Γράφει ο Καθηγητής Γιώργος Πιπερόπουλος
Μοναξιά!...
Φοβερό συναίσθημα, μια άβυσσος όπου
πέφτουν και χάνονται αμέτρητοι συνάνθρωποί μας όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη
την Υφήλιο και επιδεινώθηκε ένα χρόνο τώρα καθώς ζούμε όλοι την πανδημία covid-19...
Θα γεννηθεί, όμως πάλι όπως κάθε χρόνο το
ερχόμενο Σαββατόβραδο (έστω σε πρωτόγνωρη ώρα) πρώτη του Μάη, 2021 με την
συμβολική ΑΝΑΣΤΑΣΗ του Θεανθρώπου η ΕΛΠΙΔΑ, με την υπόσχεσή Του για την σωτηρία
μας….
Μάης 2021 μπροστά μας, ανοίγουν
εστίαση και λιανεμπόριο και επιστρέφουν
στα Γυμνάσια τα εγγόνια μας…
Και μαζί ελπίζουν να επιστρέψουν στις
θέσεις απασχόλησής τους αμέτρητοι συμπατριώτες μας που βιώνουν την «αναστολή
εργασίας»…
Κάποιοι συνάνθρωποί μας
ξύπνησαν και σήμερα στις εισόδους των κτιρίων που τους «φιλοξενούν» και με
λαχτάρα έψαξαν στους κάδους σκουπιδιών για τα δικά μας
αποφάγια…
Μοναξιά!...
Κατάρα ή ευλογία για το ανθρώπινο
γένος γενικά και εμάς τους νέο-Έλληνες ειδικά;
Σίγουρα μέσα στα σύγχρονα, πολύβουα,
πολυπρόσωπα και απρόσωπα ελληνικά αστικά κέντρα, η μοναξιά έχει διογκωθεί σε
προβληματικά επίπεδα, έχει ενταθεί για πολλούς σε σημείο καθημερινής
απελπισίας.
Ζούμε σε κακόγουστες πολυκατοικίες
όπου αγοράσαμε διαμερίσματα ακριβά και τώρα τα αγοράζουμε ξανά με πρόστιμα για
αυθαιρεσίες και χαράτσια και πέρα από τις εθιμοτυπικές φιλοφρονήσεις και τα
μικροπρεπή κουτσομπολιά αγνοούμε την ύπαρξη του συγκατοίκου σε σημείο ώστε να
χρειάζεται να "μυρίσει" το πτώμα κάποιου άτυχου, μοναχικού γείτονά
μας για να συνειδητοποιήσουμε εμείς οι υπόλοιποι ότι έκλεισε πια για αυτόν ή
αυτήν, τραγικά, η αναπόφευκτη για όλους μας παρένθεση της...ζωής!
Βγήκαμε πάλι συνοδοιπόροι φορώντας
μάσκες στους πολυσύχναστους δρόμους, στρυμωγμένα και φορώντας μάσκες ασφυκτικά
τα σώματα ανδρών, γυναικών και παιδιών στα αστικά μας λεωφορεία.
Μόνοι, ολομόναχοι, κατασιγάζοντας
όπως-όπως τις έντονες, τις αδυσώπητες διαμαρτυρίες του είναι μας, τη λαχτάρα
μας να ξεφύγουμε από το ανελέητο μαρτύριο της απομόνωσης, της μοναξιάς...
Παραγωγοί και παράγωγα, αίτια και
αιτιατά ενός ψυχοκοινωνικού και πολιτικού - πολιτιστικού συστήματος με
οικονομικές δομές που εδραιώνονται στο ατομικό ψυχοκίνητρο και τα συλλογικά
ορμέμφυτα για "κέρδος" και για "δύναμη" και απολήγουν
εξαντλημένες στην εδραίωση ενός αντικειμενικού κόσμου, μιας πραγματικότητας που
επιβεβαιώνει την πανάρχαια αλήθεια, την απλή και συνάμα δυσβάστακτη διαπίστωση
της αναπόφευκτης υπαρξιακής μας μοίρας- όχι του θανάτου-αλλά της μοναξιάς...
Η πρώτη ταυτίζεται με την
υποκειμενική διαπίστωση κάθε ατόμου ότι είναι μόνος.
Η δεύτερη πηγάζει από την
αποξένωση του ατόμου από τον ίδιο του τον εαυτό, στηρίζεται στην νευρωσική
διαφοροποίηση, στην αποκοπή συναισθημάτων και διανόησης, αποτελεί
"αγχωτική αντίδραση" φυγή από την αλήθεια της ζωής, υποκειμενική
διαστρέβλωση μιας αντικειμενικής πραγματικότητας.
