Τοφαγητό στονφούρνοτηςγειτονιάς... Στονφούρνοτου κυρΝίκου... Δίπλα στοσπίτι του παππού και τηςγιαγιάς ...
Εκείνοςομεγάλοςπέτρινοςφούρνοςπου μεεντυπωσίαζεπάντα σαν ήμουνα παιδί .... Οχώροςμέσα μεγάλος .... Τοβλέμμα μου αιχμαλώτιζανπαντα τα μεγάλα ξύλινα δοκάρια στηνοροφή... Μαυρισμένα από τονχρόνοκαι τηνκάπνα του φούρνου.... Αναρωτιόμουνπωςμπορούσανκαι βαστούσαν αυτόντοντεράστιοχώρο.... Σαν ήμουνα πολύ μικρή φάνταζανστα μάτια μου πελώριοι γίγαντες.... Εικόνεςγνώριμεςκαι λησμονημένες ... Ταξιδεμένεςτώρα πια στηνλήθητου χρόνου αλλά πάντα οικείες ... Πάντα εκεί για να μαςθυμίζουν ότι ναι ... Μια φορά κι ένανκαιρό υπήρχανφούρνοι μεξύλα... Κι ηπλακόστρωτηγειτονιά πλημμύριζε από μυρωδιές... Φρεσκοψημένοζυμωτό ψωμί... Μαγειρευτό φαγητό .... Γνώριμεςκι αγαπημένεςκι οι φιγούρεςμετα ταψιά στα χέρια στονδρόμογια τονφούρνο ... Ένα μικρό πολύβουοκυριακάτικομελίσσι από γειτόνισσες αγαπημένες.... Πρόσωπα γελαστά και χαρούμενα ... Γέλια και φωνές... Κάπου κάπου κι ένα τραγούδι... Καθόμουνστομεγάλοπαράθυροτου σαλονιού μετιςπλεκτέςκουρτίνες.... Εκείνοπου έβλεπεστολιμάνι.... Τις έβλεπα και τιςχάζευα ... Περνούσανπάντα κάτω από τοσπίτι μας ... Μοίραζανκαλημέρεςκαι χωρατά .... Απαραίτητηηστάσηστηνμεγάλη αυλόπορτα τηςγιαγιάς... Ηπρωινή κουβεντούλα .... Στα όρθια πάντα μετα σκεπασμένα ταψιά στα χέρια.... Να μαθευτούντα νέα τηςγειτονιάς.... Τα νέα κι από τις άλλεςγειτονιές .... Προσπαθώ τόσα χρόνια μετά να βρωτι απόμεινε από την αύρα εκείνωντων ανθρώπων... Από τοντρόποπου ζούσαντηνκάθεστιγμή.... Από την απλότητα, τηνγραφικότητα κι μια μοναδική αυθεντικότητα που αναδύονταν αβίαστα μέσα από την ίδια τηνζωή τους.... Τιςχαρέςκαι τιςλύπεςτους .... Δενβρίσκωτίποτα ... Προσπαθώ αλλά μάταια ... Τα πάντα άλλαξαν... Οχώροςκι οι άνθρωποι... Οι συνήθειες... Η ίδια ηζωή.... Μένουν όπως έχωγράψει πολλέςφορέςοι αναμνήσεις ... Οι ξεθωριασμένεςεικόνεςστομυαλό και τηνψυχή.... Πρόσωπα λησμονημένα .... Που όμωςείναι πάντα εκεί .... Για όλουςεκεινουςπου αντιστέκονται στηνδύναμητου χρόνου... Στηνλήθητου ... Και πεισματικά τιςκρατούνκαλά φυλαγμένεςστηνψυχή τους ... Σαντην αφεντιά μου .....
Και όσο το νησί παραμένει διχοτομημένο, όσο οι νεκροί δεν έχουν δικαιωθεί και οι αγνοούμενοι δεν έχουν ταφεί, ο ελληνισμός της Κύπρου θα μετρά μισό αιώνα σκλαβιάς.
Αλλά και μισό αιώνα άρνησης να ξεχάσει.....
Γονείς, τουλάχιστον αυτές τις μέρες, διηγηθείτε στα μικρά παιδιά σας, τι συνέβη σαν σήμερα στην Κύπρο.
