνες, ανασύρουμε κομμάτι του πολιτισμού της γενέτειρας μας ανεκτίμητο και συναρπαστικό που έκανε τον τόπο ξακουστό και πολυπόθητο σε χρόνια περασμένα. Πρόκειται για την πορφύρα (!) το φιλόξενο κοχύλι που κρύβει στα σπλάχνα του το χρώμα το ένδυμα το έμβλημα τη δύναμη, τον πλούτο, τη δόξα. Το αγκαθωτό όστρακο που σαν βλέπουμε και σήμερα τα παιδιά να το μαζεύουν από τις θάλασσες και να το περιεργάζονται, επιστρέφουμε στη δικιά μας εποχή, στα δικά μας καλοκαίρια. Σας καλούμε απόψε σε καιρούς δύσκολους όπου οι επισκέψεις και οι περιηγήσεις στην ιστορία τον πολιτισμό και την τέχνη γίνονται βάλσαμο και αποκούμπι της ψυχής, να ταξιδέψουμε μαζί σ’ αυτό το ταξίδι. Με ξεναγό μια νέα κοπέλα Ερμιονίτισσα επιστήμονα»….

Στο τέλος της εκδήλωσης παρέμβαση πάνω στο θέμα και την εκδήλωση ως έκφραση πολιτισμού έκανε και ο Δήμαρχος Ερμιονίδας Δημήτριος Καμιζής για την οποία θα αναφερθούμε στη συνέχεια…

Φώτο – ρεπορτάζ
(πλην Φώτο με τις πορφύρες)
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΔΑΜΑΛΙΤΗΣ

Αφιέρωμα στις γυναίκες της Ερμιόνης στα πέτρινα χρόνια…


Από το προσωπικό μας αρχείο - Ιούλιος 2011

.
Μια ράχη φορτωμένη…

Γράφει η
Αικατερίνη Παπαμιχαήλ – Ρίγα.

Κάτι που έχει ξεχαστεί με το πέρασμα του χρόνου με τις αλλαγές της ζωής, με τις βελτιωμένες συνθήκες διαβίωσης, με την αφθονία των αγαθών, με την εξέλιξη της τεχνολογίας, είναι οι εικόνες σε βάθος χρόνου που γνωρίσαμε εμείς της  παλιότερης  γενιάς. Ξεχασμένες από παλιούς και άγνωστες από νέους.

Θ’ αναφέρω συνοπτικά κάποιες γυναίκες φορτωμένες επίμονα, με βάρη στη ράχη τους για να επιζήσουν. Στην αναμνηστική παρέλαση προβάλλουν με το φακιόλι (μαντήλι λευκό βαμβακερό με στριμμένες τις άκρες και δεμένες ψηλά στο πλάι του κεφαλιού τους) με την αλατζαδένια μακριά ή φαρδιά σουρωτή φούστα και το ίδιο κορσάζ και μια μπροστοποδιά – προφύλαξη της φούστας – να πηγαίνουν στα πηγάδια της Ερμιόνης ζωσμένες τη στάμνα με σχοινί στη ράχη τους.
Ήσαν οι σταμνούδες που αναλάμβαναν να φέρουν εκτός από το δικό τους νερό και των άλλων νοικοκυράδων αντί πληρωμής.
Τέτοιες θυμάμαι αρκετές, αλλ’ ας ονομάσω μόνο τη Ζούκα με τη χαρακτηριστική της απάντηση στην ερώτηση «Τι ώρα είναι Ζούκα;» ν’ απαντά «Η ώρα του καφέ». Τον ορεγόταν η καημένη κι οι νοικοκυρές ποτέ δεν της το αρνιόντουσαν.

