Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...
ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟ -> Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Σάββατο 23 Μαΐου 2020

Με το ανεπανάληπτο άρθρο του Γιάννη Σπετσιώτη υποδεχόμαστε το φετινό καλοκαίρι και με μια ευχή - ΥΓΕΙΆ!!!

(Από το προσωπικό μας αρχείο - 9 Αυγούστου 2010)

Αφιέρωμα στις παιδικές αναμνήσεις των ανέμελων χρόνων μας..

------------------------------------------------------------------------------------------------------



Ταξίδι θαλασσινό «φόρος τιμής» στις εποχές που αφήσαμε!! ...



Από το Γιάννη Μιχ. Σπετσιώτη

 Νοσταλγικό φύσημα και αεράκι δροσερό το κείμενο της Ρίνας Λουμουσιώτη, αφιερωμένο στο φίλο της Λάμπη, που ήταν και δικός μου φίλος, ξεσκέπασε τις θαλασσινές μου εικόνες και κουβέντες του μπάνιου, ευτυχισμένες μνήμες που τόσα χρόνια η ψυχή μου τις είχε φυλαγμένες, προστατευμένες, να μη σκορπίσουν στη λησμονιά.
Κοντά σ’ αυτό και η έκθεση φωτογραφίας που οργάνωσε το περασμένο καλοκαίρι η «Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών Ερμιόνης», της οποίας μέλος είναι και η Ρίνα, όπου βραβεύτηκε  η φωτογραφία ενός παιδιού που πέφτει στη θάλασσα με τα πόδια μαζεμένα, «εκτελώντας» το γνωστό στην Ερμιόνη, «λίλιμο».
Με αυτή την αφορμή, οι αναμνήσεις μου ξεπρόβαλαν και γρήγορα ανέβηκαν τα σκαλάκια του νου μου «σαν μια πρόκληση, σαν ένα μήνυμα», βάλσαμο ζωής.
Με συναισθήματα λαχτάρας και πόθου ταξίδεψα χρόνια πίσω και έγραψα για τα θαλασσοπαιγνίδια τα δικά μου, του τόπου μας.
Μα θέλω να προλάβω, να θυμηθώ, να πω κι άλλα, γιατί ετούτος ο τόπος, κήπος εύφορος «της παιδικής μου ζωής και της νιότης», κρατάει πολλές μακρινές αναμνήσεις που ποτέ …δεν παρήλθαν.

Ψάχνοντας τις μπανιέρες και τα ονόματά τους.

 

ü Μαγκούλα, η αφετηρία. Στον γνωστό κολπίσκο έκαναν το μπάνιο τους τα μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα και όσα έμεναν στα περιβόλια της γύρω περιοχής. Οι περισσότερες γυναίκες έπεφταν στη θάλασσα με τις ρόμπες, λουλουδάτες ή μονόχρωμες, τα νυχτικά, τα ροζ υφασμάτινα κομπινεζόν που φούσκωναν στο νερό και φανέρωναν όσα ήθελαν να κρύψουν, αλλά και με το φακιόλι στα μαλλιά -για να μην τα βρέξουν. Οι άντρες κολυμπούσαν με τα σώβρακα που έφταναν μέχρι τα γόνατα. Αέρας κομψότητας και άνεση κυκλοφορίας για την περίσταση! Πρόκληση θυμηδίας!
ü Το Βαγόνι. Μαζευόμαστε τα αγόρια για να κάνουμε τις βουτιές, όταν είχαμε χορτάσει το μπάνιο και επιζητούσαμε το κάτι άλλο. Η τοποθεσία ήταν ιδανική!


ü Η Σκάλα. Ίδια γεύση! Βουτιές, μακροβούτια, φύσημα, λίλιμα, πατητές, φλόμο!

ü Η μπανιέρα στο Γκουρουμέσι ή η μπανιέρα του Παύλου. 



Ο μεγάλος βράχος στη μέση του κατηφορικού τοπίου -σήμερα στη θέση του είναι κτισμένα σπίτια με ωραία θέα, δέσποζε στην περιοχή και της είχε δώσει το όνομά του.[1] Ήταν ακριβώς κάτω από το περιώνυμο καφενείο του Παύλου Οικονόμου, όπου σήμερα έχει το σπίτι της η Ευγενία, η κόρη του, που ήταν συμμαθήτριά μου.
Ο βράχος αυτός ήταν …ιερός, κάτι σαν σύμβολο! Έμοιαζε, καθώς τον κοίταζες από μακριά, με τεράστιο ανθρώπινο κεφάλι, όπου ξεχώριζε η πελώρια μύτη του. Εδώ, καθώς μου διηγήθηκαν και οι παλαιότεροι, μαζεύονταν όλα τα παιδιά, αγόρια και κορίτσια και έπαιζαν διάφορα παιγνίδια, πολλά χρόνια πριν την κατοχή. Έπαιξα κι εγώ εκεί και οι συνομήλικοί μου!
Όταν φτιάχτηκε ο περιφερειακός δρόμος, η μεγάλη πέτρα κύλησε προς τη θάλασσα και χωρίστηκε σε τρία κομμάτια, που μέχρι και σήμερα διακρίνονται στον βυθό. Σ’ ένα από αυτά, που έπεσε στη μπανιέρα μας, αναφέρεται και η Ρίνα, νοσταλγικά, ξεδιπλώνοντας τη δική της σχέση, τις δικές της εμπειρίες.


Στη μπανιέρα, λοιπόν, του Γκουρουμέσι ή του Παύλου, μόλις έκλειναν τα σχολεία, άτακτα στίφη από Ταξιαρχιώτες, Μυλιώτες, παιδιά του πάνω μαχαλά και της λαρτανίας, Σκορδοχωρίτες με τ' όνομα, από τα Καραβανέικα, αλλά και Μαντρακιώτες και… αδέσποτα, ο περισσότερος παιδόκοσμος της Ερμιόνης μαζευόμαστε εκεί. Για να πάρουμε τη θέση μας στην πιο ξακουστή μπανιέρα του τόπου, μία με μιάμιση ώρα πριν τις 12, και ν’ αρχίσει το μεγάλο πανηγύρι! Φορούσαμε, όσοι είχαμε βέβαια, τα …μπανιερά μας, έτσι έλεγαν τότε τα μαγιό, ενώ οι άλλοι έκαναν μπανιερό το μαύρο, τις περισσότερες φορές, ή το άσπρο σωβρακάκι (σορτσάκι) που φορούσαμε στις γυμναστικές επιδείξεις την τελευταία βδομάδα της σχολικής χρονιάς.


- Φόρεσε, βρε, εκείνο το σωβρακάκι που έκανες γυμναστικές επιδείξεις και πήγαινε    για μπάνιο!
- Καλέ αυτό κολλάει επάνω με τη θάλασσα και…
- Κι επειδή; Κλεμμένα τα ΄χεις;[2]
Στα κορίτσια οι μανάδες ήταν περισσότερο αυστηρές.
-  Κοίταξε, μόλις βγεις από τη θάλασσα να ’χεις το νου σου, να ρίξεις αμέσως την πετσέτα πάνω σου και να σκεπάσεις τα πόδια. Μην κάθεσαι έτσι… και σε κοιτάζουν όλοι! Είδα εκείνον τον..... να έχει ανοίξει  ένα στόμα να, σα χάνος, και να σε κοιτάει! Θα σε φάνε με τα μάτια τα αγόρια που κολυμπάτε μαζί! Πρόσεχε, έχε το νου σου! Μη δίνεις δικαιώματα!
Ήταν υπέροχες οι στιγμές του μπάνιου! Παιδικά σώματα, κοκαλιάρικα τα περισσότερα, υγιή, καρκανιάρικα, αραδιασμένα στα βράχια. Κορμιά εφήβων σφριγηλά, δυνατά, μαυρισμένα! Άνθη όλα της θάλασσας που την έραιναν καθημερινά!
Κι εσύ; Ζούσες λίγες ώρες με αυτούς που αγαπούσες και θαύμαζες, που ήσαν έτοιμοι να σε βοηθήσουν με τη θέρμη της οικογενειακής υποστήριξης, αν τους χρειαζόσουν, όταν κάποιος, άδικα, σε είχε πειράξει. Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι ίδιοι, οι πιο δυνατοί από σένα, σου έκαναν «πατητές», στα ξαφνικά, μια και δυο και τρεις φορές συνέχεια, μέχρι να σκάσεις και να σε πάρουν τα κλάματα. Σε χόρταιναν θαλασσινό νερό, που το έβγαζες, χωρίς να το θέλεις με βουλωμένα τα αυτιά, από τη μύτη και το στόμα!

ü Τα Μαντράκια. Έκαναν μπάνιο, όσοι είχαν εκεί κοντά τα σπίτια τους.

ü Ο μαστρο-Γιάννης. Η μικρή αμμουδιά που ήταν κάτω από το ξυλουργείο, είχε το όνομα του πρωτομάστορα που έφτιαχνε καταπληκτικές βάρκες και άλλα σκαριά. Εδώ κολυμπούσαν οι γείτονες και, κάπως παράμερα, νεαρά αγόρια και κορίτσια που είχαν συμπληρώσει τα 15 ή 16 χρόνια και είχαν βγει στην «τρυφερίτσα», όπως λέμε στον τόπο μας.




ü Το Κουλούρι. Είναι το μέρος λίγο πριν φτάσουμε στην ταβέρνα του Τζιέρη ερχόμενοι από τα Μαντράκια, με την πλατιά πέτρα για άνετη ηλιοθεραπεία. Δεν μπόρεσα να μάθω, γιατί λέγεται έτσι. Κάποιοι την ονόμαζαν και «χού-ντ-ζα» (μυτούλα), γιατί έμοιαζε με μύτη.
ü Ανάμεσα στις μπανιέρες «μαστρο-Γιάννη» και «Κουλούρι» ήταν ο Κουραμπιές. Το όνομά της παρμένο από μια πέτρα που ΄χε το σχήμα του γευστικού γλυκού. Όταν ανοίχτηκε ο δρόμος, η πέτρα έγινε χίλια κομμάτια και μαζί της ξεχάστηκε και η μπανιέρα!

ü Η Συκιά. Το δέντρο που υπάρχει εκεί, έδωσε το όνομά του στην τοποθεσία.
ü Το Μαδέρι. Εδώ αρχίσαμε να ερχόμαστε για μπάνιο, απ’ ότι θυμάμαι, στο τέλος της δεκαετίας του ’60. Τότε άνοιξαν τον δρόμο και έφτιαξαν μια τσιμεντένια μικρή βάση με ξύλινο μαδέρι, για να κάνουμε βουτιές.




ü Ο Άγιος Γιάννης. Είχε μόνιμους επισκέπτες και μέχρι σήμερα το ίδιο συμβαίνει. Εδώ και στις τρεις προηγούμενες μπανιέρες, κολυμπούσαν τότε τα παιδιά που είχαν το σπίτι τους στο λιμάνι, οι Λιμανιώτες και στο Μπίστι, οι Μπιστιώτες.


ü Το πρώτο παγκάκι και τα διπλά παγκάκια (πρώτη μπανιέρα στο Μπίστι).
  Ηγετική μορφή εκεί, ο Νίκος Σαρρής! Ωραίος, μαυρισμένος με μαλλιά μακριά κι ένα επιτελείο είκοσι περίπου φίλων, τότε τη δεκαετία του 60. Στο ίδιο μέρος, σήμερα, εμείς, εδώ και σαράντα περίπου χρόνια. Ατέλειωτες συζητήσεις, περιστατικά…, εντυπώσεις, μνήμες, εμπειρίες, λόγια πολλά, τότε και τώρα.

 

Η Σπηλιά (δεύτερη μπανιέρα στο Μπίστι). Στέκι ερωτευμένων και άλλων… ύποπτων καταστάσεων.

ü Η αμμουδιά του Μύλου. Μια απ’ τα ίδια. Εδώ απέφευγες τις περίεργες ματιές και τα… επαινετικά σχόλια.

ü Κατάκαβα. Μπροστά στο Φανάρι στο Μπίστι.


ü Το Καραβάκι. Η μικρή αμμουδιά, αμέσως μετά το Φανάρι, καθώς στρίβουμε για το λιμάνι. Κολυμπούσαν, προσωρινά, κάποιοι επισκέπτες της Ερμιόνης, που δε γνώριζαν την περιοχή.


Κολυμβητική Παιδεία
1.  Όσα παιδιά δεν μπορούσαν να μάθουν εύκολα μπάνιο και ήσαν αθάρρευτα με το θαλασσινό νερό, είχαν τα σωσίβιά τους. Δύο μεγάλες, κίτρινες κολοκύθες δεμένες με σκοινί γύρω απ’ τη μέση, για να μπορούν έτσι, άφοβα, να επιπλέουν. Αυτή η διαφορετικότητα, πολλές φορές, έδινε αφορμή για κοροϊδίες και υποτιμητικά σχόλια.
-  Ου βρε φοβιτσιάρη, τζίτζο, τι τις θέλεις τις κολοκύθες; Δεν ξέρεις μπάνιο;
2.  Μερικά παιδιά που δεν είχαν μάθει να κολυμπούν καλά, κουβαλούσαν μαζί τους το «αθάνατο». Ήταν ένα ξύλο ελαφρύ, γύρω στο 1,20 μ. που επέπλεε στο νερό, ο κορμός από το φυτό αγάβη ή αγαύη, το γνωστό μας αθάνατο.[3] Το κρατούσε το παιδί με απλωμένα μπροστά τα δυο του χέρια και χτυπώντας τα πόδια του, κολυμπούσε. Όταν ο κορμός ήταν μακρύς, μπορούσαν ν’ ακουμπήσουν δύο ή ακόμα και τρία παιδιά. Τότε το «αθάνατο» γινόταν πηγή έμπνευσης και η φαντασία τους οργάνωνε όμορφα παιγνίδια.
3.  Οι τυχεροί -και αυτοί ήσαν λίγοι, είχαν τη «σαμπρέλα», τον ελαστικό στρογγυλό σωλήνα από τη ρόδα των αυτοκινήτων. Ο ιδιοκτήτης του καθότανε στη μέση σαν κυβερνήτης σκάφους και οι υπόλοιποι, με τη δική του συγκατάθεση πάντα, πιανόμαστε γύρω-γύρω και ξανοιγόμαστε στα βαθιά. Κάποιες φορές είχαμε πετύχει το στόχο να φτάσουμε απέναντι, στο Μαυρονήσι και να επιστρέψουμε με τον ίδιο τρόπο. Περισσότερο από 3 ώρες κολύμπι, αν θυμάμαι καλά και σε ηλικία 13-14 χρόνων. Η αγωνία των δικών μας ανθρώπων, αν δεν επιστρέφαμε στην ώρα μας, έφτανε στο κατακόρυφο και στα όσα επακολουθούσαν έχουμε αναφερθεί παλαιότερα. Εγώ δεν είχα ποτέ σαμπρέλα, αν και ο θείος μου, ο Βλάσης Βρεττός, είχε αυτοκίνητο. Αρνιόταν να μου την …παραχωρήσει, έχοντας κάνει άδηλη συμφωνία με τους γονείς μου, για να μην πνιγώ!
Υπήρχαν και κάποια παιδιά που ζήλευαν όποιον είχε σαμπρέλα. Τα μεγαλύτερα, μάλιστα, πολλές φορές ζητούσαν αφορμή να τον «εκδικηθούν». Έτσι, άλλοτε φανερά, άλλοτε κρυφά, με ένα μαχαίρι ή άλλο αιχμηρό αντικείμενο, του κατέστρεφαν τη σαμπρέλα. Μόλις το αντιλαμβανόταν το παιδί ξεσπούσε σε λυγμούς και σε γοερούς θρήνους. Ήταν απαρηγόρητο...
4.  Τα αγόρια που ήξεραν καλό μπάνιο κολυμπούσαν με «πάσες» -«απλωτές» τις λένε άλλοι, έτσι λέγαμε στην Ερμιόνη την κίνηση των χεριών που μοιάζει με το «ελεύθερο» στην αθλητική κολυμβητική ορολογία, χτυπώντας, ταυτόχρονα, τα πόδια ρυθμικά και με δύναμη πάνω-κάτω στο νερό, για να προχωρήσουν.
Με τον τρόπο που γίνονταν οι «πάσες», εύκολα ξεχώριζες τον Ερμιονίτη που είχε σχέση με τη θάλασσα, γιατί οι «πάσες» του ήταν αρμονικές σε αντίθεση με το βουνίσιο και τις …ατσούμπαλες απλωτές του!
5.  Τα κορίτσια κολυμπούσαν μ’ έναν πολύ όμορφο τρόπο, που μοιάζει με το πρόσθιο των κολυμβητριών. Τα χέρια άνοιγαν σε όλη τους την έκταση μπροστά από το στήθος και τα πόδια ανοιγόκλειναν ρυθμικά, όπως οι αντικριστές λεπίδες του ψαλιδιού. Κάποιοι γονείς δεν επέτρεπαν στα κορίτσια τους το μπάνιο. Η μητέρα και η γιαγιά σχολίαζαν αποδοκιμαστικά:
-  Που-του-ρα-τα, μπίνιεν μπάνιο! (οι π-τ-ν-ς κάνουν μπάνιο!)
6.  Άλλοι έκαναν «τάβλα», ύπτιο, και χτυπώντας με δύναμη τα πόδια προκαλούσαν αφρό, σαν την προπέλα του πλοίου, όταν βάζει μπρος και ξεκινά. Όσοι δεν ήξεραν καλό μπάνιο ή πρωτομάθαιναν, έκαναν «σκυλάκι». Κουνούσαν τα χέρια τους δυνατά και γρήγορα μπροστά στο στήθος τους, όπως ακριβώς κάνουν με τα μπροστινά τους πόδια οι σκύλοι, κάνοντας χαρές στα αφεντικά και τους φίλους τους.
7.  Από την 1η  μέχρι και τις 15 Αυγούστου, τα μπάνια δεν επιτρέπονταν. Οι γονείς δεν μας άφηναν να κολυμπήσουμε, γιατί έβγαιναν «οι δέρμιζες», ζώα θαλασσινά, ασπόνδυλα, που μοιάζαν με τις βδέλλες, καθώς μού έλεγε ο καλός μου φίλος, Αργύρης Καραλής. Αναδεύονταν στο βυθό, με κόκκινες, πράσινες, κίτρινες χρωματιστές ραβδώσεις κι ένα χνούδι απαλό κάλυπτε το σώμα τους, που σαν ερχόταν σε επαφή με το δέρμα μας, προκαλούσε ερύθημα, κοκκινίλα, έντονη φαγούρα και πόνο.
Μας φόβιζαν, λοιπόν, οι γονείς μας, με τις δέρμιζες, ενώ στην πραγματικότητα ήθελαν να μας κρατήσουν στα σπίτια, να ξεκουραστούμε και να δυναμώσουμε, μετά από σαράντα περίπου μέρες ασυδοσίας, από τις αρχές του Ιουνίου που τα σχολεία είχαν κλείσει.
Ταυτόχρονα άρχιζε και η νηστεία! Μέσα στο Δεκαπενταύγουστο, συνήθως του Σωτήρος, έπρεπε να μεταλάβουμε. Τη μέρα της μετάληψης, το μπάνιο απαγορευόταν αυστηρά, επειδή την ώρα εκείνη φτύνουμε συνεχώς, πράγμα ανεπίτρεπτο, σύμφωνα με την τοπική μας παράδοση, σε όποιον έχει πάρει τη θεία κοινωνία.
Όλα αυτά ζωντάνεψαν μπροστά στα μάτια μου και άγγιξαν τρυφερά τον κόσμο της νιότης μου. Εικόνες και ήχοι ανεπανάληπτοι, γεύσεις και μυρωδιές μεθυστικές, η καρδιά του τόπου μου, το αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου, που φωτίζει, παρηγορητικά, τις δύσκολες εποχές που περνούμε...

Σημειώσεις
Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες είναι του αείμνηστου φωτογράφου της Ερμιονίδας, Στέφου Αλεξανδρίδη και οι έγχρωμες του Σταμάτη Δαμαλίτη. 



[1] Στα αρβανίτικα γκουρ-μέσι, σημαίνει πέτρα μεσαία ή πέτρα στη μέση, ελληνικά το λέμε Γκουρουμέσι.
[2] Κάτι ανάλογο γινόταν και με τις χειροποίητες, αυτοσχέδιες, πάνινες τσάντες ορισμένων παιδιών, γαζωμένες από τις μανάδες τους, για να βάζουν «τα σχολικά». Τις ίδιες τσάντες τα παιδιά τις έπαιρναν στο ψάρεμα. Μόλις έκλεινε το σχολείο, άδειαζαν τα «γράμματα», μολύβια και τετράδια, και τις γέμιζαν με καρτσίνες, κηρίριζες, πορφύρες και άλλα δολώματα. Εκεί έχωναν και τα ψάρια που έπιαναν.

[3] Όλα τα αθάνατα που υπάρχουν σήμερα στο Μπίστι, τα φύτεψε η τάξη μας, κατά το σχολικό έτος 1956-57.

Πέμπτη 21 Μαΐου 2020

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ: ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΙΣΟΠΕΔΩΣΗ KAI ΕΩΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΟΥ Κ.ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ


ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ    ΣΥΡΙΖΑ  ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ    1      ΝΑΥΠΛΙΟ
ΤΗΛ - FΑΧ   27520-99454
Email    yiannispolitiko@hotmail.com            21-5-2020 
                                           
ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ


ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ:  ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΙΣΟΠΕΔΩΣΗ KAI ΕΩΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΟΥ Κ.ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

    To  νέο   Σχέδιο   της   Κυβέρνησης   που   ανακοινώθηκε   χθες   από   τον   Πρωθυπουργό,               κ. Μητσοτάκη, ήρθε καθυστερημένα και ελλειμματικά να προσφέρει θερινά «μπαλώματα» στις   μεγάλες   ανάγκες   των   μικρομεσαίων   επαγγελματιών   και   αυτοαπασχολουμένων   και όλων των εργαζομένων.
 Η εξαγγελία για ενισχύσεις 24 δις αποτελεί απάτη και αερολογίες που μάλλον σε πρόωρες εκλογές παραπέμπουν. Ας εξηγήσουμε, όμως, γιατί υποδεχόμαστε με τόσο αυστηρή κριτική το σχέδιο αυτό που, κατά   τα   λεγόμενά   του,   θα   εξασφαλίσει   ρευστότητα   και   στήριξη   σε   επιχειρήσεις   και διατήρηση των μισθών για τους εργαζομένους.
  Α.  Αντί για την υποστήριξη των μισθών στον ιδιωτικό τομέα, το σχέδιο βασίζεται σε 20%μειώσεις,   με   τη   μέθοδο   της   εκ   περιτροπής   εργασίας   ή   αλλιώς   με   απολύσεις   των εργαζομένων. Μισή δουλειά, μισός μισθός και η επιδότηση των απωλειών ως ενίσχυση του60% της απώλειας των χαμένων ημερομισθίων.
  Β. Η μοίρα των μικρομεσαίων προδιαγράφεται ακόμη χειρότερα με τη μέθοδο της «ανοσίας αγέλης»   για   τις   μικρομεσαίες   επιχειρήσεις   που   τους   αποκάλεσαν   «ζόμπυ»   και «μπαταχτσήδες» με σκοπό την επιβίωση μόνον των ισχυρών.  
* Απουσιάζει   από   τα   μέτρα   η   άμεση   δωρεάν   ενίσχυση   στις   μικρομεσαίες επιχειρήσεις,   που   από   το   ΣΥΡΙΖΑ   αποτελούσε   πρώτη   επιλογή   με   συνολικό επιδοτούμενο ποσοστό 3 δις.
  * Το ύψος της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι απολύτως ανεπαρκές.
  * Το   πρόγραμμα   εγγυοδοσίας,   έτσι   όπως   επιλέγεται   να   εφαρμοσθεί   από   την Κυβέρνηση Μητσοτάκη, μόνον  για συνεπείς στα υπάρχοντα χρέη, αφήνει εκτός της συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων.
   * Η μείωση προκαταβολής φόρου ανακοινώθηκε χωρίς να προσδιοριστεί πόσους και ποιους θα αφορά. Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε στο πρόγραμμά του τη μείωσή της   για   φυσικά   πρόσωπα   και   ατομικές   επιχειρήσεις   στο   50%   και   για   νομικά πρόσωπα στο 80%, με νόμο που θα είχε ψηφίσει από 01/01/2020.
   * Η περιορισμένη σε ύψος και σε εύρος αγαθών μείωση του Φ.Π.Α. που εξαγγέλθηκε, αν δεν υπάρξει τζίρος, δεν θα έχει κανένα νόημα.
  *Τέλος, το πολυδιαφημισμένο και τόσο αναμενόμενο πρόγραμμα του «κοινωνικού τουρισμού»   του   ΟΑΕΔ,   που   θα   μπορούσε   να   δώσει   το   φιλί   της   ζωής   στις τουριστικές επιχειρήσεις, δεν θα ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια ευρώ.
 Ο, τι δηλαδή πομπωδώς εξαγγέλθηκε δεν αποτελεί παρά σταγόνα στον ωκεανό.
  Και επειδή ο κ. Μητσοτάκης ψεύδεται ανενδοίαστα όταν αναφέρεται στις δήθεν «καλές επιδόσεις   της   κυβέρνησής   τους   ως   προς   την   ανάπτυξη»   θα   πρέπει   να   του υπενθυμίσουμε ότι παρέλαβε την οικονομία με ανάπτυξη 2,8% τον Ιούλιο του 2019 και «κατάφερε» να την προσγειώσει στο μόλις 1% στο τέλος της χρονιάς πολύ πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και αυτά που καταγράφουν μείωση του Α.Ε.Π. κατά0,7%   στο   τελευταίο   τρίμηνο  του   2019   σε   σχέση   με   το   τρίτο   τρίμηνο.   Αυτή   ήταν   η ορμητική   τροχιά   προς   την   ανάπτυξη   που   και   πάλι   ψευδόμενος   ανέφερε   ο Πρωθυπουργός.

Δάκρυα αποχαιρετισμού και από εμάς στον Διαμαντή Πασχάλη που έφυγε από κοντά μας !



Δάκρυ γλυκό, δάκρυ πικρό, δάκρυ μαλαματένιο, 
δάκρυ ζωής, και το 'πια εγώ, 
δάκρυ κεχριμπαρένιο. 
"Έτσι είναι η ζωή καλή μου... γλυκόπικρη" 
(είπε η γιαγιά χελώνα στη μικρή πεταλούδα)


Δάκρυα αποχαιρετισμού και από εμάς στον Διαμαντή που φεύγει από κοντά μας. Θείος αγαπημένος του Κωστή (αδελφός της γιαγιάς του), φίλος αγαπημένος δικός μου. Μαζί τραγουδήσαμε π αμπολές φορές, μαζί χορέψαμε, φιλοξενηθήκαμε στο εξοχικό τους, ήπιαμε το γλυκό κρασί της φιλίας.
Μαζί με τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια προς τη Μαρίνα, τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους, δημοσιεύουμε το άρθρο του Κωστή από το 12ο Περιοδικό «Στην Ερμιόνη άλλοτε και τώρα», με τίτλο: «Ωραίο μου μπακάλικο».













Αυτό το παραδοσιακό μπακάλικο δημιουργούσε με την παρουσία του Διαμαντή, το πηγαίο του χιούμορ και τη γλυκιά παρουσία της Μαρίνας προϋποθέσεις για επικοινωνία, επαφή, αναψυχή και ποιότητα ζωής όλης της γειτονιάς, αγαθά πολύτιμα που στις μέρες μας αν δεν έχουν πλέον χαθεί είναι τουλάχιστον δυσεύρετα.
            Να είναι ελαφρύ το χώμα που θα σε σκεπάσει!

                                    Βιβή Σκούρτη-Κωστής Σκούρτης


Τετάρτη 20 Μαΐου 2020

Το τελευταίο αντίο στον Διαμαντή Αναργ. Πασχάλη


Σήμερα σε ηλικία 83 χρόνων άφησε τα εγκόσμια νικημένος από την επάρατο νόσο ο Διαμαντής Π. 
Ανήκε κι’ αυτός στην οικογένεια των ψαράδων της Ερμιόνης  την οποία άφησε πολύ νωρίς, ταξιδεύοντας με εμπορικά και άλλα πλοία, με σκοπό να μαζέψει χρήματα για να βγει στη στεριά να ασχοληθεί με το εμπόριο. 
Μαζί με την άξια γυναίκα του δημιούργησαν οικογένεια - δύο αγόρια και ένα κορίτσι  και χάρηκε τη ζωή μέχρι τα βαθιά γεράματα,  ωστόσο η μοίρα του επιφύλασσε άχαρο τέλος. 

Διακρίθηκε για τη δημιουργικότητα σε όλους τους πολιτιστικούς και κοινωνικούς τομείς  και βραβεύτηκε για διάφορες πράξεις του. 

Έλαβε μέρος στη Χορωδία του Μ.Σ. Ερμιόνης από ιδρύσεώς της, όπως και στην  Τράπεζα Αίματος (Νοσοκομείου Άργους) 
Η επικήδειος ακολουθία θα ψαλεί  σήμερα το απόγευμα στις 6 ώρα
Εμείς ευχόμαστε ελαφρύ να είναι το χώμα που θα τον σκεπάσει και καλό κατευόδιο

ΣΤΑΜ.ΔΑΜ.

Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΕΘΕΣΕ Ο ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:


ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ    ΣΥΡΙΖΑ  ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ    1      ΝΑΥΠΛΙΟ
ΤΗΛ - FΑΧ   27520-99454
Email    yiannispolitiko@hotmail.com                                                       18-5-2020
                                     ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΕΘΕΣΕ Ο ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ Η ΜΑΤΑΙΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΣΠΑ ΓΙΑ ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ  ΝΕΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ.

 Ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Αργολίδας Γιάννης Γκιόλας προς τον Υπουργό Aνάπτυξης & Επενδύσεων και την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων για την απόφαση της  Κυβέρνησης της ΝΔ με την οποία αποκλείονται εκατοντάδες νέους επιστήμονες από τον γ’ κύκλο υποτροφιών, αποδεικνύοντας την παντελή αδιαφορία της για την ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας.
  Από το 2015 μέσω του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, ο ΣΥΡΙΖΑ ενεργοποίησε  τα προγράμματα υποτροφιών για τους υποψήφιους διδάκτορες και τους μετά - διδακτορικούς ερευνητές, υλοποιώντας τον α’ και β’ κύκλο. Ειδικότερα ο α’ κύκλος περιέλαβε 211 υποτροφίες και ο β’ κύκλος 700. Τον Φεβρουάριο του 2020 όμως, η Κυβέρνηση τη Ν.Δ. ματαίωσε το Πρόγραμμα, στερώντας το δικαίωμα των Υποτροφιών υλοποίησης διδακτορικής έρευνας σε εκατοντάδες νέους επιστήμονες.
 Διαβάστε όλο το κείμενο της ερώτησης , που συνυπογράφεται από άλλους 40 βουλευτές.

                                                       Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η
Προς τον κ. Υπουργό Aνάπτυξης & Επενδύσεων και την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Υποχρέωση υλοποίησης του γ’ κύκλου προκήρυξης θέσεων υποτροφιών από το Ι.Κ.Υ. στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας»

  Στις 14 Δεκεμβρίου 2015, το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξης Χαρίτσης, εξέδωσε πρόσκληση προς το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) ενεργοποιώντας τα προγράμματα υποτροφιών για τους υποψήφιους διδάκτορες και τους μετά - διδακτορικούς ερευνητές.
Στην ανωτέρω απόφαση, προβλέφθηκε ότι τα δύο προγράμματα θα χρηματοδοτούνταν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θα κάλυπταν, με επαναλαμβανόμενες προσκλήσεις, όλη την προγραμματική περίοδο.
Με την πρωτοβουλία αυτή, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε εμπράκτως ότι θεωρεί τους νέους επιστήμονες ως το σημαντικότερο κεφάλαιο που διαθέτει η κοινωνία για την ανάπτυξη της οικονομίας. Για το σκοπό αυτό, επένδυσε στη στήριξή τους με την υλοποίηση δράσεων κατευθυνόμενων προς την αντιστροφή της τάσης φυγής του δυναμικού αυτού τμήματος της ελληνικής οικονομίας στο εξωτερικό, καθώς και προς τη διαμόρφωση ενός σταθερού και με διάρκεια στο χρόνο πλαισίου, μέσω επαναλαμβανόμενων προσκλήσεων, για τη στήριξη των νέων ερευνητών.
Στο πλαίσιο αυτό, εξαγγέλθηκε από τον αρμόδιο Υπουργό της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ότι «θα δοθούν 211 τριετείς υποτροφίες στον α' κύκλο και θα ακολουθήσουν άλλοι δύο κύκλοι».

Έως την εκπνοή της κυβερνητικής θητείας ΣΥΡΙΖΑ, είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των Προσκλήσεων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και επιλογής των επιτυχόντων υποψηφίων και είχαν υλοποιηθεί  ο α’ και  ο β’ κύκλος των προγραμμάτων υποτροφιών, σε απόλυτη συμφωνία με τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Στο πλαίσιο του α’ κύκλου, προκηρύχθηκαν, πράγματι, 211 θέσεις υποτροφιών και στο πλαίσιο του β’, ακόμη 700. 

Ο α΄ κύκλος της Πράξης υλοποιήθηκε στο Πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και  Διά βίου Μάθηση», σύμφωνα με τις κανονιστικές διατάξεις αυτού, όπως εγκρίθηκαν με τη με αριθμ. 82871/Ζ1-23-05-2016 Κ.Υ.Α. (Β’1506/2016) του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργού Οικονομικών. , ο δε β΄κύκλος στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση του ανθρωπίνου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (ΕΣΠΑ 2014-2020) και δυνάμει της με αριθμ. 145494Ζ1 Υ.Α. 3935 (Β’ 3935/2018).

Μέχρι και το Φεβρουάριο του 2020 , οι πληροφορίες που έχουν δοθεί  από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών στους υποψήφιους διδάκτορες, που εναγώνια αναμένουν την προκήρυξη των υποτροφιών του γ’ κύκλου και οχλούν συχνά το ίδρυμα ρωτώντας σχετικά με το χρόνο της υλοποίησής του, συνίσταντο στο ότι η πραγματοποίηση του γ’ κύκλου αναμένεται άμεσα. Δυστυχώς όμως, η τελευταία ενημέρωση, κατά το μήνα Μάρτιο είναι ότι ο γ’ κύκλος ματαιώνεται και δεν θα δοθεί.

Εντωμεταξύ η πραγματικότητα της πανδημίας κατέδειξε ότι, τώρα περισσότερο από ποτέ, τα ευρωπαϊκά κράτη πρέπει να επενδύσουν στη γνώση και έρευνα, στην επιστήμη και στην καινοτομία, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν και κινδύνους και απειλές για τη δημόσια υγεία, όπως η πρόσφατη του Covid - 19. H οικονομική και κοινωνική κρίση που αναγκαία συνοδεύει την πανδημία και που πρόκειται να οδηγήσει σε βάθεμα της ύφεσης δεν μπορεί να συνιστά, για μια ακόμη φορά, δικαιολογία για την μη ενίσχυση και υποστήριξη της γνώσης και της έρευνας και των νέων επιστημόνων.

Για τους λόγους αυτούς, η Κυβέρνηση πρέπει να παραμείνει συνεπής στηρίζοντας έμπρακτα τους νέους ερευνητές και τους επιστήμονες στο έργο τους που θα ωφελήσει τη χώρα. Και επιπρόσθετα, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση, να παραβεί τη δεσπόζουσα αρχή της Διοίκησης που έγκειται στη «συνέχεια του κράτους».


    Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται ο κ. και η κ. Υπουργός :

1.     Θα προβούν στην άμεση υλοποίηση του γ’ κύκλου προκήρυξης θέσεων υποτροφιών από το Ι.Κ.Υ. στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας» ;
2.     Εμπεριέχονται στον κυβερνητικό προγραμματισμό έτερα μέτρα στήριξης των νέων ερευνητών και επιστημόνων και εάν ναι, ποια είναι αυτά ;

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο αντιτορπιλικό ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ του Ελληνικού Ναυτικού το έτος 1963



«Ναυκρατούσα-Ναυκρατούσα, υπερατλαντικό μήνυμα, σε ακούω καλά, 
εσύ πώς με ακούς, πώς με ακούς;»

Τούτος ο ήχος είχε μείνει για πολύ καιρό στ’ αυτιά μας και στο στόμα μας. Το αναπαρήγαγαν παίζοντας στη σχολική αυλή πάλι και πάλι οι εντυπωσιασμένοι οι μαθητές, μιμούμενοι τον ασυρματιστή.


Από το φωτογραφικό αρχείο της Βιβής Σκούρτη
Το ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ είχε επισκεφθεί τον τόπο μας τον Ιούνιο του 1963 και οι δάσκαλοί μας αποφάσισαν να το επισκεφθούμε και να ξεναγηθούμε.
Οι φωτογραφίες που βλέπουν το φως με μαθητές, δασκάλους και γονείς νομίζω ότι είναι εντυπωσιακές και μας δημιουργούν γλυκιά νοσταλγία.
Το ιστορικό πλοίο είχε μήκος 67 μέτρα και επάνω του δύο πυροβόλα. Ήταν κατασκευασμένο στην Αγγλία το 1905 και πήρε μέρος στον πόλεμο 1922-23.


Κυριακή 17 Μαΐου 2020

ΕΠΙΛΟΓΕΣ!



Η λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου κατά την περίοδο 1847-1859



Γιάννης Σπετσιώτης – Τζένη Ντεστάκου

Το έτος 1847 υπηρετούσε ως δημοδιδάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο Αρρένων Κρανιδίου ο Ιωάννης Πάνος. Με την από 4 Ιουνίου 1847 αναφορά του ζητούσε να του καταβληθούν οι μισθοί των προηγουμένων μηνών, ειδάλλως θα υποχρεωνόταν να υποβάλλει την παραίτησή του.1 Φαίνεται, ωστόσο, ότι ο Ιωάννης Πάνος παρέμεινε και τον επόμενο χρόνο (1848) στη θέση του, ενώ στη συνέχεια πήρε μετάθεση για τον Πόρο. 
Την ίδια περίοδο προβλήματα είχε και το διδακτήριο του Σχολείου. Με την υπ’ αριθμ. 7408/28 Δεκεμβρίου 1848 αναφορά του προς τον Υπουργό ο Νομάρχης Αργολίδας, αναφέρει ότι «το διδακτήριο του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου μετά και την προτροπή σας όχι μόνο δεν βελτιώθηκε, αλλ’ έκτοτε εχειροτέρευσεν. Η δε δημοτική αρχή Κρανιδίου, απροκαλύπτως ομολογούσης ως οικτράν την κατάστασιν αυτήν, μέχρις ότου νέα πρόσωπα αντικαταστήσωσι τα μέχρι τούδε διέποντα τα του Δήμου. Τοιαύτης ούσης της καταστάσεως δεν δυνάμεθα να γνωμοδοτήσωμεν περί του διορισμού δημοδιδασκάλου καθότι το διδακτήριο είναι ετοιμόροπον».2
Για τα θέματα εξάλλου της μισθοδοσίας των δημοδιδασκάλων ο Νομάρχης Αργολίδας με την από 23 Οκτωβρίου 1848 αναφορά του είχε διατυπώσει προς τον Υπουργό το παράπονο όλων σχεδόν των δημοδιδασκάλων, καθώς το ήμισυ των μισθών τους που καταβάλλεται από το Δημόσιο Ταμείο, δεν το είχαν λάβει εδώ και αρκετούς μήνες.3
Στη συνέχεια με το υπ’ αριθμ. 522/18 Φεβρουαρίου 1849 έγγραφό του ο επί των Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Γραμματέας πληροφορεί τον Νομάρχη Αργολίδας ότι: «Αν και επανειλημμένως σας προσκαλέσαμεν να μας ενημερώσετε περί της καταστάσεως του Σχολείου Μάσητος και να προτείνετε τον διορισμόν δημοδιδασκάλου εις αυτό το Σχολείον εισέτι όμως δεν ελάβομεν ουδεμίαν απάντησιν, έχοντας υπ’ όψιν την υπ’ αριθμ. 9 πράξιν του Επαρχιακού Συμβουλίου διορίζομεν ως δημοδιδάσκαλον τον Δημήτριον Αντωνάκην δημοδιδάσκαλον Θυρέας». Ο διορισμός έγινε με την υπ’ αριθμ. 238/17 Φεβρουαρίου 1849 πράξη.4 Αιτιολογώντας την καθυστέρηση που επέδειξε ο Νομάρχης Αργολίδας ανέφερε στον Υπουργό με το υπ’ αριθμ. 1391/7 Μαρτίου 1849 έγγραφό του ότι η Δημοτική Αρχή αδυνατεί να γνωμοδοτήσει για τον διορισμό δημοδιδασκάλου, καθώς το κτήριο που στεγάζεται το σχολείο κρίνεται ακατάλληλο, με αποτέλεσμα τη διακοπή της λειτουργίας του.
Έναν χρόνο, σχεδόν, μετά τον διορισμό του, ήτοι στις 5 Μαΐου 1850, ο δημοδιδάσκαλος Δημήτριος Αντωνάκης αναφέρει στο Υπουργείο «τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην εξαργύρωση των χρηματικών ενταλμάτων για την μισθοδοσία του».5
Στις 4 Σεπτεμβρίου 1850 επανέρχεται με νέα αναφορά του και ενημερώνει τον Υπουργό ότι λαμβάνει την μισθοδοσία την εκ μέρους της Κυβέρνησης μόνον και όχι από τον Δήμο. Εδώ και είκοσι μήνες «δεν έλαβον ούτε οβολόν απέναντι της εκ του Δήμου μισθοδοσίας μου», αναφέρει.6
Με το υπ’ αριθμ. 4375/24 Ιουλίου 1850 έγγραφό του ο Νομάρχης Αργολίδας στέλνει προς έγκριση στο Υπουργείο την επιτροπή των εξετάσεων αποτελούμενη από τους: Αναγνώστη Γουζούαση, Ανδρέα Πέπα, Αναγνώστη Π. Φασιλή, Βασίλειο Χαρακόπουλο και τον ιερέα Ιωάννη Σακελλαρίδη, η οποία και εγκρίθηκε από τον Υπουργό.7
Με την υπ’ αριθμ. 6173/2 Σεπτεμβρίου 1850 αναφορά του ο Νομάρχης Αργολίδας αποστέλλει τον πίνακα των θερινών εξετάσεων του Σχολείου στον επί των Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Γραμματέα. Αυτός με το από 16 Σεπτεμβρίου 1850 έγγραφό του εκφράζει τις ευχαριστίες του και την ευαρέσκειά του προς τον δημοδιδάσκαλο Δημήτριο Αντωνάκη. Πραγματικά ο Δημήτριος Αντωνάκης ήταν ένας εργατικός και τίμιος δημοδιδάσκαλος, γι΄ αυτό και οι κάτοικοι του Κρανιδίου τον σέβονταν και τον αγαπούσαν.8
Τον επόμενο χρόνο (1851) ο Δ. Αντωνάκης φαίνεται πως μετατίθεται στο Δημοτικό Σχολείο Αρρένων Πόρου, ενώ ο δημοδιδάσκαλος Ιωάννης Πάνος μετατίθεται για δεύτερη φορά στο Κρανίδι.9
Στις 27 Οκτωβρίου 1851 ο ανωτέρω δημοδιδάσκαλος στέλνει αναφορά προς το Υπουργείο γράφοντας τα εξής:
«Με λύπη μου εδέχθην την άνευ λόγου μετάθεσίν μου εις Κρανίδιον. Μόλα ταύτα προθυμοποιούμαι να υπακούσω την διαταγήν του Σου Υπουργείου. Εις την θέσιν ταύτην και προ χρόνων υπηρέτησα δια δύο έτη, αλλά δεν πληρωνόμουν από τον Δήμον, αλλά ούτε οι προ εμού υπηρετήσαντες που κατέφυγαν στα δικαστήρια. Προβλέπω δε ότι ούτε τώρα θα πληρωθώ».
Φαίνεται πως ο Δήμος Κρανιδίου δεν ήταν ιδιαίτερα φιλικός προς τους δημοδιδασκάλους και γενικότερα προς τα θέματα της εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό ούτε αποδιδόταν στους δημοδιδάσκαλους ο μισθός τους, ούτε διατίθονταν χρήματα για τις επισκευές του διδακτηρίου και την αγορά των απαραιτήτων μέσων διδασκαλίας. Το φαινόμενο αυτό συνεχίστηκε για πολλά χρόνια.
Ο Υπουργός προβληματισμένος από την αναφορά του Ιωάννη Πάνου εισηγήθηκε με το από 15 Δεκεμβρίου 1851 έγγραφό του τη μετάθεσή του στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Αρρένων Ύδρας. Δημοδιδάσκαλος στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Ύδρας ήταν ο Γεώργιος Μαρινιώτης, ο οποίος είχε μετατεθεί στην Ύδρα από τις Βρασιές, με το υπ’αριθμ.10991/11 Αυγούστου 1848 έγγραφο του Υπουργείου, αντί του Δημητρίου Καλκάνη, που ήταν απασχολημένος στην Κόρινθο με την μισθοδοσία του και καθυστέρησε να αναλάβει υπηρεσία. Ο μηνιαίος μισθός του ανερχόταν στις ογδόντα (80) δραχμές.
Έτσι ο δημοδιδάσκαλος του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Ύδρας Γεώργιος Μαρινιώτης μετατέθηκε στο Κρανίδι. Με τις ενέργειες του ανωτέρω δημοδιδασκάλου (οι από 19 Φεβρουαρίου 1852 και από 20 Απριλίου 1852 σχετικές αιτήσεις του) και επί Δημαρχίας Βασιλείου Νόνη δόθηκαν από το Υπουργείο στον βουλευτή Ερμιονίδας Ανδρέα Πέπα βιβλία για τις ανάγκες των μαθητών του Αλληλοδιδακτικού Σχολείου Κρανιδίου.10
Ένα πολύ ενδιαφέρον γεγονός είναι και το ακόλουθο. Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 8002/15 Νοεμβρίου 1852 αναφορά του Νομάρχη Αργολίδος προς το Υπουργείο των Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως για την κατάσταση των εκπαιδευτηρίων της Νομαρχίας αναφέρεται ότι στο Κρανίδι λειτουργούσε Γραμματοσχολείο, με δημοδιδάσκαλο αμειβόμενο από τους γονείς των μαθητών, καθώς η μετάβαση στο Δημόσιο σχολείο της πόλης (απόσταση 20 λεπτών) δεν ήταν εύκολη. Εκτός, όμως, από αυτό, όπως ισχυρίζονταν οι γονείς των μαθητών, ο διδάσκαλος, ο οποίος διέμενε στην ίδια γειτονιά με τους μαθητές, τους «παιδαγωγούσε» στον ελεύθερο χρόνο τους. Το έτος ίδρυσης/κατάργησης του ανωτέρω Γραμματοσχολείου παραμένει άγνωστο. 
Τον κατάλογο των εκατόν έξι μαθητών (106) του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου που εξετάσθηκαν κατά τις θερινές εξετάσεις της 14ης Αυγούστου 1853, υπογράφει ο δημοδιδάσκαλος Γεώργιος Μαρινιώτης. Την εξεταστική επιτροπή αποτελούσαν οι: Άγγελος Γουζούασης, Ιωάννης Ζέρβας και ο ιερέας Ιωάννης Σακελλαρίδης. 
Στο από 4 Σεπτεμβρίου 1853 έγγραφο ο Νομάρχης Αργολίδας αναφέρει ότι ο δημοδιδάσκαλος Γεώργιος Μαρινιώτης επέδειξε επιμέλεια και ο μισθός του ανέρχεται στις ογδόντα δραχμές (80 δρχ.) πληρωτέος «εξ ημισείας» από το Δημοτικό και Δημόσιο ταμείο. 
Να σημειώσουμε ότι κατά το σχολικό έτος 1852-1853, σύμφωνα με τον πίνακα των εγγραφών της 19ηςΑυγούστου 1853, ενεγράφησαν στο σχολείο εκατόν ενενήντα επτά (197) μαθητές. Τότε το Κρανίδι αριθμούσε τους επτά χιλιάδες (7.000) κατοίκους.11
Το έτος 1854 στο υπ’ αριθμ. 10345/27 Νοεμβρίου 1854 έγγραφο του Νομάρχη Αργολίδας προς τον Υπουργό αναγράφονται προς έγκριση τα ονόματα της εξεταστικής επιτροπής αποτελούμενης από τους: Γεώργιο Δέδε, Λογοθέτη Ζέρβα, Χρήστο Φασιλή, Σπηλιώτη Κρέστα, Κοσμά Τσαμαδό και Χρήστο Βενέτη. Δήμαρχος ήταν τότε ο Άγγελος Γουζούασης.
Τον επόμενο χρόνο, 1855, ο Γεώργιος Μαρινιώτης μετατέθηκε στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Τρίπολης. Απεβίωσε 21 χρόνια αργότερα στις 4 Σεπτεμβρίου 1876. 
Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια δεν γνωρίζουμε ονόματα δημοδιδασκάλων του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου, ούτε εντοπίσαμε έγγραφα σχετικά με τη λειτουργία του. Το 1859 δημοδιδάσκαλος του Σχολείου ανέλαβε ο Ιωάννης Γλύνης. 
ΣΗΜ.
1.   Ησαΐας Αγγ. Ιωάννης: «Η ιστορία του Κρανιδίου…», Αθήνα 2013.
2.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Κατάστασις των εκπαιδευτηρίων», Φ.177.
3.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε Β΄, «Μισθοί…», Φ. 231.
4.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Κατάστασις των εκπαιδευτηρίων», Φ.176.
5.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Μισθοί…», Φ. 231.
6.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Μισθοί…», Φ. 231.
7.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Εξεταστικαί επιτροπαί», Φ. 152.
8.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Εξεταστικαί επιτροπαί», Φ. 152.
9.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Διορισμοί…», Φ. 138.
10.Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Περί βιβλίων», Φ. 172.
11.Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Εξετάσεις Δημοτικών Σχολείων», Φ. 168.
 Π

