Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...
ΚΛΙΚ ΣΤΗ ΦΩΤΟ -> Κεραυνός εν αιθρία ! - > Η αποστομωτική απάντηση της Αντεισαγγελέα Πρωτοδικών Ναυπλίου ! ...

Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024

13 Ιανουαρίου 2019 χακαρίστηκε το blog από βαλτό χάκερ διωκτών μου..

 

… διέγραψαν όλο το αρχείο του blog – περισσότερο από 20.000 χιλιάδες αναρτήσεις που τους είχαν γίνει εφιάλτης …

Τρεις συμβουλές από το γνωστό ποίημα με τίτλο «ΑΝ» του νομπελίστα ποιητή Ράντγιαρντ Κίπλινγκ, μου δώσανε δύναμη και κουράγιο να το κτίσω ξανά  από την αρχή!!!

Οι συμβουλές απόσπασμα από το μακροσκελέστατο ποίημά του…

… ΑΝ μπορείς να κρατιέσαι  νηφάλιος, όταν γύρω σου όλοι τα έχουν χαμένα 

και φταίχτη σε κράζουν για τούτο…

…ΑΝ  της ζωής σου το έργο μπορείς να το βλέπεις συντρίμμια, να σκύβεις ξανά να το κτίζεις, 

ξανά με φθαρμένα εργαλεία…

…ΑΝ μπορείς να υποστείς μια αλήθεια που πεις, να την βλέπεις εστραμμένη από αχρείους 

και να γίνεται φάκα για βλάκες…

STAM.DAM.D.

 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ  

Αυτοί που φεύγουν - κείμενο για το φευγιό του Γώργου Αρ. Φοίβα ....

 

Αφιερωμένο στη μνήμη του, από την αγαπημένη του ανιψιά Βιβή  Δ. Σκούρτη

==========================================================================================================================

Δεν ήμουν στην κηδεία του θείου μου γιατί είχα να κάνω ιατρικές εξετάσεις.

Αυτό το κείμενο  είχε φιλοξενηθεί στο περιοδικό μας και με  αυτό, τον αποχαιρετώ.




Φώτο 1) 1955 Γιώργος Φοίβας, Δέδες Κοντόπουλος 

   Η χειροποίητη επιπλοποιία στην Ερμιόνη

Κάποτε ο επιπλοποιός ήταν ένας καλλιτέχνης που αποτύπωνε στα έργα του τη φαντασία, το μεράκι, τη δεξιοτεχνία και την ψυχή του. Δεν είναι τυχαίο που ο «πατέρας» του Πινόκιο ήτανε ένας επιπλοποιός που έδωσε στο «παιδί του» ομιλία και ψυχή! Ήταν δηλαδή ένας μικρός ”Θεός”. Η επιπλοποιία χαρακτηρίζεται ως «εφαρμοσμένη τέχνη», αφού όχι μόνο εξυπηρετεί καθημερινές ανάγκες, αλλά αποτελεί και ένα καλλιτεχνικό έργο. Στις μέρες μας, ελάχιστα έπιπλα έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά. Τα περισσότερα κατασκευάζονται σε βιομηχανικές μονάδες και το ρόλο του επιπλοποιού τον έχουν αναλάβει τα .. ρομπότ. Η Ρομποτική –Αυτοματική κατασκευάζει έπιπλα για λειτουργικές ανάγκες, έπιπλα όμως χωρίς ανάσα και ψυχή.  Στην Ερμιόνη πολλά σπίτια έχουν αυτή την κληρονομιά και την προσέχουν ως κόρη οφθαλμού! Είναι πολλοί που αναγνωρίζουν την καλλιτεχνική  αξία των παλιών επίπλων και χαίρονται για την κληρονομιά  ενός κομμού ή μιας σιφονιέρας, δε λείπουν όμως και εκείνοι που τα ξεφορτώνονται με τον πιο σκληρό τρόπο.

Ο δάσκαλος που έβγαλε πολλούς επιπλοποιούς στην Ερμιόνη ήταν ο Παναγιώτης Οικονόμου (Κοτσιγκιώνης). Το επιπλοποιείο του, που  δεν υπάρχει πια ως κτίριο, είναι τώρα η αυλή της Βενετίας Σχοινά. Ήταν στο κέντρο της εμπορικής ζωής της πόλης. Δίπλα του ήταν ο φούρνος του Τάγκαλου, πίσω του η ταβέρνα του Μαρουλά, πιο πάνω το χρυσοχοείο του Μήτσου Νάκου, πατέρα του Λευτέρη, πιο κάτω κουρείο και χασάπικο του Γιώργου Δημαράκη που αργότερα έγινε ταβέρνα του Αντρέα Τσέλλου.

