Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...
ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟ -> Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2022

Κείμενα για λαογραφικό μουσείο από την Βιβή Σκούρτη - συνέχεια…

…«Πολύτιμα πετράδια» αλλοτινών εποχών, που μένουν ανεξίτηλα στην μνήμη και το πέρασμα το χρόνου, - γιατί κατά τη γνώμη μας, αναδύεται ατόφιος, ένας γνήσιος, νοσταλγικός πολιτισμός!! …
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΟΙ ΤΣΑΓΚΑΡΗΔΕΣ ΤΗΣ ΕΡΜΙΟΝΗΣ

Όσα φέρνει η γραφή και ο φακός...

Γράφει η Βιβή Σκούρτη

Σα χτες, θυμάμαι, πίσω-απ’ τον πάγκο, να επισκευάζεις
και στα παπούτσια, με το σφυρί σου, σόλες να βάζεις.

Θυμάμαι ακόμα κείνη την κόλλα που τα κολλούσες
μα και το δέρμα πού ’παιρνες μέτρα για τις πατούσες.

Μικρό παιδάκι ήμουνα τότε κι όσο μπορούσα
τα εργαλεία πάνω στον πάγκο τακτοποιούσα.

Τα χρόνια ‘φύγαν, το τσαγκαράδικο άδειο μένει.
Παιδί δεν είμαι, αλλά η μνήμη πίσω σε φέρνει.
Μανώλης Ι. Πολυκρέτης

Στο Περιοδικό μας «Στην Ερμιόνη άλλοτε και τώρα» περιηγηθήκαμε στην κοινωνία των επαγγελμάτων, όσων χάθηκαν στο διάβα του χρόνου ή σβήνουν στο πέρασμά του, αλλά και κάποιων που εξακολουθούν να διατηρούνται χάρη στην αγάπη και την ιδιαίτερη ματιά που έχουν κάποιοι από αυτούς. Ο τσαγκάρης, ο επιπλοποιός, ο βαρελοποιός, ο σαγματοποιός, ο οινοποιός, ο αγγειοπλάστης, ο καραβομάστορας, ο καλαθοπλέχτης, η μανταρίστρα , κ. α. καθώς και τα μυστικά της τέχνης τους.

Οι τσαγκάρηδες ήσαν οι κατασκευαστές των υποδημάτων, της αλλαγής του χρώματος και της επιδιόρθωσης τους. Ένα πολύ συνηθισμένο επάγγελμα στα παλαιότερα χρόνια. Το παπούτσι αποτελεί βασικό μέρος της ενδυμασίας του ανθρώπου, βοηθάει στο βάδισμα, καλλωπίζει και προστατεύει τα πόδια του.
Ο τσαγκάρης  με την ποδιά στο λαιμό δεμένη, ολημερίς σκυμμένος πάνω στον πάγκο του και γύρω του καλφάδες (βοηθοί) και τσιράκια (οι παραγιοί-μαθητευόμενο), δίπλα στον μάστορα.
Μίμης Κατσογιώργης (Παπουλάκης) δεξιά Νίκος Σπετσιώτης 
Ο μάστορας έπαιρνε τις παραγγελίες, για να φτιάξει το χειροποίητο παπούτσι. Αποτύπωνε το αχνάρι  του πέλματος σε χαρτόνι και ετοίμαζε το πατρόν για όλα τα κομμάτια του παπουτσιού (σόλα και φόντι.  Φόντι είναι το παπούτσι χωρίς τη σόλα). Τα διάφορα κομμάτια του παπουτσιού όπως: τη φτέρνα, τα ψίδια, τη μύτη τα γάζωνε και τα φόντια τα έφτιαχναν οι κορδελιάστρες. 
Αντώνης Λουκάς
Αριστερά Κασνέστηςστη μέση Κωστής Βελούδης, 
με  δύο κυρίες παρέα τους, φίλες ή γειτόνισσες...