Νέοι, ανοίξτε τις σελίδες του διαδικτύου και ενημερωθείτε για
την θηριώδη τραγωδία στην Μεγαλόνησο και περάστε το αιματηρό γεγονός μετά βίας(!) στη συνείδησή σας, για να μη το ξεχάσετε ποτέ...
Γιατί πρέπει να ξέρετε, πως Λαός
χωρίς ιστορική μνήμη, είναι καταδικασμένος να εξαφανιστεί….
Στις 20 Ιουλίου 1974, στις 5:30 το πρωί, ο κυπριακός ελληνισμός
ξύπνησε μέσα στον εφιάλτη. Ήταν το ξημέρωμα που ξεκίνησε
η τουρκική εισβολή, μια πράξη που έμελλε να χαράξει ανεξίτηλα την
ιστορική μνήμη και να καθηλώσει για δεκαετίες τη μισή Κύπρο υπό ξένη κατοχή.
Πενήντα ένα χρόνια μετά, η πληγή παραμένει ανοιχτή. Η
τραγωδία του '74 δεν περιορίζεται στο έδαφος που χάθηκε, αλλά στον βίαιο
εκτοπισμό δεκάδων χιλιάδων προσφύγων, στους αγνοούμενους, στους νεκρούς φαντάρους,
στις μάνες με τα μαυρομάνικα και στις γενιές που μεγάλωσαν με την ελπίδα της
επιστροφής.
Η Κερκόπορτα δεν άνοιξε μόνη της. Προηγήθηκε ο αδελφοκτόνος
σπαραγμός, η αποσταθεροποίηση που έστρωσε τον δρόμο στην Άγκυρα.
Η απόβαση στο Πέντε Μίλι και η πρώτη γραμμή αντίστασης
Λίγο πριν τις 6:00 το πρωί, τα τουρκικά στρατεύματα
αποβιβάζονται στην παραλία Πέντε Μίλι, κοντά στην Κερύνεια. Ταυτόχρονα,
αλεξιπτωτιστές πέφτουν γύρω από τον Άγιο Ιλαρίωνα και το Δίκωμο, με στόχο να
καταλάβουν στρατηγικά σημεία και δρόμους. Η Άγκυρα επιχειρεί να εδραιώσει
προγεφύρωμα και να ενώσει τις δυνάμεις της με τους Τουρκοκύπριους θύλακες,
προωθούμενη ταυτόχρονα προς τη Λευκωσία.
Η ΕΛΔΥΚ και η Εθνική Φρουρά βρίσκονται απροετοίμαστες και
χωρίς επαρκή συντονισμό. Το 251 Τάγμα Πεζικού προσπαθεί ανεπιτυχώς να ανακόψει
την απόβαση. Η αεροπορική υπεροχή της Τουρκίας είναι σαρωτική. Το στρατόπεδο
της ΕΛΔΥΚ βομβαρδίζεται από τις πρώτες ώρες, ωστόσο δεν καταλαμβάνεται. Οι
μάχες που ακολουθούν είναι σκληρές και ηρωικές.
Η φωνή του Michael Nicholson: Το πρώτο τηλεοπτικό ντοκουμέντο
Ο Βρετανός πολεμικός ανταποκριτής Michael Nicholson, του
δικτύου ITN, καταγράφει τις πρώτες στιγμές της εισβολής. Έμεινε από καύσιμα στα
νότια της Λευκωσίας και έγινε αυτόπτης μάρτυρας στην πτώση των τουρκικών
αλεξιπτωτιστών. Το εμβληματικό του σχόλιο, «I’m Michael Nicholson. Welcome to
Cyprus», απευθυνόμενο στους εισβολείς, έμελλε να γίνει ιστορικό.
Τα πλάνα που μετέδωσε εκείνο το βράδυ έκαναν τον γύρο του
κόσμου. Οι εικόνες της απόβασης κατέγραψαν με τον πιο ωμό τρόπο τη φρίκη ενός
πολέμου που ξεκίνησε εν μέσω σιωπής και αιφνιδιασμού, για να μετατραπεί σε
μόνιμο πολιτικό και ανθρωπιστικό τραύμα.