 - Ο Κοτσιγκιώνης, ο δάσκαλός μου, ήταν εκτός από πολύ καλός μάστορας και προσωπικότητα. Συμμετείχε στο εργατικό κίνημα της εποχής ενεργά και κατείχε κάποια θέση στο σωματείο του. Για τις απόψεις του μάλιστα αυτές είχε κάνει και φυλακή στην Ακροναυπλία.

Οι μαθητές του, που αργότερα ακολούθησαν τις δικές τους τύχες, ήσαν: ο Αργύρης Σπετσιώτης, ο Κοσμάς Παπανδρέου, ο Τάσος Ντανές, ο Δημήτρης Μπουκουβάλας και τ’ αδέλφια Βαγγέλης και Λάζαρος Μουτσάτσος, ο Αργύρης Προκοπίου, ο Δημήτρης Μπουκουβάλας, ο Αντώνης Οικονόμου, ο Μάκης Καραγιάννης, ο Γιάννης Αραπάκης κι εγώ. Ο Αργύρης ο Σπετσιώτης όταν έφυγε από τον Κοτσιγκιώνη άνοιξε δικό του επιπλοποιείο, στο ισόγειο του σπιτιού του Πάνου Παπαμιχαήλ.

Τα έπιπλα που παίρναμε παραγγελία να φτιάξουμε ήταν: σιφινιέρες, τετράγωνα τραπέζια, τετράφυλλες ντουλάπες, τριθέσιοι καναπέδες, κομμοί, κρεβάτια (καριόλες τις λέγαμε τότε), αλλά και φέρετρα.

Τα ξύλα που συνήθως χρησιμοποιούσαμε ήταν οξιά, καρυδιά, ελιά, καραγάτσι ξύλο σκληρό καπλαμάς με ροζάκια, «συμπέθερος» του δεσποτάκι, αλλά και κοντραπλακέ.

Τα έπιπλα τα παράγγελναν οι γονείς των νεόνυμφων με συνεννόηση μεταξύ τους. Οι φτωχοί τα πλήρωναν με το μεροκάματό τους, κάποιες φορές  όλο το ποσό ή και σε δόσεις.

Τα πιο ακριβά έπιπλα που φτιάξαμε ήταν της Ειρήνης γυναίκας του Σταμάτη Σταματίου. Θυμάμαι πλήρωσαν τα αδέλφια της, οι Σαφακαίοι 90 λίρες! Αλλά ακριβά επίσης ήταν και τα έπιπλα της αδελφής της Μαρίας που παντρεύτηκε τον Αντρέα Βογανάτση. Όλα από φιγουρίνια!

Τα σκαλιστά σχέδια τα έβγαζε ξυλογλύπτης από της Αθήνα. Ο μάστορας συνεργαζόταν με τους αδελφούς Σταυρόπουλους, σπουδαίους ξυλογλύπτες της εποχής και αργότερα με κάποιον ονόματι Μιστιλίδη.  Τα μέτρα των επίπλων ήταν κανονισμένα από τον τεχνίτη.  Ο πελάτης παράγγελνε τρίφυλλο σερβάν  με βιτρίνες ή και κλειστό.  Σιφινιέρα με καθρέφτη, φυλλαράκια ή τέσσερα ράφια κλειστά. Οι διαστάσεις πάντα ήσαν συγκεκριμένες.

Η αμοιβή μας εκείνα τα χρόνια ήταν 60 δραχμές την εβδομάδα και αργότερα έγινε 100 δραχμές. Δουλεύαμε από το πρωί μέχρι το βράδυ, από Δευτέρα έως και το Σαββάτο, αλλά κάποιες φορές και την Κυριακή. Ωράριο δεν υπήρχε, μόνο ένας περιορισμός για το μεσημέρι, κυρίως το Καλοκαίρι για λόγους ησυχίας.

Τα εργαλεία της δουλειάς ήσαν πολλά και πρώτος-πρώτος ο μπάγκος, η πλάνη, τα σκαρπέλα, το σκεπάρνι, οι ξύστρες, το σμυλάρι, τα γυαλόχαρτα, οι ράσπες, τα τραβηχτά, οι σφιχτήρες. Εργαλεία του χεριού το ξεγυριστάρι, το κουραστάρι κι ο καταρράκτης.

Κολλούσαμε τα ξύλα μεταξύ τους με ψαρόκολλα και καζεΐνη, με καβίλιες και όπου χρειαζόταν βάζαμε και βίδες. Τα υφάσματα, τις φάσες, τις σούστες τα φέρναμε από την Αθήνα. Γυαλίζαμε τα έπιπλα με οινόπνευμα και γομολάκα, πολύ αργότερα βγήκαν τα βερνίκια. Με άσπρο οινόπνευμα κάναμε τα λευκά έπιπλα και με το πράσινο τα σκούρα. Όταν τα έπιπλα τελείωναν, τα κουβαλούσαμε με τα χέρια και οι πελάτες μάς κερνούσαν και μάς έδιναν μπουρμπουάρ.

Εγώ πήγα στο μάστορα να μάθω την τέχνη στα 17 μου χρόνια και μόλις είχε τελειώσει το θέρος, αφού η οικογένειά μου ήταν αγροτική, αλλά και πολυμελής, όπως όλες οι οικογένειες στην εποχή μας. << Μάθε τέχνη κι άστηνε κι όταν πεινάσεις πιάστηνε>>, έλεγε η μάνα μου και την έμαθα. Την έμαθα καλά και την πόνεσα, την αγάπησα.

Πολύ αργότερα άνοιξα κι εγώ το  δικό μου επιπλοποιείο στου Παπαβασιλείου, δίπλα στην Παναγία. Τα εργαλεία με το πέρασμα του χρόνου έγιναν ηλεκτρικά. Η πλάνη και η κορδέλα βοήθησαν την παραγωγή, μα το τελείωμα γινόταν πάντα στα χέρια, στα χέρια που από τα σύγχρονα εργαλεία έμειναν χωρίς δάχτυλα. Τα κομμένα δάχτυλα είναι ο φόρος τιμής στο επάγγελμα του επιπλοποιού και του μαραγκού κι εγώ εκείνο το φόρο τον έδωσα με το παραπάνω.

Φωτο 2) 2-5-1965 έξω από το Επιπλοποιείο του

1953 Γιώργος Φοίβας, Τάσος Ντανές

Τη συνέντευξη μου παραχώρησε ο θείος μου, αδελφός της μητέρας μου Γεώργιος Φοίβας που εικονίζεται στη φωτογραφία μπροστά στον πάγκο, μέσα στο επιπλοποιείο, παλληκαράκι τότε 17 χρόνων (Φεβρουάριος 1955) και στα χέρια του κρατάει το ξεγυριστάρι. Δίπλα του είναι ο Δέδες Κοντόπουλος, μαθητής και αυτός του Παναγιώτη Οικονόμου (Κοτσιγκιώνη). Και η φωτογραφία, φυσικά του αείμνηστου Στέφου Αλεξανδρίδη, όπως και οι υπόλοιπες.

 

Η κυβέρνηση κλείνει και το Υποθηκοφυλακείο «Μάσσητος» Κρανιδίου!!

-> Δεν σέβονται ούτε την ιστορία του και την αρχαιολογική επωνυμία του …

… όλα στο βωμό της συρρίκνωσης για να ταλαιπωρούν τους πολίτες  και να γεμίζει το Δημόσιο Ταμείο για αλλότριες πολιτικές…

===========================================================================================================


Γιώργος Γαβρήλος

Βουλευτής Αργολίδας

Τομεάρχης Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

e-mail: georgegavrilos.vouli@gmail.com

Αθήνα: Μητροπόλεως 1, τκ. 10557. 2103245714

Ναύπλιο: Ασκληπιού 1, τκ. 21100. 2752024907

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

12/03/24


Θέμα: «Γ. Γαβρήλος: Να παραμείνει το Υποθηκοφυλακείο Μάσσητος στο Κρανίδι. Κατάθεση Αναφοράς»

 

Σε κατάθεση Αναφοράς προχώρησε σήμερα ο Γιώργος Γαβρήλος προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με την ανάγκη διατήρησης της λειτουργίας του Υποθηκοφυλακείου Μάσσητος στο Κρανίδι.

Ο βουλευτής Αργολίδας, διαβιβάζοντας το σχετικό ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Ερμιονίδας σημείωσε πως η Πολιτεία έχει υποχρέωση να εγγυάται την κάθε φορά απρόσκοπτη πρόσβαση των πολιτών στις απαραίτητες υπηρεσίας, ειδικά για τις δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες περιοχές και πως ο κάθε σχεδιασμός δεν μπορεί να μην λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες τοπικές ανάγκες.

Το κλείσιμο του Υποθηκοφυλακείου Μάσσητος θα επιφέρει, υπογράμμισε, ιδιαίτερη αναστάτωση στους ιδιώτες και επαγγελματίες της περιοχής, ενώ σε μια δύσκολη περίοδο για όλη την κοινωνία, θα επιβαρύνει με επιπλέον περιττά έξοδα μετακίνησης εκατοντάδες πολίτες.

Τα αιτήματα του Δήμου Ερμιονίδας, τόνισε ο Γιώργος Γαβρήλος είναι δίκαια και αντιστοιχούν στις απαιτήσεις των κατοίκων της περιοχής. Αυτές είναι παράμετροι που οφείλει το Υπουργείο να λάβει υπόψη του ώστε να επανασχεδιάσει τις προθέσεις του σχετικά με το συγκεκριμένο άμισθο Υποθηκοφυλακείο.   

 


Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024

«Ο πολιτισμός πρέπει να είναι η πολιτική του μέλλοντος»…

 

Θέσεις και απόψεις συνοδεία ρεπορτάζ μου από το προσωπικό  αρχείο – πως αλλιώς να σας τα πούμε και να τα γράψουμε...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ


 

Έχουμε γράψει πολλές φορές με αφορμές που μας δόθηκαν, πως  ο πρώην Δήμαρχος Ερμιονίδας Δημήτρης  Καμιζής, και ως Δήμαρχος Κρανιδίου αλλά και ως πρώτος του ενιαίου Δήμου, επένδυσε περισσότερο σε θέματα πολιτισμού. 

Άποψή μας είναι, πως πάντα μια δημοτική αρχή πρέπει να έχει σε προτεραιότητα θέματα που άπτονται του πολιτισμού. Πρώτον, γιατί πολιτισμός είναι τα πάντα! Το πνεύμα του και το πολιτιστικό έργο  είναι άφθαρτο!! Δεύτερο, διότι αυτό δημιουργεί τη βάση σκέψης και αντίληψης στους πολίτες, τι προτεραιότητες πρέπει να θέτουν και να απαιτούν από την όποια δημοτική αρχή να βάζει, σε ό,τι  είναι αναγκαίο για να λειτουργήσει μια σύγχρονη κοινωνία. 

Έτσι, καταλήγουμε στην αρχική μας σκέψη και θέση πως «Ο πολιτισμός πρέπει να είναι η πολιτική του μέλλοντος» αλλά ο πραγματικός πολιτισμός  και ό,τι προάγει αυτή τη φιλοσοφία και όχι οτιδήποτε φαλκιδευμένο και υποκριτικό… 

Σαν παράδειγμα να φέρουμε τις τσιμεντοστρώσεις και τα πισσαρίσματα που έκανε στους δρόμους της Ερμιόνης ο τέως δήμαρχος Ερμιόνης. Τσιμέντα πάνω στα  άλλα, πίσσες πάνω στις άλλες   και από κάτω το υδρευτικό και αποχετευτικό δίκτυο σαθρό και διάτρητο. (πριν λίγες μέρες υποχώρησε το οδόστρωμα στον κεντρικό δρόμο της Ερμιόνης!) Εκατοντάδες κυβικά νερό της δημοτικής ύδρευσης (αυτό το πολύτιμο κοινωνικό αγαθό) ανακατεμένο με λύματα από το επίσης διάτρητο αποχετευτικό δίκτυο, το οποίο έχουν δημιουργήσει χωρίς καμία μελέτη (κομμάτι – κομμάτι) οι δημότες μεμονωμένα και με δικά τους χρήματα κατά το δοκούν, τρέχουν υπογείως στην πόλη, σύμφωνα με αναφορές (παλιότερα) ανθρώπων που επέβλεπαν αυτόν τον χώρο και προσπαθούν να βρουν διέξοδο στη θάλασσα! Κι’ όμως, όλα αυτά, ο λαός αυτός, τα έβλεπε σαν έργα....

Στον αντίποδα ο  δήμαρχος Δ. Καμιζής σ’ όλα τα χρόνια της θητείας του, σ’ αυτό τον τομέα έσκαψε όλο το βραχώδη λόφο της πόλης του Κρανιδίου και εξ’ όσων γνωρίζουμε αντικατέστησε μεγάλο μέρος αυτών των δικτύων με σύγχρονες κατασκευές και υλικά. Πέρα από αυτό είχε εντάξει στα Ε.Π. το μεγάλο έργο του αποχετευτικού Κρανιδίου με εκταμιευμένα τα χρήματα 11 εκατομμύρια και πλέον ευρώ.  

Αποτέλεσμα  όλων αυτών των έργων του κ. Καμιζή ο λαός του Δήμου Κρανιδίου να μην το ψηφίσει στις εκλογές   του 2006 και να  εκλέξει δήμαρχο τον κ. Σφυρή ο οποίος στη θητεία του 2007 -2010 εκτός των άλλων δεν προχώρησε  αυτό το μεγάλο έργο του αποχετευτικού και στη συνέχεια σκανδαλωδώς απεντάχθηκε από τα Ε.Π.. 
Και πάλι ο Δήμαρχος Ερμιονίδας Δ.  Καμιζής  πλέον με ενέργειές του – σαν θαύμα- το ίδιο χαμένο έργο το επανένταξε και μάλιστα με αυξημένη χρηματοδότηση των 15 και πλέον εκατομμύρια ευρώ. 