Στη συνέχεια μοντάριζε επάνω στο καλαπόδι, το ομοίωμα του παπουτσιού, δίνοντας σχήμα στο παπούτσι. Το μοντάρισμα γινόταν με μεγάλες πρόκες που λύγιζαν εύκολα, τις σμπράγκες, ενώ το κάρφωμα με μικρά καρφιά τα τένα.  Μεταξύ φόντι και σόλας έμπαινε ένα κομμάτι δέρματος, το βάρδουλο και δένονταν όλα μαζί με ράψιμο. Πριν ραφτούν το βάρδουλο και η σόλα έμπαιναν στο μαστέλο, ένα μικρό δοχείο με νερό, ώστε να μαλακώσουν και να μπορούν εύκολα να ανοιχτούν οι τρύπες, για να περάσει η κερωμένη κλωστή που αντί βελόνας είχε τρίχα από αγριογούρουνο. Το ράψιμο εκείνο, το μοντάρισμα, απαιτούσε ιδιαίτερη τέχνη και γινόταν από τον  έμπειρο μάστορα. Για το μοντάρισμα χρησιμοποιούσε πολλά από τα είδη τανάλιας. Πριν ενωθεί η σόλα  με το φόντι ακολουθούσε το πεστάρισμα. Έβγαζε τη σόλα από το μαστέλο, την χτυπούσε σε ένα μεταλλικό πέλμα, με σκοπό να διευκολυνθεί η όλη εργασία.
Οι τσαγκάρηδες κατασκεύαζαν πληθώρα παπουτσιών  ώστε να καλύπτονται όλα τα γούστα για κάθε ηλικίας •γόβες, σκαρπίνια, μπότες, μποτίνια, μποτάκια, πέδιλα, σαγιονάρες, μοκασίνια, πλατφόρμες, μπαλαρίνες.
Κούλης Καλαμούτος, Απ. Σηφναίος , Πάνος Μανουσάκης 
Στις μέρες μας ο τσαγκάρης με την παλιά μορφή δεν υπάρχει. Σήμερα είναι μόνο επιδιορθωτές  γιατί τα παπούτσια είναι πια βιομηχανικό προϊόν μιας και κατασκευάζονται σε εργοστάσια μαζικής παραγωγής.
Οι τσαγκάρηδες ήσαν γλεντζέδες• το γλέντι τους ξεκινούσε το Σαββατόβραδο και τελείωνε το βράδυ της Κυριακής, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να δουλέψουν τη Δευτέρα γι αυτό και υπάρχει η έκφραση «σήμερα είναι τσαγκαροδευτέρα». 
Γιορτάζουν στις 8 Μάη ημέρα του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.
Μαζί με το επάγγελμα του τσαγκάρη σχεδόν χάθηκε και το επάγγελμα του λούστρου, που με το κασελάκι του στηνόταν στους δρόμους και γυάλιζε τα παπούτσια των περαστικών.


Τα εργαλεία και τα υλικά της δουλειάς τους
Ο μικρός, κοντός, ξύλινος πάγκος, το τρυπητήρι για να ανοίγουν τρύπες για τα κορδόνια, το αμόνι για να δουλεύουν το παπούτσι καλύτερα, το κατσαπρόκο-μικρό σουβλί που ανοίγει τρύπες,  τα καλούπια για να φαρδαίνουν τα στενά παπούτσια, τα παπουτσόκαρφα, οι ξυλόπροκες, τα σουβλιά, οι σακοράφες, το κερί, ο κερωμένος σπάγκος, οι διάφορες πρόκες, τα σουβλιά, πολλά είδη από τανάλιες, οι φαλτσέτες, ο γάντζος, η ποδοκίνητη μηχανή, το αμόνι, το τρίποδο (πατούνα). Σόλες, τακούνια, πέταλα, για να αντέχουν περισσότερο, φόντια, δέρματα, μπογιές, πινέλα, γυαλόχαρτα, ξυλόκαρφα.
Τάσος Ντανές , Απόστολος Σιφναίος
Οι τοπικές επαγγελματικές ομάδες ειδικεύονταν σ’ ένα επάγγελμα που μεταβίβαζε την επαγγελματική γνώση από γενιά σε γενιά. Μια τέτοια επαγγελματική ομάδα ήταν στην Ερμιόνη η οικογένεια Λουκά.
Ο Γιώργος Λουκάς αφηγείται για το οικογενειακό του παρελθόν: «Αρχικά το τσαγκαράδικο του παππού βρισκόταν εκεί που είναι και το πατρικό τους και γειτόνευε με τις οικείες Τσούκα και Γιδόπουλου,  στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο λιμάνι στο ισόγειο του σπιτιού του Δεληγιάννη (εκεί σήμερα βρίσκεται το μαγαζί Μπουκουβάλα). Εκτός από τα τρία αδέλφια κοντά του μαθήτευσαν, ο Βασίλης και Λάμπης Γιδόπουλος, ο πατέρας μου, ο Γαβρίλης Νάκος ίσως και άλλοι. Όταν έκαναν οικογένειες τα αδέλφια χωρίστηκαν. Ο Πέτρος παντρεύτηκε και πήγε στο Κρανίδι, ο πατέρας μου Αντώνης έστησε το δικό του μαγαζί στην Παναγία κι ο θείος Μίμης έμεινε με τον πατέρα του».
Τάσος Παπαηλίου, Ηλίας Γούτος,   Απ. Σιφναίος 