Σάββατο 16 Μαΐου 2020

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ … ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΤΑΙΝΙΑ!


Η γαλλική ταινία «ΑΘΙΚΤΟΙ», μια δραματική κωμωδία των Τολεντανό και  Νακάς, άγγιξε το ρεκόρ των είκοσι εκατομμυρίων θεατών στη Γαλλία και θεωρείται η πιο πετυχημένη ταινία της χρονιάς σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Βασίζεται στην αληθινή ιστορία του Φιλίπ, ενός δισεκατομμυριούχου αριστοκράτη, ο οποίος έχοντας μείνει καθηλωμένος σε αναπηρική καρέκλα μετά από ατύχημα με αλεξίπτωτο πλαγιάς, προσλαμβάνει για βοηθό/νοσοκόμο, τον πιο απρόσμενο υποψήφιο, τον Ντρις, ένα μαύρο νεαρό από τις φτωχογειτονιές του Παρισιού,  πρόσφατα αποφυλακισμένο!

Δυο κόσμοι αντίθετοι οι πρωταγωνιστές, ο αριστοκράτης λευκός και ο λαϊκός μαύρος, δένονται με αληθινή φιλία και χαρίζουν συγκίνηση και γέλιο στους θεατές με ένα θέμα που, αρχικά, μόνο αστείο δε φαντάζει.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που σταδιακά ξεδιπλώνουν τη ζωή τους, προσεγγίζουν ο ένας τον άλλο, συγκρούονται και τα ξαναβρίσκουν, με αγάπη, τρυφερότητα, «εφηβική συνωμοτικότητα και ζαβολιάρικο πνεύμα».
Ο πολυλογάς, στην ταινία, Ομάρ Σι δίνει «ενέργεια» στο Φρανσουά Κλιζέ και μετατρέπει «την τραγωδία της ακινησίας» του ανθρώπου που τα έχει όλα, μα  δεν μπορεί να τα απολαύσει, σε χαρά και διάθεση για ζωή!
Διαβάσαμε σε συνέντευξη που έδωσαν οι σκηνοθέτες για την απόφασή τους να προβάλουν, αρχικά, την ταινία στο κέντρο αποκατάστασης, όπου ο ίδιος ο Φιλίπ πέρασε αρκετό καιρό μετά το ατύχημά του, καθώς τους ανησυχούσε ιδιαίτερα η αντιμετώπιση της ταινίας από ανθρώπους με ανάλογα προβλήματα.
Οι 80 ασθενείς, χρόνια καθηλωμένοι σε ακινησία ή πρόσφατα τραυματισμένοι,  έκαναν θετικά σχόλια. Αξιοσημείωτη η δήλωση μιας 25χρονης –η οποία βιώνει  την απόρριψη του πατέρα της μετά το ατύχημα, καθώς εκείνος θα προτιμούσε να είχε πεθάνει, πως η ταινία «μπορεί» να αλλάξει τη νοοτροπία του και τη στάση του απέναντί της.  
Βρήκαμε την ταινία δυνατή και κωμική, τρυφερή και ανθρώπινη, μια «ανάσα αισιοδοξίας» που δίνει «μαθήματα ζωής», με χαρισματικούς πρωταγωνιστές και  «σωστές προθέσεις» που δικαιώνουν τους δημιουργούς της.
«Κάναμε ακριβώς την ταινία που θέλαμε», δήλωσαν στην πρώτη προβολή της οι σκηνοθέτες. «Δε φοβηθήκαμε την κωμωδία! Ο πραγματικός Φιλίπ μάς έδειξε πως, ακόμα και σε αναπηρικό καροτσάκι, μπορείς να γελάς. Γελάς με τα μάτια, την καρδιά, τα χείλη, όχι με τα χέρια ή τα πόδια!».  
ΟΙ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
Η ζωή των ανθρώπων με κινητικές αναπηρίες (Κ.Α.) τροφοδοτεί, συχνά, σενάρια κινηματογραφικών ταινιών, όπως: «Το αριστερό μου πόδι», «Η θάλασσα μέσα μου», «Το σκάφανδρο και η πεταλούδα», «Άλεξ»  αλλά και λογοτεχνικών βιβλίων, όπως: «Ο μικρός Ντούπ», «Το ποτάμι ζήλεψε», «Η Στραβοκώσταινα», «Η κουκουβάγια με τα χρυσά φτερά», «Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια», «Η έκλειψη του ήλιου». Περιγράφουν ιστορίες συχνά αληθινές ή και αληθοφανείς που δείχνουν την ομορφιά της ζωής και τα τεράστια ψυχικά και σωματικά αποθέματα των πρωταγωνιστών τους. Εκτός, ωστόσο, από τις ταινίες και τα βιβλία, αθλητές των παραολυμπιακών αγώνων, επιστήμονες διεθνούς κύρους αλλά και άνθρωποι της διπλανής πόρτας αποδεικνύουν καθημερινά τα προαναφερόμενα.  
Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τα παιδιά με κινητική αναπηρία, αποτέλεσμα νευρομυικών διαταραχών ή προβλημάτων του μυοσκελετικού συστήματος, μπορούν να φοιτήσουν σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, ανάλογα με το επίπεδο νοημοσύνης τους, είτε σε «Κανονικά Σχολεία» υποστηριζόμενα ή μη από συνοδούς κατά περίπτωση είτε σε «Ειδικά Σχολεία» για παιδιά με Κ.Α. (π.χ. ΕΛΕΠΑΠ, ΠΙΚΠΑ).

Γιάννης Σπετσιώτης – Τζένη Ντεστάκου