Ωστόσο η θητεία του κ. Σφυρή λήγει στο τέλος του μήνα  δεν έχουμε νεότερα για το μεγάλο έργο της αποχέτευσης Πορτοχελίου – Κρανιδίου – Κοιλάδας! Όσο για τους βιολογικούς σταθμούς Ερμιόνης και Κρανιδίου όπως μας ενημερώνουν από την υπολειτουργία τους περιμένουμε από μέρα σε μέρα «να τα τινάξουν...» και να ακούσουμε το μεγάλο μπαμ!...

ΣΤΑΜ. ΔΑΜ.Δ.

Τοπικός δημοσιογράφος

Υστερόγραφο -> Δυστυχώς, μέχρι στις  μέρες μας, η δημοτική αρχή, ακολουθεί την πεπατημένη πολιτική "μικροέργων"… εντυπωσιασμού για το φαίνεστα! 

-> Σ' αυτό συμβάλλει χωρίς φραγμό και η πλειοψηφία των δημοτών ,,,

 


Από το σημειωματάριό μου με το γαλάζιο του Αιγαίου και τους οικισμούς του νησιωτικού συμπλέγματος, που μυρίζουν ασβέστη και το μυρωδάτο πελαγίσιο αγέρι…

 -> «Ποιητής που δε μαστιγώνεται τον ίμερο να νικήσει τον θάνατο και να στήσει αντίκρυ του έργο που να φωτίζει παντοτινά τους ανθρώπους, δε μπορεί να λέγεται ποιητής. – Ο ποιητής έχει το ένα μάτι του στα πράγματα και το άλλο μάτι στην ιδέα. Παίρνει με το ένα χέρι από τη ζωή και δίνει με το άλλο στην αιωνιότητα»

Από τις κριτικές στο έργο του Παντελή Πρεβελάκη -> Κώστας Τσιρόπουλος

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- > «Η γλώσσα δεν είναι μόνο όργανο μετακίνησης ιδεών και νοημάτων. Είναι η πιο βαθειά έκφραση των ανθρώπων, που παλεύει να γνωρίσει, να βάλει σε τάξη και να εκφράσει τον εσωτερικό του και τον εξωτερικό κόσμο»!

Παντελής Πρεβελάκης



Ο Παντελής Πρεβελάκης ήταν Έλληνας συγγραφέας και καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Καλλιέργησε όλα σχεδόν τα είδη της λογοτεχνίας, συγγράφοντας πεζά, ποιητικά, και θεατρικά έργα. Μετέφρασε πλήθος κειμένων από τις κυριότερες ευρωπαϊκές γλώσσες. Βικιπαίδεια


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-> «Η γλώσσα ελευθερώνει, εξευγενίζει και εξισορροπεί τον άνθρωπο. Γι’ αυτό αποτελεί την πιο ζωντανή φανέρωση , της ατομικής και της Εθνικής ψυχής.- «έθιμον των εθίμων» την είχε αποκαλέσει ο Τερτσέτης

Γεώργιος Τερτσέτης-> Ιστορικός

-------------------------------------------------

Ο Γεώργιος Τερτσέτης ήταν Έλληνας ιστορικός, πολιτικός, συγγραφέας, ποιητής, φιλόσοφος, απομνημονευματογράφος, νομικός και αγωνιστής της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Είχε διοριστεί αρχειοφύλακας στη βιβλιοθήκη της Βουλής στο νεοσύστατο Ελληνικό κράτος, θέση που κράτησε μέχρι το θάνατό του. Βικιπαίδεια

Μια φωτογραφία από τα μαθητικά μας χρόνια στο Δημοτικό σχολείο Ερμιόνης ...

Μας την έστειλαν αναγνώστες και ρωτούν να μάθουν που κάθομαι εγώ

-> Από αριστερά τρίτος με τις ράντες..


Τρίτη 12 Μαρτίου 2024

Γιάννης Μιχ. Σπετσιώτης - θύμισες από τις αποκριές στην Ερμιόνη μισό αιώνα και πλέον πριν...

[...]Με αυτόν τον τρόπο «έσπαζαν» οι άνθρωποι τη μοναξιά και τη μονοτονία της ζωής τους, ζωγραφίζοντάς την με μπογιές, κίνηση και φαντασία...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

«Νάνι ντε τε Λιέδουρα ντο κετσέιμε σίγουρα!»
(Τώρα τις Απόκριες θα χορέψουμε σίγουρα!)


Γράφει ο Γιάννης Σπετσιώτης

Έτσι έλεγαν οι παλαιοί Ερμιονίτες που μιλούσαν τα αρβανίτικα το ίδιο καλά ή και καλύτερα από τα ελληνικά, περιμένοντας τη γιορτή της Αποκριάς.1 
Και πράγματι! Μετά τη νάρκη του χειμώνα με το που άνοιγε το Τριώδιο και έφθαναν οι Απόκριες, όπως γίνεται σ’ όλη την ελληνική επικράτεια, η πόλη μας ζωντάνευε. Ένα μεγάλο πανηγύρι ξεφαντώματος στηνόταν, με ήθη και έθιμα που οι ρίζες τους βρίσκονται πολύ παλιά, στα Διονύσια και τα Ελευσίνια μυστήρια. Με αυτοσχέδιες σάτιρες και τσουχτερά πειράγματα, γλέντι και φαγοπότι, με μεζέδες στεριανούς και θαλασσινούς, άφθονο καλό κρασί και αστείρευτο κέφι. Με μουσική, χορό, τραγούδι και διασκέδαση με βιολιά και λαούτα που τούτες τις ημέρες έπαιρναν φωτιά και δεν «έπιαναν σειρά». Με αυτόν τον τρόπο «έσπαζαν» οι άνθρωποι τη μοναξιά και τη μονοτονία της ζωής τους, ζωγραφίζοντάς την με μπογιές, κίνηση και φαντασία.
Όμορφες κι ευτυχισμένες αναμνήσεις που διατηρώ από τις Απόκριες των παιδικών μου χρόνων στην Ερμιόνη θα περιγράψω, γιατί είχαν «κάτι το ξεχωριστό», το αξέχαστο για μικρούς και μεγάλους.
Πιπέκια και γαλόπιτες που «σου ’σπαζαν τη μύτη», τηγανιτά μπριζολάκια πασπαλισμένα με θρούμπι που σου ’κοβαν την ανάσα και γκο-γκ-λιες, φτιαχτά, σταρένια, στριφτά μακαρόνια, κομματιαστά, με νόστιμη μυτζήθρα, περιχυμένα με αγνό φρέσκο βούτυρο κι ένα κομμάτι κρέας, «χοντρό», κοκκινιστό στη μέση. Γιαούρτια και ρυζόγαλα και ό,τι τραβούσε η όρεξή σου!
Το βράδυ της Τυρινής, στο τελευταίο αποκριάτικο τραπέζι, έπρεπε όλα να φαγωθούν! Διαφορετικά θα τα ’τρωγε η «Ζόρα» ή η «Σώρα», μια φανταστική γυναίκα, σύμβολο της αναποδιάς, καθώς ήταν αφημένα στο παραγώνι ή στα σκουπίδια, γιατί ξημέρωνε Καθαρή Δευτέρα και θα ξεκινούσε η νηστεία.

