Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...
ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟ -> Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΕΘΕΣΕ Ο ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:


ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ    ΣΥΡΙΖΑ  ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ    1      ΝΑΥΠΛΙΟ
ΤΗΛ - FΑΧ   27520-99454
Email    yiannispolitiko@hotmail.com                                                       18-5-2020
                                     ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΕΘΕΣΕ Ο ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ Η ΜΑΤΑΙΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΣΠΑ ΓΙΑ ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ  ΝΕΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ.

 Ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Αργολίδας Γιάννης Γκιόλας προς τον Υπουργό Aνάπτυξης & Επενδύσεων και την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων για την απόφαση της  Κυβέρνησης της ΝΔ με την οποία αποκλείονται εκατοντάδες νέους επιστήμονες από τον γ’ κύκλο υποτροφιών, αποδεικνύοντας την παντελή αδιαφορία της για την ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας.
  Από το 2015 μέσω του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, ο ΣΥΡΙΖΑ ενεργοποίησε  τα προγράμματα υποτροφιών για τους υποψήφιους διδάκτορες και τους μετά - διδακτορικούς ερευνητές, υλοποιώντας τον α’ και β’ κύκλο. Ειδικότερα ο α’ κύκλος περιέλαβε 211 υποτροφίες και ο β’ κύκλος 700. Τον Φεβρουάριο του 2020 όμως, η Κυβέρνηση τη Ν.Δ. ματαίωσε το Πρόγραμμα, στερώντας το δικαίωμα των Υποτροφιών υλοποίησης διδακτορικής έρευνας σε εκατοντάδες νέους επιστήμονες.
 Διαβάστε όλο το κείμενο της ερώτησης , που συνυπογράφεται από άλλους 40 βουλευτές.

                                                       Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η
Προς τον κ. Υπουργό Aνάπτυξης & Επενδύσεων και την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Υποχρέωση υλοποίησης του γ’ κύκλου προκήρυξης θέσεων υποτροφιών από το Ι.Κ.Υ. στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας»

  Στις 14 Δεκεμβρίου 2015, το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξης Χαρίτσης, εξέδωσε πρόσκληση προς το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) ενεργοποιώντας τα προγράμματα υποτροφιών για τους υποψήφιους διδάκτορες και τους μετά - διδακτορικούς ερευνητές.
Στην ανωτέρω απόφαση, προβλέφθηκε ότι τα δύο προγράμματα θα χρηματοδοτούνταν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θα κάλυπταν, με επαναλαμβανόμενες προσκλήσεις, όλη την προγραμματική περίοδο.
Με την πρωτοβουλία αυτή, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε εμπράκτως ότι θεωρεί τους νέους επιστήμονες ως το σημαντικότερο κεφάλαιο που διαθέτει η κοινωνία για την ανάπτυξη της οικονομίας. Για το σκοπό αυτό, επένδυσε στη στήριξή τους με την υλοποίηση δράσεων κατευθυνόμενων προς την αντιστροφή της τάσης φυγής του δυναμικού αυτού τμήματος της ελληνικής οικονομίας στο εξωτερικό, καθώς και προς τη διαμόρφωση ενός σταθερού και με διάρκεια στο χρόνο πλαισίου, μέσω επαναλαμβανόμενων προσκλήσεων, για τη στήριξη των νέων ερευνητών.
Στο πλαίσιο αυτό, εξαγγέλθηκε από τον αρμόδιο Υπουργό της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ότι «θα δοθούν 211 τριετείς υποτροφίες στον α' κύκλο και θα ακολουθήσουν άλλοι δύο κύκλοι».

Έως την εκπνοή της κυβερνητικής θητείας ΣΥΡΙΖΑ, είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των Προσκλήσεων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και επιλογής των επιτυχόντων υποψηφίων και είχαν υλοποιηθεί  ο α’ και  ο β’ κύκλος των προγραμμάτων υποτροφιών, σε απόλυτη συμφωνία με τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Στο πλαίσιο του α’ κύκλου, προκηρύχθηκαν, πράγματι, 211 θέσεις υποτροφιών και στο πλαίσιο του β’, ακόμη 700. 

Ο α΄ κύκλος της Πράξης υλοποιήθηκε στο Πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και  Διά βίου Μάθηση», σύμφωνα με τις κανονιστικές διατάξεις αυτού, όπως εγκρίθηκαν με τη με αριθμ. 82871/Ζ1-23-05-2016 Κ.Υ.Α. (Β’1506/2016) του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργού Οικονομικών. , ο δε β΄κύκλος στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση του ανθρωπίνου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (ΕΣΠΑ 2014-2020) και δυνάμει της με αριθμ. 145494Ζ1 Υ.Α. 3935 (Β’ 3935/2018).

Μέχρι και το Φεβρουάριο του 2020 , οι πληροφορίες που έχουν δοθεί  από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών στους υποψήφιους διδάκτορες, που εναγώνια αναμένουν την προκήρυξη των υποτροφιών του γ’ κύκλου και οχλούν συχνά το ίδρυμα ρωτώντας σχετικά με το χρόνο της υλοποίησής του, συνίσταντο στο ότι η πραγματοποίηση του γ’ κύκλου αναμένεται άμεσα. Δυστυχώς όμως, η τελευταία ενημέρωση, κατά το μήνα Μάρτιο είναι ότι ο γ’ κύκλος ματαιώνεται και δεν θα δοθεί.

Εντωμεταξύ η πραγματικότητα της πανδημίας κατέδειξε ότι, τώρα περισσότερο από ποτέ, τα ευρωπαϊκά κράτη πρέπει να επενδύσουν στη γνώση και έρευνα, στην επιστήμη και στην καινοτομία, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν και κινδύνους και απειλές για τη δημόσια υγεία, όπως η πρόσφατη του Covid - 19. H οικονομική και κοινωνική κρίση που αναγκαία συνοδεύει την πανδημία και που πρόκειται να οδηγήσει σε βάθεμα της ύφεσης δεν μπορεί να συνιστά, για μια ακόμη φορά, δικαιολογία για την μη ενίσχυση και υποστήριξη της γνώσης και της έρευνας και των νέων επιστημόνων.

Για τους λόγους αυτούς, η Κυβέρνηση πρέπει να παραμείνει συνεπής στηρίζοντας έμπρακτα τους νέους ερευνητές και τους επιστήμονες στο έργο τους που θα ωφελήσει τη χώρα. Και επιπρόσθετα, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση, να παραβεί τη δεσπόζουσα αρχή της Διοίκησης που έγκειται στη «συνέχεια του κράτους».


    Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται ο κ. και η κ. Υπουργός :

1.     Θα προβούν στην άμεση υλοποίηση του γ’ κύκλου προκήρυξης θέσεων υποτροφιών από το Ι.Κ.Υ. στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας» ;
2.     Εμπεριέχονται στον κυβερνητικό προγραμματισμό έτερα μέτρα στήριξης των νέων ερευνητών και επιστημόνων και εάν ναι, ποια είναι αυτά ;

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο αντιτορπιλικό ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ του Ελληνικού Ναυτικού το έτος 1963



«Ναυκρατούσα-Ναυκρατούσα, υπερατλαντικό μήνυμα, σε ακούω καλά, 
εσύ πώς με ακούς, πώς με ακούς;»

Τούτος ο ήχος είχε μείνει για πολύ καιρό στ’ αυτιά μας και στο στόμα μας. Το αναπαρήγαγαν παίζοντας στη σχολική αυλή πάλι και πάλι οι εντυπωσιασμένοι οι μαθητές, μιμούμενοι τον ασυρματιστή.


Από το φωτογραφικό αρχείο της Βιβής Σκούρτη
Το ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ είχε επισκεφθεί τον τόπο μας τον Ιούνιο του 1963 και οι δάσκαλοί μας αποφάσισαν να το επισκεφθούμε και να ξεναγηθούμε.
Οι φωτογραφίες που βλέπουν το φως με μαθητές, δασκάλους και γονείς νομίζω ότι είναι εντυπωσιακές και μας δημιουργούν γλυκιά νοσταλγία.
Το ιστορικό πλοίο είχε μήκος 67 μέτρα και επάνω του δύο πυροβόλα. Ήταν κατασκευασμένο στην Αγγλία το 1905 και πήρε μέρος στον πόλεμο 1922-23.


Κυριακή 17 Μαΐου 2020

ΕΠΙΛΟΓΕΣ!



Η λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου κατά την περίοδο 1847-1859



Γιάννης Σπετσιώτης – Τζένη Ντεστάκου

Το έτος 1847 υπηρετούσε ως δημοδιδάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο Αρρένων Κρανιδίου ο Ιωάννης Πάνος. Με την από 4 Ιουνίου 1847 αναφορά του ζητούσε να του καταβληθούν οι μισθοί των προηγουμένων μηνών, ειδάλλως θα υποχρεωνόταν να υποβάλλει την παραίτησή του.1 Φαίνεται, ωστόσο, ότι ο Ιωάννης Πάνος παρέμεινε και τον επόμενο χρόνο (1848) στη θέση του, ενώ στη συνέχεια πήρε μετάθεση για τον Πόρο. 
Την ίδια περίοδο προβλήματα είχε και το διδακτήριο του Σχολείου. Με την υπ’ αριθμ. 7408/28 Δεκεμβρίου 1848 αναφορά του προς τον Υπουργό ο Νομάρχης Αργολίδας, αναφέρει ότι «το διδακτήριο του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου μετά και την προτροπή σας όχι μόνο δεν βελτιώθηκε, αλλ’ έκτοτε εχειροτέρευσεν. Η δε δημοτική αρχή Κρανιδίου, απροκαλύπτως ομολογούσης ως οικτράν την κατάστασιν αυτήν, μέχρις ότου νέα πρόσωπα αντικαταστήσωσι τα μέχρι τούδε διέποντα τα του Δήμου. Τοιαύτης ούσης της καταστάσεως δεν δυνάμεθα να γνωμοδοτήσωμεν περί του διορισμού δημοδιδασκάλου καθότι το διδακτήριο είναι ετοιμόροπον».2
Για τα θέματα εξάλλου της μισθοδοσίας των δημοδιδασκάλων ο Νομάρχης Αργολίδας με την από 23 Οκτωβρίου 1848 αναφορά του είχε διατυπώσει προς τον Υπουργό το παράπονο όλων σχεδόν των δημοδιδασκάλων, καθώς το ήμισυ των μισθών τους που καταβάλλεται από το Δημόσιο Ταμείο, δεν το είχαν λάβει εδώ και αρκετούς μήνες.3
Στη συνέχεια με το υπ’ αριθμ. 522/18 Φεβρουαρίου 1849 έγγραφό του ο επί των Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Γραμματέας πληροφορεί τον Νομάρχη Αργολίδας ότι: «Αν και επανειλημμένως σας προσκαλέσαμεν να μας ενημερώσετε περί της καταστάσεως του Σχολείου Μάσητος και να προτείνετε τον διορισμόν δημοδιδασκάλου εις αυτό το Σχολείον εισέτι όμως δεν ελάβομεν ουδεμίαν απάντησιν, έχοντας υπ’ όψιν την υπ’ αριθμ. 9 πράξιν του Επαρχιακού Συμβουλίου διορίζομεν ως δημοδιδάσκαλον τον Δημήτριον Αντωνάκην δημοδιδάσκαλον Θυρέας». Ο διορισμός έγινε με την υπ’ αριθμ. 238/17 Φεβρουαρίου 1849 πράξη.4 Αιτιολογώντας την καθυστέρηση που επέδειξε ο Νομάρχης Αργολίδας ανέφερε στον Υπουργό με το υπ’ αριθμ. 1391/7 Μαρτίου 1849 έγγραφό του ότι η Δημοτική Αρχή αδυνατεί να γνωμοδοτήσει για τον διορισμό δημοδιδασκάλου, καθώς το κτήριο που στεγάζεται το σχολείο κρίνεται ακατάλληλο, με αποτέλεσμα τη διακοπή της λειτουργίας του.
Έναν χρόνο, σχεδόν, μετά τον διορισμό του, ήτοι στις 5 Μαΐου 1850, ο δημοδιδάσκαλος Δημήτριος Αντωνάκης αναφέρει στο Υπουργείο «τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην εξαργύρωση των χρηματικών ενταλμάτων για την μισθοδοσία του».5
Στις 4 Σεπτεμβρίου 1850 επανέρχεται με νέα αναφορά του και ενημερώνει τον Υπουργό ότι λαμβάνει την μισθοδοσία την εκ μέρους της Κυβέρνησης μόνον και όχι από τον Δήμο. Εδώ και είκοσι μήνες «δεν έλαβον ούτε οβολόν απέναντι της εκ του Δήμου μισθοδοσίας μου», αναφέρει.6
Με το υπ’ αριθμ. 4375/24 Ιουλίου 1850 έγγραφό του ο Νομάρχης Αργολίδας στέλνει προς έγκριση στο Υπουργείο την επιτροπή των εξετάσεων αποτελούμενη από τους: Αναγνώστη Γουζούαση, Ανδρέα Πέπα, Αναγνώστη Π. Φασιλή, Βασίλειο Χαρακόπουλο και τον ιερέα Ιωάννη Σακελλαρίδη, η οποία και εγκρίθηκε από τον Υπουργό.7
Με την υπ’ αριθμ. 6173/2 Σεπτεμβρίου 1850 αναφορά του ο Νομάρχης Αργολίδας αποστέλλει τον πίνακα των θερινών εξετάσεων του Σχολείου στον επί των Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Γραμματέα. Αυτός με το από 16 Σεπτεμβρίου 1850 έγγραφό του εκφράζει τις ευχαριστίες του και την ευαρέσκειά του προς τον δημοδιδάσκαλο Δημήτριο Αντωνάκη. Πραγματικά ο Δημήτριος Αντωνάκης ήταν ένας εργατικός και τίμιος δημοδιδάσκαλος, γι΄ αυτό και οι κάτοικοι του Κρανιδίου τον σέβονταν και τον αγαπούσαν.8
Τον επόμενο χρόνο (1851) ο Δ. Αντωνάκης φαίνεται πως μετατίθεται στο Δημοτικό Σχολείο Αρρένων Πόρου, ενώ ο δημοδιδάσκαλος Ιωάννης Πάνος μετατίθεται για δεύτερη φορά στο Κρανίδι.9
Στις 27 Οκτωβρίου 1851 ο ανωτέρω δημοδιδάσκαλος στέλνει αναφορά προς το Υπουργείο γράφοντας τα εξής:
«Με λύπη μου εδέχθην την άνευ λόγου μετάθεσίν μου εις Κρανίδιον. Μόλα ταύτα προθυμοποιούμαι να υπακούσω την διαταγήν του Σου Υπουργείου. Εις την θέσιν ταύτην και προ χρόνων υπηρέτησα δια δύο έτη, αλλά δεν πληρωνόμουν από τον Δήμον, αλλά ούτε οι προ εμού υπηρετήσαντες που κατέφυγαν στα δικαστήρια. Προβλέπω δε ότι ούτε τώρα θα πληρωθώ».
Φαίνεται πως ο Δήμος Κρανιδίου δεν ήταν ιδιαίτερα φιλικός προς τους δημοδιδασκάλους και γενικότερα προς τα θέματα της εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό ούτε αποδιδόταν στους δημοδιδάσκαλους ο μισθός τους, ούτε διατίθονταν χρήματα για τις επισκευές του διδακτηρίου και την αγορά των απαραιτήτων μέσων διδασκαλίας. Το φαινόμενο αυτό συνεχίστηκε για πολλά χρόνια.
Ο Υπουργός προβληματισμένος από την αναφορά του Ιωάννη Πάνου εισηγήθηκε με το από 15 Δεκεμβρίου 1851 έγγραφό του τη μετάθεσή του στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Αρρένων Ύδρας. Δημοδιδάσκαλος στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Ύδρας ήταν ο Γεώργιος Μαρινιώτης, ο οποίος είχε μετατεθεί στην Ύδρα από τις Βρασιές, με το υπ’αριθμ.10991/11 Αυγούστου 1848 έγγραφο του Υπουργείου, αντί του Δημητρίου Καλκάνη, που ήταν απασχολημένος στην Κόρινθο με την μισθοδοσία του και καθυστέρησε να αναλάβει υπηρεσία. Ο μηνιαίος μισθός του ανερχόταν στις ογδόντα (80) δραχμές.
Έτσι ο δημοδιδάσκαλος του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Ύδρας Γεώργιος Μαρινιώτης μετατέθηκε στο Κρανίδι. Με τις ενέργειες του ανωτέρω δημοδιδασκάλου (οι από 19 Φεβρουαρίου 1852 και από 20 Απριλίου 1852 σχετικές αιτήσεις του) και επί Δημαρχίας Βασιλείου Νόνη δόθηκαν από το Υπουργείο στον βουλευτή Ερμιονίδας Ανδρέα Πέπα βιβλία για τις ανάγκες των μαθητών του Αλληλοδιδακτικού Σχολείου Κρανιδίου.10
Ένα πολύ ενδιαφέρον γεγονός είναι και το ακόλουθο. Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 8002/15 Νοεμβρίου 1852 αναφορά του Νομάρχη Αργολίδος προς το Υπουργείο των Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως για την κατάσταση των εκπαιδευτηρίων της Νομαρχίας αναφέρεται ότι στο Κρανίδι λειτουργούσε Γραμματοσχολείο, με δημοδιδάσκαλο αμειβόμενο από τους γονείς των μαθητών, καθώς η μετάβαση στο Δημόσιο σχολείο της πόλης (απόσταση 20 λεπτών) δεν ήταν εύκολη. Εκτός, όμως, από αυτό, όπως ισχυρίζονταν οι γονείς των μαθητών, ο διδάσκαλος, ο οποίος διέμενε στην ίδια γειτονιά με τους μαθητές, τους «παιδαγωγούσε» στον ελεύθερο χρόνο τους. Το έτος ίδρυσης/κατάργησης του ανωτέρω Γραμματοσχολείου παραμένει άγνωστο. 
Τον κατάλογο των εκατόν έξι μαθητών (106) του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου που εξετάσθηκαν κατά τις θερινές εξετάσεις της 14ης Αυγούστου 1853, υπογράφει ο δημοδιδάσκαλος Γεώργιος Μαρινιώτης. Την εξεταστική επιτροπή αποτελούσαν οι: Άγγελος Γουζούασης, Ιωάννης Ζέρβας και ο ιερέας Ιωάννης Σακελλαρίδης. 
Στο από 4 Σεπτεμβρίου 1853 έγγραφο ο Νομάρχης Αργολίδας αναφέρει ότι ο δημοδιδάσκαλος Γεώργιος Μαρινιώτης επέδειξε επιμέλεια και ο μισθός του ανέρχεται στις ογδόντα δραχμές (80 δρχ.) πληρωτέος «εξ ημισείας» από το Δημοτικό και Δημόσιο ταμείο. 
Να σημειώσουμε ότι κατά το σχολικό έτος 1852-1853, σύμφωνα με τον πίνακα των εγγραφών της 19ηςΑυγούστου 1853, ενεγράφησαν στο σχολείο εκατόν ενενήντα επτά (197) μαθητές. Τότε το Κρανίδι αριθμούσε τους επτά χιλιάδες (7.000) κατοίκους.11
Το έτος 1854 στο υπ’ αριθμ. 10345/27 Νοεμβρίου 1854 έγγραφο του Νομάρχη Αργολίδας προς τον Υπουργό αναγράφονται προς έγκριση τα ονόματα της εξεταστικής επιτροπής αποτελούμενης από τους: Γεώργιο Δέδε, Λογοθέτη Ζέρβα, Χρήστο Φασιλή, Σπηλιώτη Κρέστα, Κοσμά Τσαμαδό και Χρήστο Βενέτη. Δήμαρχος ήταν τότε ο Άγγελος Γουζούασης.
Τον επόμενο χρόνο, 1855, ο Γεώργιος Μαρινιώτης μετατέθηκε στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Τρίπολης. Απεβίωσε 21 χρόνια αργότερα στις 4 Σεπτεμβρίου 1876. 
Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια δεν γνωρίζουμε ονόματα δημοδιδασκάλων του Δημοτικού Σχολείου Αρρένων Κρανιδίου, ούτε εντοπίσαμε έγγραφα σχετικά με τη λειτουργία του. Το 1859 δημοδιδάσκαλος του Σχολείου ανέλαβε ο Ιωάννης Γλύνης. 
ΣΗΜ.
1.   Ησαΐας Αγγ. Ιωάννης: «Η ιστορία του Κρανιδίου…», Αθήνα 2013.
2.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Κατάστασις των εκπαιδευτηρίων», Φ.177.
3.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε Β΄, «Μισθοί…», Φ. 231.
4.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Κατάστασις των εκπαιδευτηρίων», Φ.176.
5.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Μισθοί…», Φ. 231.
6.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Μισθοί…», Φ. 231.
7.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Εξεταστικαί επιτροπαί», Φ. 152.
8.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Εξεταστικαί επιτροπαί», Φ. 152.
9.   Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Διορισμοί…», Φ. 138.
10.Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Περί βιβλίων», Φ. 172.
11.Γ.Α.Κ. - Υ.Ε.Δ.Ε. Β΄, «Εξετάσεις Δημοτικών Σχολείων», Φ. 168.
 Π

Σάββατο 16 Μαΐου 2020

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ … ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΤΑΙΝΙΑ!


Η γαλλική ταινία «ΑΘΙΚΤΟΙ», μια δραματική κωμωδία των Τολεντανό και  Νακάς, άγγιξε το ρεκόρ των είκοσι εκατομμυρίων θεατών στη Γαλλία και θεωρείται η πιο πετυχημένη ταινία της χρονιάς σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Βασίζεται στην αληθινή ιστορία του Φιλίπ, ενός δισεκατομμυριούχου αριστοκράτη, ο οποίος έχοντας μείνει καθηλωμένος σε αναπηρική καρέκλα μετά από ατύχημα με αλεξίπτωτο πλαγιάς, προσλαμβάνει για βοηθό/νοσοκόμο, τον πιο απρόσμενο υποψήφιο, τον Ντρις, ένα μαύρο νεαρό από τις φτωχογειτονιές του Παρισιού,  πρόσφατα αποφυλακισμένο!

Δυο κόσμοι αντίθετοι οι πρωταγωνιστές, ο αριστοκράτης λευκός και ο λαϊκός μαύρος, δένονται με αληθινή φιλία και χαρίζουν συγκίνηση και γέλιο στους θεατές με ένα θέμα που, αρχικά, μόνο αστείο δε φαντάζει.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που σταδιακά ξεδιπλώνουν τη ζωή τους, προσεγγίζουν ο ένας τον άλλο, συγκρούονται και τα ξαναβρίσκουν, με αγάπη, τρυφερότητα, «εφηβική συνωμοτικότητα και ζαβολιάρικο πνεύμα».
Ο πολυλογάς, στην ταινία, Ομάρ Σι δίνει «ενέργεια» στο Φρανσουά Κλιζέ και μετατρέπει «την τραγωδία της ακινησίας» του ανθρώπου που τα έχει όλα, μα  δεν μπορεί να τα απολαύσει, σε χαρά και διάθεση για ζωή!
Διαβάσαμε σε συνέντευξη που έδωσαν οι σκηνοθέτες για την απόφασή τους να προβάλουν, αρχικά, την ταινία στο κέντρο αποκατάστασης, όπου ο ίδιος ο Φιλίπ πέρασε αρκετό καιρό μετά το ατύχημά του, καθώς τους ανησυχούσε ιδιαίτερα η αντιμετώπιση της ταινίας από ανθρώπους με ανάλογα προβλήματα.
Οι 80 ασθενείς, χρόνια καθηλωμένοι σε ακινησία ή πρόσφατα τραυματισμένοι,  έκαναν θετικά σχόλια. Αξιοσημείωτη η δήλωση μιας 25χρονης –η οποία βιώνει  την απόρριψη του πατέρα της μετά το ατύχημα, καθώς εκείνος θα προτιμούσε να είχε πεθάνει, πως η ταινία «μπορεί» να αλλάξει τη νοοτροπία του και τη στάση του απέναντί της.  
Βρήκαμε την ταινία δυνατή και κωμική, τρυφερή και ανθρώπινη, μια «ανάσα αισιοδοξίας» που δίνει «μαθήματα ζωής», με χαρισματικούς πρωταγωνιστές και  «σωστές προθέσεις» που δικαιώνουν τους δημιουργούς της.
«Κάναμε ακριβώς την ταινία που θέλαμε», δήλωσαν στην πρώτη προβολή της οι σκηνοθέτες. «Δε φοβηθήκαμε την κωμωδία! Ο πραγματικός Φιλίπ μάς έδειξε πως, ακόμα και σε αναπηρικό καροτσάκι, μπορείς να γελάς. Γελάς με τα μάτια, την καρδιά, τα χείλη, όχι με τα χέρια ή τα πόδια!».  
ΟΙ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
Η ζωή των ανθρώπων με κινητικές αναπηρίες (Κ.Α.) τροφοδοτεί, συχνά, σενάρια κινηματογραφικών ταινιών, όπως: «Το αριστερό μου πόδι», «Η θάλασσα μέσα μου», «Το σκάφανδρο και η πεταλούδα», «Άλεξ»  αλλά και λογοτεχνικών βιβλίων, όπως: «Ο μικρός Ντούπ», «Το ποτάμι ζήλεψε», «Η Στραβοκώσταινα», «Η κουκουβάγια με τα χρυσά φτερά», «Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια», «Η έκλειψη του ήλιου». Περιγράφουν ιστορίες συχνά αληθινές ή και αληθοφανείς που δείχνουν την ομορφιά της ζωής και τα τεράστια ψυχικά και σωματικά αποθέματα των πρωταγωνιστών τους. Εκτός, ωστόσο, από τις ταινίες και τα βιβλία, αθλητές των παραολυμπιακών αγώνων, επιστήμονες διεθνούς κύρους αλλά και άνθρωποι της διπλανής πόρτας αποδεικνύουν καθημερινά τα προαναφερόμενα.  
Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τα παιδιά με κινητική αναπηρία, αποτέλεσμα νευρομυικών διαταραχών ή προβλημάτων του μυοσκελετικού συστήματος, μπορούν να φοιτήσουν σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, ανάλογα με το επίπεδο νοημοσύνης τους, είτε σε «Κανονικά Σχολεία» υποστηριζόμενα ή μη από συνοδούς κατά περίπτωση είτε σε «Ειδικά Σχολεία» για παιδιά με Κ.Α. (π.χ. ΕΛΕΠΑΠ, ΠΙΚΠΑ).

Γιάννης Σπετσιώτης – Τζένη Ντεστάκου

Πέμπτη 9 Απριλίου 2020

...Γύρνα στο δικό σου σπιτικό....