Υπήρχαν και οι νερουλάδες όπως ο μπάρμπα Θανάσης ο Κίμινος, ο Σπυράκος ο Σουλιώτης, ο Κοσμάς ο Βρεττός κ.α. Ο πρώτος με δύο ντεπόζιτα φορτωμένα στο γάιδαρό του,  ο δεύτερος και ο τρίτος με ντεπόζιτα στο κάρο τους προμήθευαν τα νοικοκυριά με νερό.
Οι περισσότεροι Ερμιονίτες πήγαιναν στα πηγάδια με το δικό τους Ι.Χ.... Εκεί συναντιούνταν τα τετράποδα έπιναν νεράκι στις κορίτες, που δυστυχώς εξαφανίστηκαν, έκαναν τις προσκλήσεις τους με γκαρίσματα στα υπόλοιπα υποζύγια. Παράλληλα οι γυναίκες έστηναν το καφενείο της αλληλοπληροφόρισης για τα νέα της ημέρας. Έζωναν τη γεμάτη στάμνα στη ράχη τους και άλλοι τις έβαζαν πάνω στα κοφίνια φορτωμένα πάνω στα ζώα.

Τα πηγάδια που ήσαν κοντά στο χωριό ήταν το μεγαλοπίγαδο δίπλα στο περιβόλι του Κομματά και το άλλο δίπλα στο περιβόλι Λαζαρίδη. Το περιβόλι μας το πλησιέστερο στο λιμάνι (όπου σήμερα η «Δήμητρα») είχε σκληρό νερό μόνο για πότισμα δένδρων. Άλλο πηγάδι συναντούσες προχωρώντας 200 μ. στο δρόμο προς Θερμήσι, στα πρώτα αμπέλια και απέναντι στο περιβόλι Σκούρτη. Σ’ αυτό πήγαιναν οι νέες Βαλτετσαίες τη μέρα του Κλύδωνα για να ρίξουν παράδες και να δουν μεσ’ στο πηγάδι τ’αποθαμένα τους.
Το καλύτερο όμως νερό το είχε το καλογερικό πηγάδι 100 μ. απ’ το παλιό νεκροταφείο δίπλα στο περιβόλι του Λάζαρου Παπαμιχαήλ.

Γραφικές οι γυναίκες με τη στάμνα ζωσμένες!

Άλλες θηλυκές υπάρξεις φορτωμένες που ανήκουν στην ιστορία είναι αυτές που κουβαλούσαν δεμάτια κλαριά για το άναμμα του φούρνου που θάψηναν τα ψωμιά τους, αλλά εκτελούσαν και παραγγελιές αντί πενιχρής αμοιβής.



Άλλο ένα φορτίο στη γυναικεία ράχη ήταν ο μπόγος από κουρελούδες, χαλιά, κουβέρτες και άλλα χοντρά ρούχα ακατάλληλα για τη σκάφη, που ταλαιπωρούσε πολλές πλύστρες του Κροθιού. Εκεί στο Κρόθι είχε μια πηγή δίπλα στη θάλασσα με υφάλμυρο νερό κι οι γυναίκες έπλεναν με πηλό (όχι σαπούνι που δεν έπιανε) και με τον κόπανο, τα χοντρά στρωσίδια. Θυμάμαι μέσα στο εμπόρευμα του μαγαζιού μας είχαμε τον άσπρο πηλό στο υπόγειο που τον έκοβαν με μια μεγάλη σπάτουλα.

Γλυκιά και συμπαθητική ανάμνηση η κυρά Θοδωρούλα του Μάσα τακτική βοηθός στην πολυαπασχολούμενη μάνα μου. Ερχόταν τακτοποιούσε στη σκάλα τα στρωσίδια σε μπόγο και τα ζωνόταν με σχοινί στη ράχη της για το Κρόθι. Και πάντα με το γέλιο και τα χωρατά της.

Ηρωίδες γυναίκες! Έπρεπε να συνεισφέρουν και αυτές στον οικογενειακό κορβανά  (ταμείον)
Έτσι καθώς περνούν στις μνήμες μου αυτές οι βασανισμένες σιλουέτες γραφικές αλλά και τραγικές, με κατακλύζει ο θαυμασμός και η συγκίνηση για την αντοχή τους και για τις φιλότιμες πρακτικές τους που αγόγγυστα εκτελούσαν στου τίμιου ιδρώτα την εργασία.
Πολλά κεράκια ευγνωμοσύνης ν’ ανάβουμε γι’ αυτή τους την προσφορά στην κοινωνική αλυσίδα της αλληλοεξυπηρέτησης που ήταν όμως η βαρύτερη, σαν τα πολλά κιλά που πίεζαν τη ράχη τους.
Και για οστεοπόρωση… λέξη. Δεν τη γνώριζαν αυτή τη λέξη. Τόξερε όμως η καρδούλα τους,  όταν έπαυε να κτυπά πριν της ώρας της ή όταν καθηλώνονταν κατάκοιτες για χρόνια.

Ας μένουν με ευγνωμοσύνη στη θύμησή μας.
Κα-  Πα - Ρίγα

Άσπρόμαυρες Φώτο: Στέφος Αλεξανδρίδης


Τρίτη 9 Ιουλίου 2019

Έκτοτε λέμε εμείς, ούτε μήνυμα ούτε γράμμα στη γη που ανθεί η φαιδρά πορτοκαλέα....


Καθιέρωση Τοπικών Ιστορικών Επετείων 

του Δήμου Ερμιονίδας.

Στο Κρανίδι λοιπόν σύμφωνα με ιστορικά ντοκουμέντα τα οποία παρουσιάσαμε στις προηγούμενες αναφορές μας, διαδραματίσθηκαν σοβαρά ιστορικά γεγονότα Εθνικής σημασίας, σημαντικότερο των οποίων θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η προσωρινή εγκατάσταση στο Κρανίδι της Κυβέρνησης των Επαναστατημένων Ελλήνων. Το ίδιο συνέβη και στην Ερμιόνη με την συνέχιση εκεί των εργασιών της Γ Εθνοσυνέλευσης. 
Στην προσπάθεια του Δήμου μας να αναδείξει και να προβάλλει την ιστορία του τόπου μας, μεταξύ άλλων, το Δημοτικό μας Συμβούλιο αποφάσισε στις 15 Οκτωβρίου του 2012 με την 246/2012 απόφασή του μετά από εισήγησή μου, την καθιέρωση με έκδοση Υπουργικής Αποφάσεως και έκδοση Φ.Ε.Κ όπως προβλέπεται , δύο Ιστορικών Επετείων για τον Δήμο Ερμιονίδας όπως περιλαμβάνονται στην ληφθείσα απόφαση που δημοσιεύουμε πάρα κάτω. Γνωρίζοντας ότι οι προβλεπόμενες διαδικασίες ήταν περίπλοκες και χρονοβόρες μετά την υποβολή του σχετικού φακέλου, παρακολουθούσαμε στενά την πορεία του μέχρι το τέλος της θητείας μας στις 31 Αυγούστου 2014 και οι πληροφορίες μας μέχρι τότε ήταν ότι η υλοποίηση της πρότασης μας εξελίσσονταν θετικά πλην όμως από ότι γνωρίζουμε ουδέν έχει γίνει έκτοτε και μιλώ πάντοτε για επίσημη καθιέρωση με έκδοση σχετικού Φ.Ε.Κ. 

Ελπίζουμε ότι η νέα Δημοτική Αρχή που θα αναλάβει καθήκοντα από την 1η Σεπτεμβρίου 2019, θα κινήσει εκ νέου το θέμα αυτό προς όφελος του τόπου μας

Εικόνες από το λιμάνι της Ερμιόνης- τώρα...

Μας θυμίζουν κάτι από Σεν Τροπέ, πολλά χρόνια πριν, προτού «κουρνιάσουμε» στην ιδιαιτέρα μας πατρίδα, σαν κάτι να περιμένουμε ....

Φώτο - ρεπορτάζ 
ΣΤΑΜ. ΔΑΜ.