Το τραπέζι έκλεινε με το παιχνίδι – έθιμο «του αβγού». Ένα καλοβρασμένο αβγό ξεφλουδισμένο και βουτηγμένο στο γιαούρτι, δεμένο με σχοινί κρεμόταν από το ταβάνι, σε απόσταση 40-50 εκατοστών από το κέντρο του τραπεζιού. Γύρω-γύρω, ο ένας δίπλα στον άλλο, κάθονταν όσοι συμμετείχαν στο φαγοπότι, μαζί και τα παιδιά που περίμεναν, με αγωνία, την ώρα του ...παιχνιδιού.
Με μια ώθηση το αβγό στριφογύριζε, κυκλικά, πάνω απ’ το τραπέζι και τα ανοιχτά στόματα των …συνδαιτυμόνων. Όποιος κατόρθωνε, να το αρπάξει με το στόμα, χωρίς τη βοήθεια των χεριών του -πράγμα αρκετά δύσκολο, ήταν ο νικητής. Και, καθώς λέει η παράδοση, αν ο «νικητής» ήταν ανύπαντρος μες τη χρονιά θα καλοπαντρευόταν, και αν ήταν παντρεμένος, η χρονιά θα κυλούσε πλούσια κι ευτυχισμένη.
Θυμάμαι το σχόλιο της μητέρας μου εκείνη τη μέρα: «Με αβγό μάς μπουκώνουν, για  να νηστέψουμε, με κόκκινο αβγό μάς ξεμπουκώνουν, για να  ξαναφάμε!».
Η επομένη, η Καθαρή Δευτέρα, ήταν ξεχωριστή! Μικροί και μεγάλοι περίμεναν το πλούσιο νηστήσιμο τραπέζι, για να γευτούν τις λαγάνες, το χαλβά, τον ταραμά, και, κυρίως, τους θαλασσινούς μεζέδες. Ακόμα και σήμερα έχω στη μύτη και τη γεύση μου τη μυρωδιά και τη νοστιμιά τους! Καλύτερα, λοιπόν, να μην τους καταγράψω, γιατί όσο τους σκέφτομαι, τόσο τους … λιγουρεύομαι!
-  Ου βρε εκείνες οι ερημο-πίνες που ψήνατε, μου σπάσανε τη μύτη!
-  Μήπως είσαι, καλέ, σε ενδιαφέρουσα και δεν το ξέρεις;
-  Βρε χάστο, μη σου πω τίποτε! >>>
-  Και δεν ερχόσουν, να πάρεις ένα μεζέ!
-  Μ … Να, είπα … ντρεπόμουνα!
-  Νάβαζες ένα κόσκινο!
Μασκαράδες ντύνονταν μικροί και μεγάλοι. Τα παιδιά φορούσαν παλιά ρούχα, συνήθως των γονιών τους, νυχτικά και πιτζάμες αλλά και φουστανέλες και στολές «Αμαλίας».  Κάλυπταν το πρόσωπό τους μ’ ένα μαντήλι, ενώ στο χέρι κρατούσανε μαγκούρα ή κάποιο χοντρό ξύλο και κυκλοφορούσαν στους δρόμους παρέες – παρέες, μέχρι αργά το βράδυ.
Δεν υπήρχαν τότε γιορτινές στολές, πιερότοι και κολομπίνες, βασίλισσες της νύχτας και Ζορό και όσα η καταναλωτική κοινωνία μας … εφηύρε.
Οι μεγάλοι φορούσαν ρούχα παλιά και ξεχασμένα, για να μη γνωρίζονται, με διάφορες παραλλαγές. Όσο πιο πετυχημένα μεταμφιέζονταν, τόσο περισσότερο δυσκολεύονταν να τους αναγνωρίσουν, ακόμη και οι στενοί τους συγγενείς!
-  Καλέ, ποιος να ΄ναι;
-  Είναι ο τάδε, σίγουρα!
-  Όχι, είναι ο….! Δε βλέπεις τα χέρια του, το κεφάλι του …!
Τελικά, όταν ο μασκαράς αποκάλυπτε το πρόσωπό του, διαπίστωναν πως κανείς τους δεν είχε καταφέρει να τον αναγνωρίσει.
-  Βρε, που να μη σώσεις! Πού να σε γνωρίσουμε, έτσι που έγινες!
Τολμηρές …εμφανίσεις τα βράδια, στα σπίτια που γλεντούσαν, θυμάμαι, έκαναν «η κυρά» Χριστίνα με την αδελφή της, «την κυρά» Διαμάντω, που μεταμφιέζονταν σε άντρες!
-  Μωρή διαβόλισσες, πού τα σκεφτήκατε όλα τούτα! 