Σιωπηλή αντίσταση και μνήμη
Η τουρκική εισβολή δεν σηματοδότησε μόνο μια στρατιωτική
επιχείρηση. Σήμανε την αρχή ενός αγώνα μνήμης, που δίνεται μέχρι σήμερα. Στο
Λήδρα Πάλας, στην Κερύνεια, στον Άγιο Ιλαρίωνα, η αντίσταση των Κυπρίων
καταγράφηκε σε κάθε πέτρα, σε κάθε αίθουσα που μετατράπηκε σε καταφύγιο.
Οι μάνες των αγνοουμένων, οι πρόσφυγες με τα κλειδιά στο
χέρι, οι νεότερες γενιές που μεγάλωσαν με το "γιατί", είναι οι
ζωντανοί φορείς αυτής της αντίστασης.
Η 20ή Ιουλίου δεν είναι μια ημερομηνία. Είναι μια κραυγή που
δεν σώπασε ποτέ. Και όσο το νησί παραμένει διχοτομημένο, όσο οι νεκροί δεν
έχουν δικαιωθεί και οι αγνοούμενοι δεν έχουν ταφεί, ο ελληνισμός της Κύπρου θα
μετρά μισό αιώνα σκλαβιάς. Αλλά και μισό αιώνα άρνησης να ξεχάσει.
Ρεπορτάζ από τα χρονια
που σκαρφαλώναμε στα όρη... και στα βουνά!! ....
Στην
κορυφή του απότομου βουνού «κοντά στον Θεό...»
«Πιστεύω ότι η πρώτη πατρίδα των
Κρανιδιωτών, είναι η κορυφή και οι πρόποδες του Προφήτη Ηλία και μάλιστα η
ανάβαση των Κρανιδιωτών παραμονή της εορτής του προφήτη για την ολονυχτία,
είναι κάτι σαν μυστική ώθηση να ανέβουν στο κάστρο των πολύπαθων προγόνων τους,
στο δικό τους πρώτο Κρανίδι». «ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ -7ος -8ος ΑΙΩΝΑΣ Κρανιδιωτών Πολιτεία»
Πρέπει να γνωρίζεις την
ιστορία, να πιστεύεις στο Θεό και στους αγίους, να σέβεσαι τις παραδόσεις και
να αισθάνεσαι την εσωτερική υποχρέωση να τιμάς τη μνήμη των προγόνων σου, για
να αναβαίνεις κάθε χρόνο από μικρό παιδί – και μάλιστα με τέτοιες υψηλές
θερμοκρασίες στη μέση του καλοκαιριού - μια τέτοια αναρρίχηση.
Η κα Κατερίνα Κρητικού (ΦΩΤΟ) 79 χρονών ανάμεσα στους τόσους πολλούς προσκυνητές που ανεβαίνουν το βουνό – παραμονή
ηλιοβασιλέματα - για να τιμήσουν τη μνήμη του Προφήτη Ηλία στο Κρανίδι. Όταν
την συναντήσαμε ανεβαίνοντας το ύψωμα, θα μας πει: « Κάθε χρόνο από μικρό
κορίτσι ανεβαίνω εδώ»
(Ο επικ. της μείζονος αντιπολίτευσης Γιάννης Μαργέτας σε ρόλο ρεπόρτερ....)
Καλοκαίρι στο Λουκαΐτι-νερό με το σταγονόμετρο.
Οδοιπορικό προς την πηγή.
Ύστερα από έντονα
παράπονα πολιτών για τις συνεχείς και παρατεταμένες διακοπές νερού στο
Λουκαΐτι, επικοινώνησα με τον Πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας Διδύμων κ
Μπουγιούρα Κώστα προκειμένου να επισκεφτώ τον
οικισμό.
Έτσι σήμερα 17 του μηνός ήμουν
στο Λουκαϊτι και μαζί με τον Πρόεδρο επισκεφτήκαμε την πηγή στη θέση
«Βγέθι» από την οποία υδρεύεται. Εκτός από την πηγή επισκεφτήκαμε τις τρείς (3)
ενδιάμεσες δεξαμενές καθώς και την κεντρική δεξαμενή. Στη διαδρομή προς την πηγή, στο δύσβατο και ουσιαστικά εγκαταλελειμμένο
δρόμο, αναγκαστήκαμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο και να συνεχίσουμε με τα πόδια
μέχρι τον προορισμό μας.