Έτσι, ενώ η συνειδητοποίηση της
πρώτης όψης της μοναξιάς αποτελεί μια βαθιά, υγιή, ανεξάντλητη πηγή ψυχολογικής
και πνευματικής ενδυνάμωσης, η δεύτερη όψη της είναι σαφώς παθολογική.
Το άγχος της μοναξιάς που διαπιστωμένα διακατέχει πια εμάς τους Έλληνες επιδεινώθηκε στους 13 μήνες της πανδημίας για άτομα όλων
των ηλικιών και ιδιαίτερα της τρίτης που ζούνε μόνα αποτελώντας μια ακόμα πικρή
ένδειξη της απώλειας της αυθεντικότητάς μας,
«Ο άνθρωπος φοβάται, τρέμει τη
μοναξιά...Η κυρίαρχη σκέψη σε κάθε φυλακισμένο, κάθε απομονωμένο, κάθε λεπρό,
κάθε αμαρτωλό ή ασθενή είναι να έχει κάποιον που να μοιραστεί μαζί του τη
μοίρα, το πεπρωμένο του...» έχει γράψει σχετικά ο Balzac.
Και ο Αμερικανός ψυχολόγος Rollo May σημείωσε εμφαντικά
ότι «ο αγώνας του ανθρώπου για την απόκτηση δύναμης φαίνεται ολοκάθαρα τώρα
καθώς γίνεται κοινή συνείδηση η αλλοτρίωσή του από τη φύση, η ανελέητη
αλλοτρίωσή του και από τον ίδιο του τον εαυτό...»
Η μοναξιά του δημιουργικού ατόμου,
αυτή η σκόπιμη και θελημένη απομόνωση αναμφίβολα διαφέρει από την καταδικαστική
απομόνωση του μέσου Έλληνα, της μέσης Ελληνίδας.
Στη μοίρα του καθένα μας, όμως, το
«δόσιμο» σε ένα συνάνθρωπο ή μια ιδέα αποτελεί σημαντικό αντισταθμιστικό
παράγοντα. Και από αυτήν την έννοια, το δόσιμο, ξεκινά μια ολάκερη σειρά από
ενέργειες που μπορούν, αναμφίβολα, να μειώσουν το σοκ της συνειδητοποίησης της
μοναξιάς μας.
Τους τελευταίους 13 μήνες ο
συνάνθρωπός μας στην πολυκατοικία, στο γραφείο, στο εργοστάσιο, στο
πανεπιστήμιο, στο ορφανοτροφείο, στο γηροκομείο και στη φυλακή βασανίστηκε κάθε
λεπτό από το αίσθημα της μοναξιάς, από την ανθρώπινη καταδίκη σε απομόνωση.
Είμαστε, λοιπόν, εμείς οι Έλληνες,
γιατί όχι ίσως όλοι οι άνθρωποι του πλανήτη μας, καταδικασμένοι στη μοναξιά;
Όχι βέβαια!
Βιώνουμε σε καθημερινή βάση το
πρωτόγνωρο εθνικό και διεθνές δράμα της «πανδημίας covid-19» αλλά με
αφορμή το δεύτερο ΠΑΡΑΞΕΝΟ Πάσχα, τη Δεύτερη ασυνήθιστη Ανάσταση ας ψάξουμε
προσεκτικά!..
Κάπου εκεί μέσα στα φυλλοκάρδια του
απέραντου ελληνικού μας υποσυνείδητου και στα αρχέτυπα που χάνουν τις καταβολές
τους στην ιστορία Πελασγών, Αχαιών και Δωριέων υπάρχουν, πιστεύω, όλα τα
απαραίτητα στοιχεία της σωτηρίας μας από την αρνητική μοναξιά, υπάρχει η
δημιουργικότητα της ελληνικής ψυχοσύνθεσης...
Υπάρχει το εσώτερο μήνυμα της
ΕΛΠΙΔΑΣ που φέρνει δυναμικά στο προσκήνιο η ΑΝΑΣΤΑΣΗ του Κυρίου ημών Ιησού
Χριστού…
Ας φέρουμε ξανά την ΕΛΠΙΔΑ στο
ατομικό και συλλογικό συνειδητό επίπεδο μακριά από ιδεολογικό-πολιτικές
αγκυλώσεις, ας ενταχθούμε ξανά ως συν-Έλληνες και συνάνθρωποι στο ΕΜΕΙΣ και ας
γεφυρώσουμε έτσι την άβυσσο της μοναξιάς για τον Ελληνισμό και για την
Ανθρωπότητα...
Εύχομαι
Καλή Ανάσταση & Καλό Πάσχα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου