Γράφει ο Καθηγητής Γιώργος Πιπερόπουλος
Προσβολές
και θεατρινισμοί επιπέδου παλιμπαιδισμού, νταηλίκια εκ του ασφαλούς, και στον
γενικότερο ορυμαγδό η επωδός πόνου και χαμένων «ανδρικών» μεγαλείων με γυναίκες
εμφανέστατα επιθετικές, με άνδρες προφανέστατα παθητικούς, με «gay parades» στην Ελλάδα, την
Ευρώπη, την Υφήλιο και με ελάχιστους πλέον «αρσενικούς» να βιώνουν τον
πατροπαράδοτο στο πέρασμα των αιώνων ρόλο του «κυνηγού».
«΄Ανδρα μοι ἔννεπε,
Μοῦσα, πολύτροπον…»
Για
το λεξικογράφο (Τεγόπουλος – Φυτράκης) ο «άνδρας» είναι
αρσενικός και ενήλικος άνθρωπος, ο «σύζυγος» για το σπίτι και την οικογένεια
του, ο… «στρατιώτης» για το διοικητή της στρατιωτικής του μονάδας.
Για
τον Υπουργό Εμπορίου, εάν έμπαινε στον κόπο να ρίξει μια ματιά στην
καθημερινότητα που βιώνουμε στον 21ο αιώνα, ο «άνδρας» αποτελεί πλέον «αγαθό σε
ανεπάρκεια» που μάλλον χρειάζεται να υπαχθεί στη λίστα «διατιμημένων».
Εάν,
όμως, στην καρέκλα του Υπουργού Εμπορίου καθόταν μια φεμινίστρια φοβάμαι ότι
μάλλον θα αμφισβητούσε τη διάσταση του…αγαθού!
Για
το πρώτο «μισό» των εκπροσώπων του μοντέρνου φεμινιστικού κινήματος
ο σύγχρονος άνδρας αποτελεί πλέον απλά και μόνο ‘σκιά του παρελθόντος του’ και
για το δεύτερο «μισό» του συνόλου των φεμινιστριών ένα ακόμη απλό αλλά
προσπελάσιμο εμπόδιο στη δική τους ανοδική πορεία σε ψηλότερους θώκους
εξουσίας!
Κοινωνικό-ψυχολογικά
οι πρώτες «μισές» έχουν δίκιο καθώς το χθεσινό πρότυπο του άνδρα «πατριάρχη»
που με τη χειρωνακτική ή πνευματική του εργασία ήταν ο ζωοδότης της οικογένειάς
του και ως αυτοδημιούργητος παράγοντας κυριαρχούσε στο κοινωνικό-οικονομικό
στερέωμα έχει εκλείψει προ πολλού καθώς η αγορά εργασίας διεκδικήθηκε και
κερδήθηκε από τεράστιους αριθμούς γυναικών σε όλα τα επίπεδα της κατοχής
δεξιοτήτων και γνώσεων.
Σε
Πανεπιστήμια ιδρύματα πολλές πρωτιές κερδίζονται πια από θυγατέρες και εγγονές
μας και ακόμη και στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές πολλές πρωτιές τις
κέρδισαν γυναίκες!
Σήμερα
σε Ευρώπη και Αμερική σχεδόν μία στις δύο οικογένειες έχουν την εργαζόμενη
γυναίκα, σύζυγο, μητέρα να κερδίζει περισσότερα από τον εργαζόμενο άντρα,
σύζυγο, πατέρα!
Το
πρόβλημα με την οικονομική διάσταση του «ανδρισμού» ήταν ότι ενώ από τη μια
πλευρά παρείχε στον άνδρα εξουσία, υπεροχή, αυτονομία, κινητικότητα από την
άλλη τον τύλιγε σε άγχος, ανησυχία, μοναξιά. Αυτά τα προβλήματα τα έχουν τώρα
πια και οι εργαζόμενες γυναίκες και ιδιαίτερα εκείνες που ανήκουν στην
κατηγορία των «στελεχών» πέρασαν πλέον και στο γυναικείο στρατόπεδο.
Είναι
δεδομένο γεγονός ότι υπάρχει το ανάλογο τίμημα που καταβάλλει το γυναικείο φύλο
συμμετέχοντας πλέον ενεργά στις στρεσογόνες καταστάσεις που απαιτεί ο ρόλος
«της εργαζόμενης» η οποία υπόκειται σε αγχωτικές αντιδράσεις, νευρώσεις και
έλκη του δωδεκαδακτύλου και του πυλωρού μέχρι και έκθεση σε καρδιόπαθειες
και…εγκεφαλικά!
Χωρίς,
ειλικρινά, καμία απολύτως ειρωνική πρόθεση καλώ να ‘καλωσορίσουμε’ τις
θυγατέρες και εγγονές μας στον απαιτητικό κόσμο της επαγγελματικής και οικονομικής
καθημερινότητας.
Στην
εποχή μας η μαζική είσοδος των γυναικών σε όλες τις κοινωνικές - οικονομικές
δραστηριότητες έφερε και τη μετάλλαξη της κλασικής έννοιας του «ανδρισμού» που
οδηγεί σταθερά και μάλλον αμετάκλητα, όχι ακόμη αλλά στο εγγύς μέλλον, στην
εξίσωση των ρόλων «άνδρας-γυναίκα».
Αυτό,
προσωπικά, δεν το θεωρώ αρνητικό, αν και έτσι το κρίνουν όσοι διαπιστώνοντας
ότι μάλλον θα είναι αναπόφευκτο το τέλος της κλασικής ανδροκρατίας, θεωρούν ότι
εμείς οι αρσενικοί «homo sapiens» καταντήσαμε «ανδρείκελα!»...
Παρηγορητικά
και, σίγουρα με μια δόση ευγενικής σάτιρας (μπορεί και είναι ευγενική και
καλοπροαίρετη η Αριστοφανική ειρωνεία), στους επικριτές αυτούς θα προτείνω να
υψώσουμε έναν ανδριάντα στον «πεσόντα Ιππότη» ο οποίος στον ανδρικό του ρόλο
συνθέτει με επιτυχία την αντίθεση της βιαιότητας και της πραότητας.
Όσοι
έχουν μελετήσει ιστορικά ντοκουμέντα γνωρίζουν ότι για τους Ιππότες εξουσία και
βιαιότητα χωρίς κάποια στοιχεία τρυφερότητας συνιστούν κτηνωδία, ενώ αντίστροφα
έντονη τρυφερότητα και συμπόνοια χωρίς τον ανδρικό δυναμισμό και
επιθετικότητα σβήνουν τη «φλόγα» που μας έδωσε ο Προμηθέας την οποία και
πλήρωσε, όπως τουλάχιστον μας διαβεβαιώνει ο σχετικός αρχαϊκός μύθος, τόσο
ακριβά!…
"Τρίκαλα: Πώς τρέφονταν τα 43 άτομα που έζησαν στη νεολιθική εποχή στο σπήλαιο της Θεόπετρας..."
1 Σχόλιο - Εμφάνιση αρχικής ανάρτησης
Ο Δημήτρης Καμιζής είπε...
Ευχαρίστως κ Δαμαλιτη να συνεισφέρω με τις όποιες γνώσεις μου στη σύγκριση των δύο σπηλαίων, του σπηλαίου Φράγχθι και του σπηλαίου Θεόπετρας. Και τα δύο σπήλαια κατοικήθηκαν από τροφοσυλλέκτες - κυνηγούς, όπως μαρτυρούν τα ίχνη από τη Μέση Παλαιολιθική εποχή (40000 π.Χ) ως και τις αρχές της Νεολιθικής. Η κατοίκηση φαίνεται να ήταν σχεδόν συνεχής, με μικρά διαλείμματα. Δύο είναι κατά τη γνώμη μου οι σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα δύο σπήλαια. Το σπήλαιο Φράγχθι γειτνίαζε με τη θάλασσα, απείχε 6 χιλιόμετρα από την παλαιά ακτογραμμή και ως εκ τούτου οι ένοικοί του, όπως μαρτυρούν τα ευρήματα, ασχολήθηκαν και με την αλιεία και με τη ναυσιπλοΐα. Η διατροφή τους φαίνεται ότι περιελάμβανε και μεγάλα ψάρια (ίσως τούνες) και οστρακοειδή. Το δεύτερο πολύ ενδιαφέρον συμπέρασμα των αρχαιολόγων από τα εργαλεία που βρέθηκαν κατασκευασμένα από οψιδιανό, είναι ότι το υλικό αυτό μεταφερόταν από τη νήσο Μήλο και αυτό ταυτοποιήθηκε με ραδιοισοτοπικες και άλλες μετρήσεις. Η δε μεταφορά του υλικού ανάγεται στο 8.000 π.Χ και είναι η παλαιότερη μεταφορά δια θαλάσσης απότι συνάγεται από τα επιστημονικά δεδομένα. Αυτό το τελευταίο είναι που έχει προσδώσει την παγκόσμια αίγλη στο σπήλαιο Φράγχθι της Κοιλάδας της Ελλάδας, της Μεσογείου και του κόσμου. Οποιαδήποτε δε διένεξη σχετικά με το που ακριβώς ανήκει είναι εντελώς άκυρη. Ανήκει στην Ελλάδα και σε όλη την ανθρωπότητα. Γιατί αποκαλύπτει τα ίχνη που βάδισε ο προϊστορικός άνθρωπος.
10/10/2020 6:48 μ.μ.