Στη διαδρομή είδαμε τη βλάβη επί του δικτύου, που
υπάρχει εδώ και 35 ημέρες, όπως με διαβεβαίωσε ο Πρόεδρος, κα το νερό τρέχει
μέρα-νύχτα, δημιουργώντας ολόκληρο ποτάμι, μειώνοντας φυσικά το νερό που
κατευθύνεται προς την κεντρική
δεξαμενή.
Αβίαστα έρχεται στο μυαλό μας η ανακοίνωση της Δ.Ε.Υ.Α.Ερμιονίδας για τις
αυστηρές ποινές προς του πολίτες σε περίπτωση αυξημένης χρήσης του νερού.
Το πρόβλημα όμως στο Λουκαΐτι δεν είναι μόνο
αυτό.
Το τμήμα του σωλήνα μεταφοράς του νερού από την τελευταία βοηθητική δεξαμενή
προς την κεντρική είναι βουλωμένο και χρήζει άμεσης αντικατάστασης.
Το
ίδιο συμβαίνει και σε τμήμα του σωλήνα εντός του οικισμού.
Για την αντικατάστασή του και τις εργασίες υλοποίησης έχουν υπάρξει δύο
δωρεές από
ιδιώτες.
Η Δ.Ε.Υ.Α.ΕΡ εκτός της υπερβολικής καθυστέρησης στην αποδοχή της μιας εξ αυτών
(περίπου επτά (7) μήνες), καθυστερεί τώρα με παρελκυστικές τακτικές την
παραλαβή του σωλήνα και την έναρξη των
εργασιών.
Οι πολίτες γνωρίζουν ότι οι πόροι υπάρχουν και η όποια καθυστέρηση είναι
αποκλειστικά με ευθύνη της
Δ.Ε.Υ.Α.ΕΡ.
Τους καλούμε να αναλογιστούν τις ευθύνες τους, να επισκευάσουν τη βλάβη και
άμεσα να παραλάβουν τα υλικά για να ξεκινήσουν τα έργα, αφού καλοκαίρι χωρίς
συνεχή ροή νερού είναι μαρτύριο.
Αυτά ήταν τα κριτήρια του «κυρίαρχου λαού» που επικαλείσαι…
Ωστόσο, Νάργο, κάνε τον κόπο να διαβάσεις την καινούργια Νομοθεσία για τις εκλογικές
διαδικασίες… - Κάτι μου λέει, πως δεν
υπάρχει δεύτερος γύρος….
Σε παρακαλώ μάθε το και ενημέρωσέ με…
Δεν ήξερα, ότι εκτός των άλλων είσαι δημοσκόπος και κάνεις αναλύσεις…-. Μπράβο
Νάργο και σ’ ανώτερα…
Και κάτι ακόμα: - Αυτές τις μπουρδολογίες που λες και
γράφεις, μπορείς να βγεις στα τοπικά κανάλια (αν σε βγάλουνε…) να τα πεις για
να γίνεις περισσότερο διάσημος και ανίκητος;;;
Αλλά για το τι παρέδωσες
- με πρωτόκολλο παραλαβής –παράδοσης στον
πρώτο Δήμαρχο Ερμιονιδας Δημήτρη Καμιζή που είναι και το θέμα μας – τσιμουδιά –
μούγγα… - η μπάλα στην εξέδρα - με τον ποδοσφαιρικό όρο....
Τέλος, εγώ ψευτοδημοσιογράφος όπως με αποκαλείς και το blog μου ψευτοblog…Και εσύ, - αφού το θέλεις έτσι,
ψευτοδήμαρχος, σήμερα και ψευτοδημοσκόπος…
Νάργο, πάρτα όλα αυτά και κάντα κορνίζα και στο επανιδείν… - όπως σου αρέσει, να λές...
«Η Άννα Φράνκ συνομιλεί με
τα παιδιά της Παλαιστίνης»
/Ο φόβος δεν εντάσσεται στο δικό μου αξιακό σύστημα
και οφείλω σαν παιδαγωγός να μιλώ στα παιδιά για την ελπίδα και για έναν πιο
δίκαιο κόσμο
«Άσχετα με τα γραφειοκρατικά ζητήματα, θέλω να πω ότι τα τελευταία δύο
χρόνια συντελείται κάτι τραγικό. Έχουμε μια παιδοκτονία λόγω των πολέμων.
Υπάρχουν νεκρά παιδιά και οποιοσδήποτε που θέλει να λέγεται άνθρωπος, δεν
μπορεί να μείνει ασυγκίνητος.
Η συγγραφή του κειμένου από την πλευρά μου αναφέρεται στις ηθικές αξίες της
ζωής και στα δικαιώματα. Ένας παιδαγωγός οφείλει να μιλά στα νέα παιδιά για την
ελπίδα.
Εκτός από εκπαιδευτικός στο δημόσιο, έχω και άδεια ιδιωτικού έργου, το
οποίο παρέχω εδώ και 25 χρόνια νόμιμα, μέσω της ομάδας θεάτρου που διατηρώ. Η
άδεια χορηγείται από τον προϊστάμενο εκπαίδευσης. >>>
Θυμίζουμε, πως η συνεργασία – συναλλαγή αυτή με την κα Στάπα και τη δημοτική αρχή άρχισε από την προεκλογική περίοδο, όπου τον ίδιο καιρό έθεσε και υποψηφιότητα... και συνεχίζεται μέχρι στις μέρες μας και άγνωστο μέχρι πότε…
Τελικά από όλους τους συμμετέχοντες στην συνέντευξη
για την επιλογή του προσώπου που θα πάρει την θέσει αυτή, υποψήφιος με την
παράταξη του Δημάρχου ΚΡΊΘΗΚΕ ο ποιο κατάλληλος!
Στις 17 Ιουλίου η Εκκλησία μας εορτάζει τη
μνήμη της Αγίας Μαρίνας της Μεγαλομάρτυρος.
Σύμφωνα με τον Συναξαριστή η Αγία
γεννήθηκε το έτος 289 μ.Χ. στην Αντιόχεια της Πισιδίας της Μικράς Ασίας στα
χρόνια του αυτοκράτορα των Ρωμαίων Κλαυδίου. Αμέσως μετά τη γέννησή της η
μητέρα της πέθανε και ο ειδωλολάτρης ιερέας πατέρας της εμπιστεύτηκε την κόρη
του σε μια παιδαγωγό που κρυφά τη μύησε στον Χριστιανισμό.
Όταν σε ηλικία 15 χρόνων η Μαρίνα
αποκάλυψε στον πατέρα της ότι ήταν Χριστιανή, αυτός την έδιωξε από το σπίτι,
αφού δεν κατόρθωσε να τη μεταπείσει. Αργότερα ο έπαρχος της περιοχής διέταξε να
τη συλλάβουν. Την έκλεισε στη φυλακή και την υπέβαλε σε σκληρά βασανιστήρια,
για να αρνηθεί την πίστη της, κάτι που δεν έγινε. Στη συνέχεια ο έπαρχος
διέταξε τον αποκεφαλισμό της 19χρονης τότε Αγίας (308 μ.Χ).
Λέγεται πως ενώ βρισκόταν στη φυλακή,
εμφανίστηκε στο κελί της ο σατανάς μεταμορφωμένος σε δράκοντα για να τη
φοβίσει. Αλλά η Αγία τον έπιασε από το κεφάλι και τον χτύπησε με ένα σφυρί.
Έτσι αυτός ταπεινώθηκε μπροστά της. Η εικόνα της Αγίας με τον δράκοντα
παρουσιάζεται και στις αγιογραφικές της απεικονίσεις.