Κωστής Βελούδης, Κοντόπουλος 
Η Γιώτα Δημαράκη-Βιρβίλη επίσης μου διηγήθηκε το παρακάτω χιουμοριστικό περιστατικό: «Στο τσαγκαράδικο του πατέρα μου μάθαιναν τη δουλειά ο Βασίλης Φοίβας και ο Γιώργος (γιός του παγωτατζή, δεν θυμάμαι το επίθετο). Έφυγε κάποια στιγμή ο μάστορας κι εκείνοι πήραν τη ρόδα του αυτοκινήτου που την είχε για τις σόλες των παπουτσιών και άρχισαν να παίζουν. Ανεβασμένος επάνω ο Γιώργος του δίνει σπρωξιά ο Βασίλης και κυλάει μαζί με τη ρόδα μέχρι τα σκαλοπάτια του σπιτιού του Απόστολου Γκάτσου. Πώς δεν σκοτώθηκε! Μετά από τη σκανταλιά του ο Βασίλης κρύφτηκε στο αχούρι του σπιτιού του και δεν έβγαινε με τίποτα».
Γνωστές σε όλους μας οι παροιμίες:
 «Του τσαγκάρη τα παιδιά γυρίζουνε με την πατούσα», και
«Μπαλωματής ξυπόλητος και ράφτης κουρελιάρης»
Παραθέτουμε τον ονομαστικό κατάλογο των Ερμιονιτών  τσαγκάρηδων. Οι φωτογραφίες που παραθέτω είναι από το προσωπικό φωτογραφικό μου αρχείο, προσφορά ευγενική των αντίστοιχων οικογενειών:
Σχοινάς Γιώργος (Μπιθικόκκαλος)
Σχοινάς Μιχάλης
Σιφναίος Απόστολος
Τέσσης Λάζαρος (αδελφός Χριστίνας)
Νάκος Μιχαήλ (μάστορας, παπα-Νάκος)
Νάκος Μιχάλης (Παπαμιχάλης )
Νάκος Γαβρίλης
Κασνέστης Μανώλης
Αλεξανδρίδης Στέφος (φωτογράφος ήταν ο πατέρας του, άφησε το επάγγελμα τη δεκαετία του 50)
Σπετσιώτης Νίκος (Ζουλάπης)
Γιδόπουλος Λάμπης
Σπετσιώτης Λουκάς (παπα-Λουκάς)
Σπετσιώτης Μιχάλης
Φλεβαράκης Σταύρος (Χιώτης)
Βελούδης Κωστής
Βλάχος Ηλίας
Βλάχος Κώστας
Δημαράκης Μήτσος (Ντουνούκας)
Τσέλλος Δήμος  (από το Ηλιόκαστρο)
Καλαμούτος Κούλης
Κατσογιώργης Μίμης (Παπουλάκης)* (τεύχος 5)
Κυπραίος Γιώργος (του Μιχαήλ)
Κωσταντινίδης Παναγιώτης (γαμπρός παπα-Δημήτρη)
Λίτσας Γιάννης (πατέρας του ράφτη Γιώργου Λίτσα)
Λουκάς Γιώργος
Λουκάς Αντώνης
Λουκάς Μίμης
Λουκάς Πέτρος (παντρεύτηκε στο Κρανίδι)
Μαϊντανός Γιώργος
Μανουσάκης Μήτσος
Μανουσάκης Πάνος
Φοίβας Βασίλης
Όλοι τους χειρώνακτες!