Δες το! Ο κάθε άνθρωπος είναι υπεύθυνος για τις επιλογές και την διάθεση που έχει για να ζήσει, να αγαπήσει, να συγχωρέσει, να ασκηθεί, να καθαρθεί, να θεωθεί…

Όταν δεις τον ουρανό μην μένεις σ’ αυτό που θα δεις, δες αυτό που κρύβει το  δικό σου πατρικό…   και γύρνα σ’ αυτό.                                                                                                                  
 αρχιμ.Παύλος Παπαδόπουλος

Ευχαριστήριο του blog προς το ΙΚΑΝ


ΙΚΑΝ - ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΙΜΟΔΙΥΛΙΣΗΣ ΝΑΥΠΛΙΟΥ ΑΕ ...

Θέλουμε και δημόσια να ευχαριστήσουμε τη διοίκηση του «Κέντρου Αιμοδιάλυσης Ναυπλίου» για την άμετρη συμπαράσταση και στήριξη της διοίκησης το κέντρου και του επιστημονικού προσωπικού, προς συνασθενή μας σ’αυτή τη δεδομένη συγκυρία
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

«ΟΙ ιδανικές κοινωνίες ανθρώπων στα κρεβάτια του πόνου»…


«ΟΙ ιδανικές κοινωνίες ανθρώπων στα κρεβάτια του πόνου»…
ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟ...


Κυριακή 5 Απριλίου 2020

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο - για τις συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία λόγω κορωνοϊού! ....


>>>https://www.kommon.gr/

Η πανδημία της ανεργίας, του Πέτρου Παπακωνσταντίνου

Η πανδημία της ανεργίας, του Πέτρου Παπακωνσταντίνου

…και η επερχόμενη κοινωνική σύγκρουση  
Σοκ και Δέος προκάλεσαν στην Αμερική τα επίσημα στοιχεία για την εκτίναξη της ανεργίας στην εποχή του κορωνοϊού. Μέσα σε δύο μόνο εβδομάδες, 9,9 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν τις δουλειές τους, φαινόμενο χωρίς προηγούμενο στην Ιστορία- στην κορύφωση της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2007-8, χάνονταν 800.000 θέσεις εργασίας το μήνα. Αξιωματούχοι της Ομοσπονδιακής Τράπεζας εκτιμούσαν ότι ο αριθμός των ανέργων ενδέχεται να φτάσει μέχρι το απίστευτο ύψος των 47 εκατομμυρίων, δηλαδή το 32% του εργατικού δυναμικού, πολύ περισσότερο και από το ιστορικό ρεκόρ του 23% στην κορύφωση της Μεγάλης Ύφεσης, τη δεκαετία του 1930.

Ζοφερό διαγράφεται το τοπίο και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γαλλία βρίσκονται προσωρινά (;) εκτός εργασίας τέσσερα εκατομμύρια άνθρωποι ή το ένα πέμπτο του εργατικού δυναμικού στον ιδιωτικό τομέα, η Βρετανία μετρά ένα εκατομμύριο ανέργους και στην Ισπανία έχουν καταγραφεί 900.000 απολύσεις σε 14 ημέρες.

Καθώς ο εξαιρετικά μεταδοτικός ιός θέριζε ζωές κατά χιλιάδες κάθε μέρα, οι κρατικές αρχές, από την Κίνα μέχρι τη Δύση, υποχρεώθηκαν να πάρουν αυστηρά περιοριστικά μέτρα για να προστατέψουν τη δημόσια υγεία. Ωστόσο, η υγειονομική κρίση παρατείνεται περισσότερο από ό,τι περίμενε κανείς αρχικά, με αποτέλεσμα οι αναπτυγμένες χώρες να βρίσκονται μπροστά στην απειλή μιας πραγματικής οικονομικής καταστροφής. 
Η απειλή προβάλλει ακόμη περισσότερο εφιαλτική για την Ελλάδα, τη χώρα που μάτωσε περισσότερο από κάθε άλλη κάτω από τον ζυγό των Μνημονίων και μπήκε στην καινούργια δοκιμασία έχοντας ήδη ανεργία της τάξης του 16,3%, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στο εργασιακό πεδίο θα εξαρτηθεί, βέβαια, πρώτα απ’ όλα από τη διάρκεια και τις απώλειες που θα σωρεύσει η πανδημία. Οι περισσότερο αισιόδοξοι λένε ότι, σε αντίθεση με την κρίση του 2007-8 που ήταν συστημική, τούτη εδώ είναι εξωγενής, επομένως η ανάκαμψη θα είναι πολύ γρήγορη και η ζημιά θα απορροφηθεί σχετικά αναίμακτα. Στο μεταξύ, τα μέτρα στήριξης της οικονομίας και των πιο ευάλωτων πολιτών (πακέτο μέτρων πάνω από δύο τρισ δολαρίων από το αμερικανικό Κογκρέσο, ένεση ρευστότητας 750 δισ ευρώ από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και πάει λέγοντας) θα βοηθήσουν να μειωθούν οι κραδασμοί την πιο δύσκολη περίοδο.

Ευχής έργον θα ήταν να δικαιωθούν, αλλά τίποτα δεν φαίνεται περισσότερο αμφίβολο. Η υπό εξέλιξη κρίση προφανώς είναι εξωγενής, αλλά δρα στο υπόβαθρο μιας ήδη ασταθούς παγκόσμιας οικονομίας, όπου τα προμηνύματα νέων κρισιακών φαινομένων ήταν ήδη ορατά καιρό τώρα, καθώς κανένα από τα δομικά προβλήματα που οδήγησαν στο χρηματοπιστωτικό σοκ του 2007-8 δεν είχε επιλυθεί. (Διαφωτιστική από αυτή την άποψη είναι η ανάλυση του καθηγητή Κώστα Λαπαβίτσα στην ιστοσελίδα Jacobin, βλ. costaslapavitsas.blogspot.com). Από πολλές απόψεις, μάλιστα, οι οιωνοί σήμερα είναι πολύ χειρότεροι.

Η κρίση του 2007-8 ήταν διεθνής, αλλά όχι παγκόσμια. Η Κίνα και γενικά οι μεγάλες αναδυόμενες οικονομίες των λεγόμενων BRICS έμειναν σε μεγάλο βαθμό έξω από αυτήν και βοήθησαν να απορροφηθεί γρήγορα το υφεσιακό σοκ από τα μητροπολιτικά κέντρα της Δύσης. Σήμερα έχουμε να κάνουμε με την πρώτη πραγματικά παγκόσμια οικονομική κρίση στην Ιστορία. Δεν υπάρχει καμία εφεδρεία, κανένας πνεύμονας της παγκόσμιας οικονομίας που να μην έχει προσβληθεί από τον Covid-19. Η Κίνα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, είδε το ΑΕΠ της να μειώνεται στο πρώτο δίμηνο του 2020 κατά 13,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2019, ενώ οι εξαγωγές έπεσαν κατά 15,9% και οι επενδύσεις κατά 24,5%. Σήμερα μοιάζει να έχει θέσει υπό έλεγχο την πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα σταδιακά αίρονται, αλλά το ερώτημα είναι σε ποιους θα πουλάει. Από μόνη της η ύφεση στην Κίνα σπρώχνει προς τα κάτω την παγκόσμια οικονομία, δεδομένου του μεγάλου ειδικού βάρους που έχει αποκτήσει στο μεταξύ ο ασιατικός γίγαντας.
>>>>>>>>>>>

Σήμερα η Πανελλήνια Ημέρα Προσφύγων!! ...


  1. Η Ελλάδα μια από τις πρώτες χώρες σ' όλο τον κόσμο!!!


Πρόσφυγες της Σμύρνης, 

Από το 1994 καθιερώθηκε η 
5η Απριλίου ως Πανελλήνια Ημέρα των Προσφύγων. Η πρωτοβουλία ανήκε σε μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, στο Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων της Εκκλησίας της Ελλάδας, του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και του Γραφείου της Αθήνας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ.

Για την Ελλάδα έχει ιδιαίτερη σημασία η ημέρα αυτή, εφόσον η προσφυγιά και οι εθνικές εκκαθαρίσεις αποτελούν τη βάση του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Το 1922 ενάμιση εκατομμύριο Έλληνες πρόσφυγες -όσοι επέζησαν από τις εθνικές εκκαθαρίσεις που πραγματοποίησε ο τούρκικος εθνικισμός- από τη Μικρά Ασία, τον Πόντο και την Ανατολική Θράκη ήρθαν πρόσφυγες στον ελεύθερο βαλκανικό νότο.
H Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες του κόσμου
 με τόσο μεγάλο ποσοστό προσφύγων και προσφυγογενών.

Σάββατο 4 Απριλίου 2020

Γιώργος Σουρής ο ανεπανάληπτος σε άλλες εποχές που συνεχίζονται και σήμερα!


Georgios Souris 122.JPG


Βιογhttps://el.wikipedia.org/

Βιοραφικά στοιχεία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Γεννήθηκε το 1853 στην Ερμούπολη της Σύρου. Η οικογένειά του ήταν εύπορη και ο πατέρας του ήθελε να τον κάνει παπά. Όταν η οικογένειά του χρεοκόπησε, ο πατέρας του τον έστειλε υπάλληλο στο κατάστημα ενός θείου του σιτέμπορου στη Ρωσία. Ο Σουρής όμως, ξεκίνησε να γράφει κρυφά τους στίχους του στα κατάστιχα και μετά από δύο μήνες αποχώρησε. Όταν ήλθε στην Αθήνα γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ωστόσο, δεν κατόρθωσε να πάρει πτυχίο μετά την απόρριψή του από τον καθηγητή του Σιμτέλο στο μάθημα της μετρικής, κατ΄ άλλους στα Λατινικά, γεγονός που του στοίχισε πολύ όπως διαπιστώνεται στους εκδικητικούς του στίχους. Για να βγάλει τον επιούσιο παρέδιδε μαθήματα και δημοσιογραφούσε.
>>>>>>>

Τα φρούτα πηγή υγείας και μακροζωΐας!! ...



Πώς τα φρούτα γίνονται ασπίδα κατά του εγκεφαλικού 
του εμφράγματος και του πρόωρου θανάτου!

Οι άνθρωποι που τρώνε φρέσκα φρούτα καθημερινά ή έστω τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας, αντιμετωπίζουν μικρότερο κίνδυνο να πάθουν έμφραγμα ή εγκεφαλικό και να πεθάνουν πρόωρα, σύμφωνα με μια νέα μεγάλη βρετανο-κινεζική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές του Τμήματος Υγείας του Πληθυσμού του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και της Κινεζικής Ακαδημίας Ιατρικών Επιστημών, με επικεφαλής τον καθηγητή Ζενκμίνγκ Τσεν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό «New England Journal of Medicine», ανέλυσαν επί επτά χρόνια στοιχεία για περίπου 500.000 άτομα, που δεν είχαν ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου στην αρχή της μελέτης.
Η έρευνα έδειξε ότι όσοι έτρωγαν τα περισσότερα φρούτα (κυρίως μήλα και πορτοκάλια), είχαν την μικρότερη πιθανότητα να πεθάνουν πρόωρα. Μια μερίδα 100 γραμμαρίων φρούτων τη μέρα συσχετιζόταν με περίπου κατά το ένα τρίτο μικρότερη καρδιαγγειακή θνησιμότητα, τόσο μεταξύ των ανδρών, όσο και των γυναικών.
Τα φρούτα είναι πλούσια πηγή καλίου, ινών, αντιοξειδωτικών και άλλων βιοδραστικών συστατικών, ενώ περιέχουν λίγα λίπη και αλάτι, καθώς και σχετικά λίγες θερμίδες. Η μελέτη έδειξε ότι όσοι έτρωγαν περισσότερα φρούτα, είχαν υψηλότερο μέσο μορφωτικό επίπεδο, χαμηλότερη αρτηριακή πίεση και λιγότερο σάκχαρο στο αίμα, ενώ ήσαν σε μικρότερο ποσοστό καπνιστές.


30 από τα πιο σοφά αποφθέγματα του Αριστοτέλη.



1. Η φτώχεια είναι έλλειψη πολλών πραγμάτων και η απληστία όλων.
2. Το Ελληνικό γένος ζει ελεύθερα και διοικείται άριστα και θα μπορούσε να κυριαρχήσει, αν ήταν πολιτικά ενωμένο.
3. Η μοχθηρία και η αδικία υπάρχουν από πρόθεση και όχι τυχαία ή κατά λάθος.
4. Περισσότερο αγαπούν οι ευεργέτες τους ευεργετούμενους παρά οι ευεργετούμενοι τους ευεργέτες.
5. Όταν άκουσε ότι κάποιος τον κορόιδευε, «όταν λείπω, μπορούν και να με μαστιγώσουν», είπε...
6. Ξεχώρισε από παλιά το Ελληνικό έθνος από τους βαρβάρους όντας πιο ικανό και περισσότερο απαλλαγμένο από την ηλιθιότητα
7. Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.
8. Οπως το σώμα, όταν στερηθεί της ψυχής πεθαίνει, έτσι και η πόλη, όταν δεν υπάρχουν νόμοι, καταλύεται καθένας μπορεί να θυμώσει, είναι εύκολο. Αλλά να θυμώσεις με το σωστό άνθρωπο, στο σωστό βαθμό, για το σωστό λόγο, τη σωστή στιγμή και με το σωστό τρόπο, αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο.
9. Ο άνθρωπος είναι ον φύσει κοινωνικό και πολιτικό. Αυτός που μπορεί να ζήσει μακριά απ’ τις ανθρώπινες κοινωνίες είναι είτε θηρίο είτε θεός.
10. Είναι χαρακτηριστικό του καλλιεργημένου μυαλού να μπορεί να απολαύσει μια ιδέα χωρίς να την αποδεχθεί.
11. Η φτώχεια είναι ο γονιός της επανάστασης και του εγκλήματος.
12. Τα πράγματα που πρέπει να κάνεις, τα μαθαίνεις κάνοντάς τα.
13. Οι μητέρες αγαπούν τα παιδιά τους πιο πολύ από τους πατεράδες. Κι αυτό, διότι πρώτον ο τοκετός είναι οδυνηρός, και δεύτερο, είναι σίγουρες ότι τα παιδιά που γέννησαν είναι δικά τους
14. Είναι χαρακτηριστικό του μεγαλόψυχου ανθρώπου να μη ζητάει χάρες, αλλά να είναι έτοιμος να κάνει το καλό στους άλλους.
15. Είμαστε όλοι φίλοι των ευτυχούντων, ενώ των δυστυχούντων δεν είναι φίλος ούτε ο πατέρας.
16. Συνήθως, την ισχυρότερη μνήμη την έχουν εκείνοι που είναι αργοί στην αντίληψη.
17. Όλες οι ανθρώπινες πράξεις έχουν ως αίτιο ένα από τα εξής επτά: τύχη, φύση, παρόρμηση, συνήθεια, λογική, πάθος, πόθο.
18. Άμιλλα είναι η τάση να φτάσει κανένας τον άλλον, που τον θαυμάζει, ή και να τον ξεπεράσει, χωρίς να αισθάνεται φθόνο, αν ο άλλος τον ξεπερνάει.
19. Κάθε εργασία επί πληρωμή αποσπά και φθείρει το μυαλό.
20. Η ομορφιά είναι η καλύτερη συστατική επιστολή
21. Tίποτα απ’ όσα είναι δοσμένα από τη φύση δεν είναι χωρίς τάξη
22. Τα περισσότερα από αυτά που θα γίνουν στο μέλλον είναι ίδια μ’ αυτά που έχουν γίνει
23. Αυτό που πέτυχα με τη φιλοσοφία, ήταν να κάνω με τη θέλησή μου αυτά που οι άλλοι τα κάνουν επειδή φοβούνται τους νόμους.
24. Το κύριο γνώρισμα του πολίτη είναι η συμμετοχή στην απονομή δικαιοσύνης και στην άσκηση εξουσίας
25. Τις περιουσίες οι μικρές δαπάνες τις εξαφανίζουν
26. Ανδρείος είναι αυτός που δεν φοβάται τον τιμημένο θάνατο
27. Κάλλιο τρελός με όλους παρά συνετός και μόνος.
28. Η πόλη(το κράτος) είναι η ένωση των πολιτών με βάση το πολίτευμα
29. Είναι ανάρμοστο για ένα νέο άνθρωπο να χρησιμοποιεί αφορισμούς.
30. Οι βάρβαροι είναι εκ φύσεως πιο δουλοπρεπείς από τους Έλληνες.