Η Αγία Μαρίνα θεωρείται προστάτιδα των
άρρωστων παιδιών. Αυτό μου το έλεγε η μητέρα μου και στη συνέχεια διαπίστωσα
πως είναι μια ευρύτερα διαδεδομένη αντίληψη στην Ερμιόνη. Πολλοί, επίσης,
πιστεύουν ότι η Αγία προστατεύει από τα ζωύφια και το κακό μάτι. Σ’ αυτά
βοήθησε και η παρετυμολογία του ονόματός της που ο λαός το συνδύασε με το ρήμα
«μαραίνω». Έτσι η Αγία μαραίνει κάθε κακό μάτι και «ξεμαραίνει» τα άρρωστα και
μαραμένα παιδιά.
Ο καθηγητής Φιλοσοφίας και Ιστορίας της
Ιατρικής Σχολής Αριστοτέλης Ευτυχιάδης ανέφερε σε πρόσφατα δημοσιευμένη
επιφυλλίδα του ότι η Αγία Μαρίνα θεωρείται προστάτιδα των νεφροπαθών και της
Νεφρολογίας. Συνέδεε, μάλιστα, το γεγονός με τη φύση του μαρτυρίου και τις
πληγές της στην περιοχή των νεφρών. Η άγνωστη ή μάλλον λησμονημένη με τον καιρό
ιαματική ιδιότητα της Αγίας Μαρίνας, που ανήκει στη θαυματουργή θεραπευτική και
που την έχει ανάγκη ο κάθε ασθενής, όπως υποστηρίζει ο συγγραφέας, «καθίσταται
γνωστή πλέον στον σύγχρονο ελληνικό και διεθνή χώρο με το Διεθνές Συνέδριο»,
στο οποίο ανακοινώθηκε η μελέτη του. «Έτσι οι πάσχοντες από τα νεφρά
και όλοι οι νεφροπαθείς που ταλαιπωρούνται με τις αιμοκαθάρσεις και τις
μεταμοσχεύσεις των νεφρών έχουν μια ασφαλή πνευματική βοήθεια» επιπλέον
της απαραίτητης και αναγκαστικής επιστημονικής ιατρικής.
Τα λείψανα της Αγίας Μαρίνας βρίσκονται
στην Αθήνα στον ναό της Αγίας στο Θησείο. Το παλιό μικρό εκκλησάκι στον βράχο
των Νυμφών έγινε μεγαλόπρεπος, ενοριακός ναός με πολλούς τρούλους κάτω από το
Αστεροσκοπείο. Επίσης το χέρι της βρίσκεται στη Μονή Βατοπεδίου του Αγίου
Όρους. Η Αγία είναι πολιούχος της Λέρου και της Ηλιούπολης στην Αθήνα ενώ
εκκλησίες και μοναστήρια που τιμώνται στο όνομά της βρίσκονται σ’ όλη την
Ελλάδα. Μάλιστα μερικά χωριά έχουν και το όνομά της.
Στην Ερμιονίδα υπάρχουν δύο εκκλησάκια της
Αγίας Μαρίνας. Το ένα, πάντα ασβεστωμένο και νοικοκυρεμένο, το συναντάμε στον
ομώνυμο λοφίσκο κάτω από το βουνό του Προφήτη Ηλία στην περιοχή της Μιλίντρας,
στο Κρανίδι. Το άλλο βρίσκεται στους πρόποδες του όρους Δίδυμο στον δρόμο προς
το Λουκαΐτι. Πρόκειται για έναν παλαιό ναΐσκο του 15ου ή των
αρχών του 16ου αιώνα σε ρυθμό μονόκλινης βασιλικής που φέρει
διπλό στρώμα τοιχογραφιών. Στη Β. Δ. γωνία του ναού είναι εντοιχισμένο τμήμα
αρχαίου κίονα, με χαραγμένες τις λέξεις «ΦΑΝΤΑ ΑΡΙΣΤΟΜΗΔΑ ΔΑΜΑΤΡΙΤΑΝ ΔΕΚΑΤΑΝ».
(Στον Φάντα τον γιο του Αριστόδημου που αφιέρωσε στη Δήμητρα το δέκατο της
σοδειάς, Ησαΐας Ιωάννης).
Τέλος να σημειώσω πως η
ελληνική λαϊκή σοφία έχει διασώσει παραδόσεις, ήθη, έθιμα, διάφορες διηγήσεις
καθώς και παροιμίες που αναφέρονται στην Αγία Μαρίνα