Φθινοπωρινή ανατολή του ηλίου σήμερα στην Ερμιόνη, με τα μαύρα απειλητικά σύννεφα της τραμουντάνας να την πλαισιώνουν …


ΦΩΤΟ - STAM.DAM.D.

Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022

Χαιρόμαστε ιδιαίτερα για την εκλογή του ως Ακαδημαϊκός του κ. Προκόπη Παυλόπουλου - τέως ΠτΔ …

Ο κ. Π. Παυλόπουλος ως ΠτΔ επισκέφθηκε τρεις φορές το Δήμο Ερμιονίδας και τίμησε με την παρουσία του ιστορικούς εορτασμούς!!... 

Η παρουσία τόσο στην Ερμιόνη όσο και στο Κρανίδι, άφησε τις καλύτερες των εντυπώσεων στο Λαό της Ερμιονιδας, κυρίως, με αυτές τις μοναδικές από στήθους ομιλίες του!! ..

Ο γράφων ήταν εκεί, κάλυψε δημοσιογραφικά εκτενώς τα μεγάλα γεγονότα  και τα πέρασε στην αιωνιότητα…

Κλικ στους συνδέσμους για να διαβάσετε τα ρεπορτάζ

>>>https://stamdamd.blogspot.com/2020/03/17-2017_10.html

17 Μαρτίου 2017

«Ως διάττοντας αστέρας» η επίσκεψη της Α.Ε. ΠτΔ κ. Προκόπιου Παυλόπουλου στον εορτασμό των επετειακών εκδηλώσεων για τα 190 χρόνια από την  «Κατ’ επανάληψιν» Γ΄ Εθνοσυνέλευση εδώ στην Ερμιόνη…

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

>>>>https://stamdamd.blogspot.com/2019/05/21.html

 Σάββατο 4 Μαΐου 2019

Στο Κρανίδι - Τίμησαν τη μνήμη του Κρανιδώτη οπλαρχηγού ήρωα του 21 Αρσένιου Κρέστα (Παπαρσένη) με την τιμητική παρουσία του ΠτΔ κ. Προκόπη Παυλόπουλου.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

>>> https://stamdamd.blogspot.com/2019/02/blog-post_4.html

- ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2018 -

Με λαμπρότητα η τελετή της απονομής των «Βραβείων Πολιτισμού –Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» από τον ΠτΔ κ. Προκόπη Παυλόπουλο στην Ερμιόνη…

ΣΤΑΜ.ΔΑΜ.Δ.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www.kathimerini.gr

Η Ακαδημία Αθηνών εξέλεξε ως τακτικό μέλος της τον Προκόπη Παυλόπουλο

«Με την όλη ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία, το πλούσιο και υψηλού επιπέδου συγγραφικό και διδακτικό του έργο, αναδείχθηκε, χωρίς αμφιβολία, σε εξέχοντα επιστήμονα του Δημοσίου Δικαίου» αναφέρει η Ακαδημία Αθηνών

Η Ακαδημία Αθηνών εξέλεξε ως τακτικό μέλος της τον Προκόπη Παυλόπουλο

Η Ακαδημία Αθηνών, κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της 13ης Οκτωβρίου 2022, εξέλεξε τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας και Επίτιμο Καθηγητή της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Προκόπιο Παυλόπουλο ως Τακτικό Μέλος της, στην προκηρυχθείσα έδρα Δημοσίου Δικαίου (Διοικητικού Δικαίου-Συνταγματικού Δικαίου) στη Γ’ Τάξη των Ηθικών και Πολιτικών Επιστημών.

Ο κ. Προκόπιος Παυλόπουλος με την όλη ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία, το πλούσιο και υψηλού επιπέδου συγγραφικό και διδακτικό του έργο, αναδείχθηκε, χωρίς αμφιβολία, σε εξέχοντα επιστήμονα του Δημοσίου Δικαίου. Επιπροσθέτως, είναι άξια μνείας η πολιτική του σταδιοδρομία, που είχε ως αποκορύφωμα την ανάδειξή του στο ύπατο αξίωμα της Ελληνικής Πολιτείας, την οποία υπηρέτησε από το 2015 έως το 2020 ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1950. Το 1968 εισήχθη στη Νομική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, από την οποία αποφοίτησε με άριστα το 1973. Με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης συνέχισε, σε μεταπτυχιακό επίπεδο, τις σπουδές στο Πανεπιστήμιο Paris II, όπου το 1974 πήρε το DEA de Droit Public και το 1977 αναγορεύθηκε αριστούχος διδάκτωρ (Doctorat d’ État) του ως άνω Πανεπιστημίου. Δίδαξε ως Επισκέπτης Καθηγητής (1986) στο Πανεπιστήμιο Paris II. Το 1982 διορίσθηκε Εντεταλμένος Υφηγητής στην Νομική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και, μετά από διαδοχικές κρίσεις στις βαθμίδες του Επίκουρου Καθηγητή (1983) και του Αναπληρωτή Καθηγητή (1985), εξελέγη Καθηγητής της ίδιας Σχολής, το 1989. Μετά το τέλος της θητείας του, το 2017, του απονεμήθηκε ο τίτλος τόσο του Ομότιμου όσο και του Επίτιμου Καθηγητή της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Παράλληλα, διακρίθηκε για την παρουσία του στον πολιτικό στίβο σε μία σειρά από αξιώματα. Κατά το διάστημα 2004-2009 διετέλεσε, αδιαλείπτως, Υπουργός Εσωτερικών. Την 18η Φεβρουαρίου 2015 εξελέγη Πρόεδρος της Δημοκρατίας με 233 ψήφους επί 300 και ολοκλήρωσε την θητεία του την 13η Μαρτίου 2020.

Ο κ. Παυλόπουλος έχει παρουσιάσει πλούσιο συγγραφικό έργο στο πεδίο της νομικής επιστήμης, το οποίο συντίθεται από βιβλία, άρθρα και γνωμοδοτήσεις. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει 31 συγγράμματα και μελέτες και πλειάδα άρθρων στην ελληνική και σε άλλες γλώσσες, ιδίως στην αγγλική και γαλλική. Πέραν τούτων, στον τόμο «Έντυπος Λόγος» (εκδ. Λιβάνη, Αθήνα, 2003, σελ. 469) έχει συγκεντρώσει άρθρα του, τα οποία έχουν δημοσιευθεί στον ημερήσιο Τύπο μεταξύ των ετών 1987 και 2003 και διαιρούνται σε τρεις ενότητες: «Πολιτική», «Κοινωνία» και «Θεσμοί».

Έχει λάβει πολλαπλές διακρίσεις σε ελληνικό και διεθνές επίπεδο. Μεταξύ άλλων έχει τιμηθεί με τα ανώτατα παράσημα εννέα Κρατών καθώς και με το Χρυσό Παράσημο του Ολυμπιακού Τάγματος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής. Επίσης του έχουν απονεμηθεί ανώτατες Εκκλησιαστικές διακρίσεις εκτός και εντός Ελλάδας.

Στοχασμοί του καθηγητή φιλοσοφίας Χρήστου Γιανναρά -> που δεν χωράει ο αντίλογος – λέμε εμείς …

 


Μιμητισμού χαλιναγώγηση

Christos Yiannaras | 17 Oct 2022

Είτε αρέσει είτε όχι, το δίλημμα είναι δικό μας, αφορά στη ζωή μας, την καθορίζει αναπόδραστα: Γεννηθήκαμε και ζούμε σε εμπόλεμο πεδίο, στον μοναδικό πλανήτη ανάμεσα στα δισεκατομμύρια των ουράνιων σωμάτων, που φιλοξενεί έλλογες υπάρξεις, «προσωπικές», με ετερότητα-μοναδικότητα, η κάθε μια, σκέψης, κρίσης, θέλησης. Για να κατορθωθεί η συνύπαρξη, οι οπτικές γωνίες πρέπει να συγκλίνουν, οι απόψεις να συμπέσουν, η κατανόηση να συντονιστεί, η κάθε ατομική ιδιαιτερότητα να συναινέσει στην ελεύθερη συν-εννόηση.

Δεν είναι καθόλου εύκολο. Η ανθρωπότητα, στο σύνολό της, τιμά και ορέγεται την εναρμόνιση των θελημάτων, νοημάτων και στοχεύσεων, κατορθώνει κατά κανόνα τη σύγκλιση, αλλά ταυτόχρονα την υπονομεύει. Η υπονόμευση βεβαιώνει ψευδαισθητικές εκδοχές ελευθερίας, αλλά ευτυχώς η ελευθερία παραμένει άθλημα αυθυπέρβασης του εγώ, πραγμάτωση της συνύπαρξης ως «κοινωνίας».

Δύο εκδοχές της ελευθερίας γοητεύουν συνηθέστερα τον άνθρωπο: Η ελευθερία ως απεξάρτηση από τις υπαρκτικές αναγκαιότητες που διέπουν το βιολογικό άτομο. Και η ελευθερία ως ανεμπόδιστη δυνατότητα πραγμάτωσης της επιθυμίας. 

Σήμερα, για πρώτη φορά στη (γνωστή) ανθρώπινη ιστορία, το ανθρώπινο είδος έχει τη δυνατότητα (γνώση και τεχνολογία) να αυτοκαταστραφεί καθολικά, να εξαλείψει την ανθρώπινη παρουσία «από προσώπου γης». Τα ώς τώρα επιτεύγματα του ανθρώπινου είδους είναι, για κάθε άτομο κάθε είδους, θαυμαστά. Κάθε ατομική ανθρώπινη ύπαρξη είναι μοναδική, ανόμοια και ανεπανάληπτη – η υπαρκτική πραγματοποίηση της ενεργούμενης μοναδικότητας (ετερότητας) φανερώνεται στα λειτουργήματα της σκέψης-κρίσης-φαντασίας, ποικιλότροπης δημιουργικότητας.

Χάρη στο πολυτίμητο «προικιό» των χαρισμάτων του κάθε ανθρώπου και στην ικανότητα να μοιράζεται (κοινωνεί) τα χαρίσματα, η ύπαρξη μπορεί να γεύεται το ύψιστο δώρημα: την ελευθερία από τις προδιαγραφές της δεδομένης φύσης, για χάρη της θελημένης σχέσης. Σχέση δεν είναι ο απλός συσχετισμός των ατομικών αναγκών-επιδιώξεων με κάποια ικανοποίησή τους, αλλά η υποταγή της ενορμητικής αναγκαιότητας στην έλλογη ιεράρχηση των αναγκών, στην ελευθερία της αγάπης ως αυταξίας. Είναι η ελευθερία από την ανάγκη για χάρη της πληρωματικής χαράς του κοινωνείν.

Διηγόταν ένας παππούς μικρασιάτης πώς λειτουργούσαν οι «ανταλλακτικές σχέσεις» (το «παζάρι») στο Αϊβαλί: Μια χωρική πουλούσε αυγά, της ζητούσες τριάντα, μέτραγε και τακτοποιούσε στο καλάθι σου αυτά που ζήτησες, πρόσθετε και πέντε αυγά «ευλογία»! Ζητούσες δύο «οκάδες» βούτυρο, ο παραγωγός ζύγιζε την ποσότητα, πρόσθετε και δύο κουτάλες «ευλογία». Το ζυγισμένο βούτυρο και τα μετρημένα αυγά πειθαρχούσαν στην ανταλλακτική των συμφερόντων λογική. Τα παραπανίσια αυγά και το επιπρόσθετο βούτυρο ήταν αντίδωρο για το δώρο της ανταλλακτικής σχέσης ως μεταποίηση της «αναγκαίας χρείας» σε χαρά φιλίας.