Εκείνες τσιμουδιά! Δε μιλούσαν, όσο κι αν τις προκαλούσαν και τις πείραζαν οι άλλοι, μήπως και ξεχαστούν, απαντήσουν και τις αναγνωρίσουν. Έκαναν μοναχά νοήματα! Κι όταν έβγαζαν τη μάσκα ή την πατημένη νάιλον κάλτσα, που κάλυπτε το πρόσωπό τους, άκουγες:
-  Μωρ’ δεν έχετε το Θεό σας! Πώς γίνατε έτσι!
Ο κορυφαίος, όμως, όλων ήταν ο Παντελής ο Μαρουλάς! Αποκριές, χωρίς τον «κυρ» Παντελή δεν υπήρχαν! Ετοιμόλογος και διασκεδαστικός, με ανεπανάληπτες μεταμφιέσεις, πρωτότυπες και πρωτοποριακές και αξέχαστες ατάκες! Αξεπέραστος σε εφευρετικότητα, δημιουργικότητα και φαντασία που οργίαζε! Πιστεύω, πως αν ο άνθρωπος αυτός γινόταν ηθοποιός, θα βρισκόταν στις «πρώτες θέσεις» του ελληνικού κινηματογράφου.
Ο «πρωταγωνιστής» μας, λοιπόν, ο κυρ-Παντελής, ντυνόταν τις δύο τελευταίες Κυριακές της Αποκριάς, της Κρεατινής και της Τυρινής, και γύριζε με την παρέα του, εκεί, γύρω στις 3 το μεσημέρι, στους κεντρικούς δρόμους και τις γειτονιές της πόλης μας.
Τον θυμάμαι, μια φορά, ντυμένο με στολή φτιαγμένη από τραπουλόχαρτα, ενώ κάποια άλλη με τα εξώφυλλα και τις εικόνες της «χοντρής», από το περιοδικό «Θησαυρός»! Συνήθιζε να φορά για καπέλο ένα σουρωτήρι, όπου άπλωνε ένα μεγάλο χταπόδι με τα πλοκάμια του να πέφτουν στο πρόσωπό του, που άφηνε, πάντα, ακάλυπτο!
Πιστεύω, πως δεν υπάρχει Ερμιονίτης που δεν έχει ακούσει για τη χρονιά που ο «κυρ» Παντελής, ντυμένος γεωργός, έχοντας ζέψει στο αλέτρι δύο άλλους Παντελήδες, τον ψηλό και τον κοντό, το Β. και το Ρ., έκανε το γύρο της Ερμιόνης. Τον θυμάμαι σαν τώρα, εκεί, στα τελευταία σπίτια των Μύλων, να στέκει ορθός, να ανοίγει τα πελώρια χέρια του και κοιτάζοντας ανατολικά, στο βάθος του Ερμιονικού κόλπου, να λέει με τη βροντερή φωνή του:
-  Τι ωραία που είναι να βλέπεις τα παραθαλάσσια του Πόρου!
Τελείωνε με ένα δυνατό μπρρρ! που προκαλούσε γέλιο μέχρι δακρύων σε πρωταγωνιστές και θεατές, δίνοντας, ταυτόχρονα, και το σύνθημα της εκκίνησης της …πομπής, με μασκαρεμένους και μη να ακολουθούμε …κατά πόδας!
Γλεντούσαν οι Ερμιονίτες στα σπίτια και τις ταβέρνες, στους δρόμους και τις γειτονιές κι έστηναν το χορό με όμορφα, αποκριάτικα τραγούδια στις πλατείες της πόλης.
Μοναδικές εμπειρίες και σπάνιες εικόνες μιας εποχής, που με τα ελάχιστα είχαμε τα πάντα και χαιρόμαστε τον τόπο μας και τη ζωή…
Έχω καταγράψει πολλά αποκριάτικα τραγούδια, που μου είπαν συμπολίτες μου. Επειδή δεν είναι δυνατόν, να αναφερθώ σε όλα, παρουσιάζω, με συντομία, ένα απ’ αυτά, το πιο γνωστό καλαματιανό«Τούτες ημέρες τόχουνε».
Ακολουθούν οι στίχοι και στη συνέχεια η μουσική του, με ευρωπαϊκή και βυζαντική σημειογραφία.
Τούτες οι μέρες τόχουνε
κι αυτές οι εβδομάδες,
να τραγουδάνε τα παιδιά
να χαίρονται οι μανάδες.
Ας τραγουδήσω κι ας χαρώ
του χρόνου ποιος το ξέρει,
αν θα πεθάνω ή θα ζω
ή θα ΄μαι σ’ άλλα μέρη.
«Τα όργανα» του τόπου μας, απ’ ό,τι θυμάμαι, δεν παίζανε τα αποκριάτικα δημοτικά τραγούδια. Τα τραγουδούσε, συνήθως, ο καλλίφωνος της παρέας λέγοντας τον πρώτο στίχο, με τους άλλους να επαναλαμβάνουν τα λόγια του.
Η οικογένειά μου το βράδυ της τελευταίας Αποκριάς διασκέδαζε στο σπίτι της Κασσάνδρας.Εκεί υπήρχαν τα …προαπαιτούμενα, που εξασφάλιζαν μια τρελή Αποκριά! Ευρύχωρη σάλα και αυλή, για να κάθονται, άνετα, οι καλεσμένοι. Καλό φαγητό, με μπόλικο κρέας και κρασί, από το χασάπικο και τα βαρέλια του νοικοκύρη του σπιτιού, του μπαρμπα-Μήτσου. Άψογη περιποίηση από τις αδελφές του και μουσική δωρεάν από τη μοναδική φωνή της Κασσάνδρας και το μαντολίνο της με το δαιμονισμένο αλλά γλυκύτατο ήχο, που ξεσήκωνε τους καλεσμένους για χορό και για τραγούδι... Το ’λεγε η περδικούλα τους!
ΣΗΜ.
1.    Λιέδουρα σημαίνει Απόκριες, πιθανόν από την ελληνική λέξη λοιδορώ με την έννοια του περιπαίζω, κοροϊδεύω.
2.    Βλ. σχετικό άρθρο της Βιβής Σκούρτη στο 12ο Τεύχος του περιοδικού «Στην Ερμιόνη άλλοτε και τώρα».
3.    Φωτο: «Η Ζόρα με μια τουλούπα μύγες», σχέδιο της κ. Ανθούλας Λαζαρίδου - Δουρούκου