Θα τολμούσε κανείς να ισχυριστεί ότι η ιστορία του ανθρώπινου γένους «παίζεται» στο πεδίο ή άθλημα της ανάγκης και της ελευθερίας, της αριθμητικής μάζας ή των ισότιμων σχέσεων, της επιθετικής εξασφάλισης ή της αυθυπερβατικής ετοιμότητας – βαρβαρότητας ή πολιτισμού. Τα εναλλακτικά ενδεχόμενα σώζουν και φανερώνουν το ανθρώπινο προνόμιο της ελευθερίας, την προσδοκία «ανάστασης νεκρών», δηλαδή τη γεύση «σωτηρίας» του ανθρώπου (να γίνει ο άνθρωπος σώος, ολόκληρος, με ακέραιες τις δυνατότητες ελευθερίας από τον θάνατο) – ή την υποταγή του «άνευ όρων» στη φθορά και την αινιγματική ανυπαρξία.

«Το ανθρώπινο είδος δεν μπορεί να αντέξει τόση πολλή πραγματικότητα», συνόψισε σε αυτή την παραδοχή την επώδυνη εμπειρία του ο T. S. Eliot. Είχε προηγηθεί περίπου ισόκυρος ο Rainer Maria Rilke:

«Κυκλοφέρνω γύρω από τον Θεό,

τον πανάρχαιο πύργο,

και κυκλοφέρνω χιλιάδες

χρόνια τώρα·

κι ακόμα δεν ξέρω: είμαι

ένα γεράκι, μια καταιγίδα

ή ένα μεγάλο τραγούδι».

Οι δεσμοί που συνδέουν τους ανθρώπους με τη γενέθλια γη τους, δεν εξαντλούνται σε συναισθήματα, πιθανές συγκινήσεις νοσταλγικές, συνειρμούς παρορμήσεων. Το να μιλάμε ή να γράφουμε για τις «χαμένες πατρίδες» δεν μπορεί να νοηθεί με όρους ψυχολογικούς, συγκινησιακούς, νοσταλγίας. Το πώς θα περισώσει ο σημερινός τάχα και Ελληνισμός τη μικρασιατική ελληνικότητα του Ομήρου, του Ηράκλειτου, του Ρωμανού του Μελωδού, αν μας απασχολούσε ως ζωτικό πρόβλημα, η παιδεία που παρέχει ο σημερινός χατζηαβατικός κρατικός «πολιτισμός» μας (σχολειά, πανεπιστήμια, θεσμοί συλλογικού βίου), θα μετριάζαμε τους πιθηκισμούς «εκσυγχρονισμού» μας.

Μια σύντομη διερεύνηση της σεξουαλικής μας ταυτότητας

                              Γράφει ο Καθηγητής Γιώργος Πιπερόπουλος*

     Μπροστά μας το φθινόπωρο του 2022, εγκαταλείπουν τις ακρογιαλιές τουρίστες, μας τρομάζει το κόστος της ενέργειας και η καλπάζουσα ακρίβεια αγαθών αλλά σήμερα θα καλέσω την προσοχή σας σε ένα θέμα διαχρονικά σημαντικό, στην «ταυτότητα» που σχετίζεται με το ανδρικό ή το γυναικείο φύλο μας.

     Με τη συγκεκριμένη «ταυτότητα»  σχετίζεται και ο ρόλος που θα διαδραματίσουμε στο κοινωνικό σύστημα μέσα στο οποίο συμβιώνουμε και επιβιώνουμε και στηρίζεται, μεταξύ άλλων, και στην υποκειμενική εκτίμηση που όλοι έχουμε για το σύνολο τόσο της σωματικής μας διάπλασης όσο και των ψυχοκοινωνικών χαρακτηριστικών της προσωπικότητάς μας.

     Πολλά έχουν αλλάξει με το πέρασμα του χρόνου, αλλά η ταυτότητα που διαφοροποιεί τα δύο φύλα προφανώς θα χρειαστεί πολύ δρόμο ακόμη ώσπου να φτάσει σε επίπεδα απόλυτης ισότητας.

      Ο Βρετανός σεξολόγος Dr Havelock Ellis έγραψε τον περασμένο αιώνα ότι «οι πανίσχυρες διαδικασίες του σεξ είναι συνυφασμένες με την υπαρξιακή οντότητα κάθε άνδρα και κάθε γυναίκας, καθώς αποτελούν θεμελιακές σωματικές, οργανικές μας λειτουργίες, που είναι ίσως συνώνυμες και με την ίδια ακόμη τη διαδικασία της ζωής…». Αυτό δεν σημαίνει ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει δίχως σεξ, ενώ σίγουρα ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει χωρίς νερό, οξυγόνο ή τροφή.

     Κάθε παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει τα δύο φύλα γύρω στα 2 με 3 χρόνια της ζωής του, όπως ακριβώς μαθαίνει, π.χ., ότι το λαστιχένιο στρογγυλό αντικείμενο που χοροπηδά όταν το χτυπάμε το λέμε μπάλα.

     Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, προσθέτουν στην αρχική τους αντίληψη και κατανόηση της διαφοράς των δύο φύλων πέρα από τα σωματικά και άλλα ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά. Συνειδητοποιούν, δηλαδή, με το πέρασμα του χρόνου και με οπτικοακουστικές αντιλήψεις ότι οι άνδρες είναι «σκληροί», ενώ οι γυναίκες είναι «ευαίσθητες».

     Σε μια πρωτοποριακή, πριν αρκετές δεκαετίες, και κλασική πλέον έρευνα, ο Αμερικανός συνάδελφος Dr Jerome Kagan, διακεκριμένο μέλος της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας (στην οποία έχω την τιμή να ανήκω ως τακτικό μέλος εδώ και 5 δεκαετίες), είχε διαπιστώσει ότι για τα παιδιά του νηπιαγωγείου «ο τίγρης είναι αρσενικός, ενώ σε αντιδιαστολή το κουνελάκι είναι θηλυκό».
 
Η διαδικασία της ταύτισης >>>>>>

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ: «ΜΟΝΟ ΜΕ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΝ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΟΥΝ ΦΕΤΟΣ ΤΑ ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΑ»

 ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΛΑΣ

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ    ΣΥΡΙΖΑ  ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ

ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ    1      ΝΑΥΠΛΙΟ

ΤΗΛ - FΑΧ   27520-99454

Email    yiannispolitiko@hotmail.com                                                       17 - 10 -2022

                                                 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ                                 

 Αναφορά κατέθεσε σήμερα 17 Οκτωβρίου 2022 ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Αργολίδας Γιάννης Γκιόλας προς τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Οικονομικών, μετά από ανοικτή επιστολή του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Πελοποννήσου,  σχετικά με την άμεση ανάγκη να επιδοτηθούν τα ελαιουργεία ως προς το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να καταστεί δυνατόν να ξεκινήσει απρόσκοπτα η παραγωγή ελαιολάδου κατά τη φετινή περίοδο.

  Η καταστρεπτική πολιτική της Κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι ξεκάθαρο ότι ευνοεί την κερδοσκοπία των εταιριών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και αδιαφορεί παντελώς για τα προβλήματα των ελαιοπαραγωγών και των επιχειρήσεων που μετατρέπουν τον καρπό της ελιάς στο σημαντικότερο ίσως στη διατροφική μας αλυσίδα αλλά και μεγαλύτερο εξαγωγικό μας αγαθό, το ελαιόλαδο.

  Με το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας να εκτινάσσεται επικίνδυνα στα ύψη και τη συνεχιζόμενη προκλητικά στάση της Κυβέρνησης να αφήνει το περιθώριο για τεράστια κέρδη στις εταιρίες, πάντα εις βάρος των καταναλωτών,  η φετινή χρονιά εγκυμονεί πολύ μεγάλους κινδύνους να μείνουν οι καρποί της ελιάς στα δέντρα και η αυξημένη φετινή παραγωγή να μην μεταφραστεί σε ανάλογη άνοδο του ελαιόλαδου.

  Τα στοιχεία είναι συντριπτικά και επιβάλλεται η επιδότηση από το Κράτος στα ελαιοτριβεία ώστε να μπορέσουν να κρατήσουν το κόστος παραγωγής σε λογικά επίπεδα, με αποτέλεσμα να μπορέσουν και οι επιχειρηματίες να έχουν ανάλογο όφελος αλλά κυρίως οι ελαιοπαραγωγοί να συνεχίσουν να παράγουν το πολύτιμο καρπό της ελιάς, που τόσα έχει προσφέρει στην εθνική μας οικονομία και στην ελληνική οικογένεια.

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της αναφοράς:>>>>>